Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

Unde ne sunt cronicarii dramatici?!

…Am fost convins, până mai ieri, că dramaturgia autohtonă este ocolită, dacă nu chiar umilită, numai de majoritatea regizorilor și directorilor de teatre, care nu caută, darămite să mai citească piesa românească, dar afirmă, cam în cor, că ea nu există, cu rarele excepții! Realitatea este însă mult mai gravă!... Două întâmplări recente m-au întristat rău, obligându-mă să reformulez conștient titlul acestui material: unde ne sunt cronicarii dramatici „de altădată”?! Nu-i nostalgia evantaiului de adevărați critici de teatru, ci necesitatea acelor experți în domeniu, acum: regretații Valentin Silvestru, Radu Popescu, Mircea Ghițulescu, Dinu Kivu, Dumitru Chirilă, Bogdan Ulmu etc.

Săptămâna lui Alexander Hausvater şi Alexa Visarion

...Jocul dragostei (de teatru!) și al întâmplării a făcut, săptămâna trecută (15-21 mai), să urmăresc ultimele premiere lansate de doi regizori de elită, creatori de teatru adevărat, care, prin ani, m-au fascinat, ocupând un loc distins în conștiința mea.

Debut de zile mari la Teatrul Dramaturgilor Români!

…Cel mai nou Teatru din România, cel al Dramaturgilor Români (director, Lucia Verona), a ieșit în public la 6 mai. Și nu oricum, ci cu un spectacol minunat, de la autor la regizor și actori. Autorul, mai puțin cunoscut printre oamenii de teatru, pe numele real Ion Nae Theodorescu (21 mai 1880 - 14 iulie 1967), ca literat de elită semnând Tudor Arghezi! El, poetul de antologie, autorul „Cuvintelor potrivite”, al „Biletelor de papagal”, romanelor „Lina” și „Cimitirul Bunavestire”, a fost și un admirabil dramaturg, „veriga lipsă dintre Urmuz și Eugen Ionesco”, cum a scris Nicolae Manolescu. Da, Tudor Arghezi a scris în cheia teatrului absurdului înaintea lui Ionesco și Beckett, „Neguțătorul de ochelari” fiind un fascinant text absurd. A fost montat la radio, ecranizat, iar Dan Tudor l-a urcat și pe scenă, la „Comedie”, într-un admirabil spectacol despre splendoarea… ilogicului.

Festivaluri, concursuri, texte şi pretexte

...Toamna se numără (și) festivalurile, dar sărbătorile teatrului românesc încep primăvara. Anul acesta, mult așteptata Gală UNITER, ajunsă la ediția a XXV-a, s-a desfășurat, la 8 mai, la Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, o ediție dedicată uriașului actor Victor Rebengiuc. O gală cu multe lumini, câteva umbre, cu vechi prilejuri de ipoteze, dar, dincolo de toate, un semn cert că teatrul românesc stă bine. De s-ar prezenta în România toate ca teatrul...

Ovaţii pe „podul de teatru“ peste Prut!

…După trei remarcabile colaborări dintre Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău și Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București, ce au fost, pe rând, gazde și oaspeți de preț, încântând săli pline, primăvara aceasta a venit rândul unui alt minunat schimb de spectacole. La final de aprilie, Teatrul Evreiesc de Stat din București și-a deplasat la Chișinău întreaga „artilerie grea”, cu răsunătoarea Maia Morgenstern, „Stea de dimineață” a teatrului românesc, prezentând șase spectacole, unul și unul. Pe scena Teatrului Național „Satiricus I.L. Caragiale” Chișinău, aplaudatul turneu al TES a cuprins „Varșovia - ghid turistic”, „Amantul”, „Mic și-al dracului”, „Miss Daisy și șoferul ei” - lecție de teatru oferită de Maia Morgenstern și Mircea Rusu - „Băiatul din Brooklyn”, pentru ca Zilele Teatrului Evreiesc de Stat București să se încheie la Chișinău în ovații, la excelentul „Mazl Tov… And Justice for All”, o bijuterie de spectacol, jucat admirabil, cu umor și frumoase cântece tradiționale evreiești. O reprezentație ce a adunat, parcă, întreaga trupă de elită a teatrului, din care nu puteau lipsi Maia Morgenstern și fiica sa Cabiria, Nicolae Călugărița, Geni Brenda, Mihai Ciucă, Arabela Neazi, Viaceslav Grosu, Dorina Păunescu, Roxana Guttman, N. Botezatu, Radu Gheorghe (în dinamica orchestră) și mulți alții…

Recitaluri de ecou la „Bacău Fest-Monodrame“

... A început în nișa nouă a recitalurilor dramatice, în ’72, când regretatul mare om de teatru Valentin Silvestru a militat cu succes pentru un Festival al Artei Actorului. După ’90, ineditul Festival moldav a dispărut. Spre binele teatrului, în 2006