Main menu

header

Fascinaţia Festivalului de pe Bulevard

...S-a încheiat, „en fanfare”, a V-a ediție a Festivalului Teatrului Nottara (director - inepuizabila, în eforturi și idei, Marinela Țepuș), numit „Fest(in) pe Bulevard”. O ediție cu străluciri aparte, de la desemnarea unui ambasador al Festivalului (cunoscuta Andreea Marin) la Cele șapte secțiuni ale Evenimentului („Criza pubertății”, „Text sau Pretext”, „Bulevardul Comediei”, „Premiere în Fest(in)” - ale teatrului-gazdă - „Invitați speciali”, „In Memoriam” și „Multi Art Exit” - dedicat trupelor de teatre de dincolo de granițe, în perioada 22-23 noiembrie). De la participarea teatrelor de pe trei continente: Europa - cinci țări (Bulgaria, Croația, Germania, Republica Moldova, România), Asia - Compania „Donghwa Tree Theatre” din Seul, Coreea de Sud, cu musicalul „Heartbeat”, și America de Sud - Compania „Grupo de Teatro Buenos Aires”, Argentina, cu „I have a Doll in My Closet”, la prezența a 12 orașe din România: București, Arad, Brăila, Cluj, Constanța, Craiova, Ploiești, Sfântu Gheorghe, Sibiu, Târgoviște, Târgu-Mureș, Timișoara. O premieră au reprezentat-o și interesantele spectacole oferite de trei teatre din Chișinău: Teatrul Național „Eugen Ionesco”, Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale” și Teatrul de Revistă „Ginta Latină”...

Read more: Fascinaţia Festivalului de pe Bulevard

Cum să uiţi de Sanda Manu şi de Cătălina Buzoianu?!

…Când citești o aberație, te freci la ochi, scuturi capul, mai lecturezi o dată textul și întrebi dacă e posibil așa ceva. Mi s-a întâmplat recent, cu lectura unui pasaj din interviul acordat, într-o revistă de ținută, de o tânără regizoare. Spre a judeca lucrurile la obiect public fraza, întrebându-mă cum este posibil?! Citatul, cuvânt după cuvânt:

Read more: Cum să uiţi de Sanda Manu şi de Cătălina Buzoianu?!

Festivalul Teatrului Scurt şi lunga lui Istorie

…Oradea, final de septembrie sub soare. O splendidă Sărbătoare a Thaliei - Festivalul Internațional de Teatru Scurt, ediția a XXIII-a (24 septembrie - 1 octombrie), organizat de Teatrul Regina Maria. Istoria acestui Eveniment este însă mai lungă, din 1976, când, în perioada 23-29 noiembrie, s-a ținut pe malul Crișului Repede întâia „Săptămână a Teatrului Scurt”… Cu respect pentru trecut, o veritabilă, încântătoare arheologie teatrală s-a produs, la 28 septembrie 2017, în plin Festival, la interesantul Colocviu organizat. Cu prezența directorului de la prima ediție (Mircea Bradu) și a celei actuale (Daniel Vulcu), cu teatrologi de seamă, Elisabeta Pop (decenii bune secretarul literar al teatrului orădean), Octavian Saiu, Mircea Morariu (selecționerul ultimei ediții), Alina Epângeac, Ion Parhon, Zeno Fodor, Doru Mareș, Mariana Ciolan, regizorul Dan Puican, dramaturgii Mircea M. Ionescu și Pașcu Balaci etc.

Read more: Festivalul Teatrului Scurt şi lunga lui Istorie

„Centenarul“ şi Teatrul Românesc

…Cu gândul la omagierea sinceră, matură, a Centenarului Marii Uniri a României, de la 1 Decembrie 2018, și Artele Frumoase au început pregătirea unor Evenimente reprezentative. Printre ele, negreșit, Teatrul, cu puternica lui forță socială și o istorie pe cât de bogată, pe atât de agitată. La aniversarea deloc simplistă a „Centenarului” s-a gândit și cel mai nou Teatru din țară, al Dramaturgilor Români, cu debut frumos în primăvara ce a trecut. Spre lauda sa, mezinul teatrelor autohtone (director: Lucia Verona) a lansat un Concurs de Dramaturgie cu tema „Unirea în destine individuale”, data scadentă fiind 31 octombrie. Unii au strâmbat din nas sau au întrebat, nedocumentați, ce dramaturgie se poate scrie pentru Centenarul Marii Uniri?

Read more: „Centenarul“ şi Teatrul Românesc

„Centenarul“ şi Teatrul Românesc

…Cu gândul la omagierea sinceră, matură, a Centenarului Marii Uniri a României, de la 1 Decembrie 2018, și Artele Frumoase au început pregătirea unor Evenimente reprezentative. Printre ele, negreșit, Teatrul, cu puternica lui forță socială și o istorie pe cât de bogată, pe atât de agitată. La aniversarea deloc simplistă a „Centenarului” s-a gândit și cel mai nou Teatru din țară, al Dramaturgilor Români, cu debut frumos în primăvara ce a trecut. Spre lauda sa, mezinul teatrelor autohtone (director: Lucia Verona) a lansat un Concurs de Dramaturgie cu tema „Unirea în destine individuale”, data scadentă fiind 31 octombrie. Unii au strâmbat din nas sau au întrebat, nedocumentați, ce dramaturgie se poate scrie pentru Centenarul Marii Uniri?

Read more: „Centenarul“ şi Teatrul Românesc

„Centenarul“ şi Teatrul Românesc

…Cu gândul la omagierea sinceră, matură, a Centenarului Marii Uniri a României, de la 1 Decembrie 2018, și Artele Frumoase au început pregătirea unor Evenimente reprezentative. Printre ele, negreșit, Teatrul, cu puternica lui forță socială și o istorie pe cât de bogată, pe atât de agitată. La aniversarea deloc simplistă a „Centenarului” s-a gândit și cel mai nou Teatru din țară, al Dramaturgilor Români, cu debut frumos în primăvara ce a trecut. Spre lauda sa, mezinul teatrelor autohtone (director: Lucia Verona) a lansat un Concurs de Dramaturgie cu tema „Unirea în destine individuale”, data scadentă fiind 31 octombrie. Unii au strâmbat din nas sau au întrebat, nedocumentați, ce dramaturgie se poate scrie pentru Centenarul Marii Uniri?

Read more: „Centenarul“ şi Teatrul Românesc

Măria Sa Teatrul uneşte malurile Prutului!

...O Gală de zile mari, ajunsă la a III-a ediție, ideea lui Petru Hadârcă, directorul Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău, adună și în toamna aceasta, în capitala Basarabiei, Teatre Naționale de pe ambele maluri ale Prutului. Între 20 septembrie şi 1 octombrie, la Chișinău, într-o Reuniune cu bogate semnificații, România prezintă zece spectacole produse de cinci Teatre Naționale: „I.L. Caragiale”, București („Idolul și Ion Anapoda”, de G.M. Zamfirescu, în regia regretatului Ion Cojar, din... 2006, și „(D)efectul Placebo”, creație colectivă în proiectul 9G); „Radu Stanca”, Sibiu („Oidip”, scenariu original în regia lui Silviu Purcărete; „Familii”, un spectacol de Eugen Jebeleanu); „Marin Sorescu”, Craiova („Elefantul din cameră sau The Vibrator Play”, de Sarah Ruhl; „Exploziv”, de Elise Wilk), Teatrul Național Târgu-Mureș („Patru piesuțe politice despre dușmani”, de Szekely Csaba, și „O scrisoare pierdută. Prea multă vorbărie”, de Alina Nelega, după I.L. Caragiale); „Vasile Alecsandri”, Iași („Goldberg Show”, regie - Mihai Măniuțiu și răvășitorul „Seceta roșie”, după „Cartea foametei”, de Larisa Turea, în regia tulburătoare a lui Petru Hadârcă). „Afișul” Galei invită și la salutarea unor regizori de top din România.

Read more: Măria Sa Teatrul uneşte malurile Prutului!

Dramaturgul, primul sacrificat!

...O veche axiomă spune că nu există spectacol de teatru fără dramaturg, actori și regizor, neignorând Publicul, altă condiție „sine qua non” a unei creații teatrale. Am întâlnit cazuri în care unul dintre factorii de bază ai Spectacolului fie a fost omis, fie sacrificat, cel mai adesea Dramaturgul. Dincolo de cuvinte, faptele!

Read more: Dramaturgul, primul sacrificat!

„Aeroportul“ lui Ştefan Caraman

...Mă număr printre cei care cred în dramaturgia autohtonă, cam ocolită de regizorii români. Logic, încântat, la Festivalul de Teatru Independent „UnderCloud”, când publicul a aplaudat frenetic, chemând pe scenă și autorul, alături de ceilalți creatori ai spectacolului „Aeroport”! Autorul era Ștefan Caraman, dramaturg matur, cu har comic și știința relațiilor dintre personaje, care a irupt spectaculos, în 2006, prin câștigarea Concursului „Cea mai bună piesă a anului”, organizat de UNITER, cu textul „Colonia îngerilor”, ce avea să fie montat la Teatrul Mic! O piesă („Aeroport”, nominalizată de UNITER în 2009) dădea titlul trilogiei „Aeroport”, din care mai făceau parte textele „Ne vom revedea în anul care a trecut” și „Just call me Baby”... Acest interesant „triptic” dramatic al lui Ștefan Caraman a avut un destin fericit. I s-au jucat toate cele trei piese, câte una în fiecare an, cu mare succes, la Naționalul timișorean, în regia plină de patos a lui Ion-Ardeal Ieremia, care l-a încântat și pe dramaturg prin montarea în ton cu arderea sa!... Cele trei texte dramatice l-au inspirat pe regizorul Ovidiu Căița la un scenariu cu titlul „Praga. Ultimul zbor”, ce a urcat pe scena Teatrului „Jean Bart”, din Tulcea natală a dramaturgului.

Read more: „Aeroportul“ lui Ştefan Caraman

Magia Teatrului Naţional Radiofonic

…Vara aceasta, într-o noapte fără somn și fără niciun interes la tv, am redescoperit bucuriile adolescenței, când zorile îmi băteau în geam, în timp ce ascultam, încântat, tot felul de posturi de radio. Printre ele, negreșit, și Teatrul Radiofonic, veritabilă școală pentru un viitor dramaturg. Vara aceasta, în 2017, când trecuse bine de miezul nopții, am recunoscut, deodată, vocea inconfundabilă a unei Doamne a Teatrului Românesc, Carmen Stănescu! Și imediat au venit replici dintr-o piesă celebră („Gaițele”, de Alexandru Kirițescu). A fost o noapte fermecată, mai ales că, la finele spectacolului de teatru radiofonic, înregistrat în 1966, am aflat că ascultasem și vocile de aur ale unor nume sacre ale scenei românești: Silvia Dumitrescu-Timică, Nineta Gusti, Eugenia Popovici, Stela Popescu, Coca Andronescu, precum și a inegalabilului Alexandru Giugaru… Din acel 8 iulie, acest an, Teatrul Național Radiofonic m-a făcut sclavul lui fericit. Ascultând, de atunci, atâtea piese celebre, unele dramatizări necunoscute, reîntâlnind voci din Panteonul Teatrului Autohton. Curs de dramaturgie și de istorie a spectacologiei românești!

Read more: Magia Teatrului Naţional Radiofonic

Scena-ntreagă e o sublimă poezie

…Într-o sâmbătă în care părea că Bucureștiul s-a topit sub vipia verii, am renăscut, miraculos, în Grădina Muzeului Național al Literaturii Române (director Ioan Cristescu), din strada Crețulescu. Nu atât datorită umbrei unui falnic castan, cât, în special, unui Spectacol rar, „Poeți-Actori. Actori-Poeți” (Theodor Danetti și Emil Botta), altă Idee minunată a directorului Teatrului Evreiesc de Stat, eminenta Actriță Maia Morgenstern. O seară vis de fericire, scrisă în lacrimă de Reqviem, în sublimul versurilor și ecoul divin al muzicii de Bach, Prokofiev, Paul Constantinescu, Brahms, Offenbach, Pablo Casals („Song of the Birds”), înnobilate de violoncelul lui Sergiu Marin. Spectacolul, alchimie de inimi nobile, n-a fost doar unul comemorativ (Artistul emerit Theodor Danetti a urcat la îngeri, la 16 ianuarie trecut!), ci un tulburător jurământ de credință făcut Creației de Marea Doamnă a Teatrului Românesc, Maia Morgenstern, împreună cu trei admirabili colegi de la TES (Mirela Nicolau, Mircea Drâmbăreanu și Mircea Dragoman), coordonați artistic de Alinta Ciucă, transfigurați de „Măștile care spun adevărul” sau „Anticariatul unde se vând Adevăruri”…

Read more: Scena-ntreagă e o sublimă poezie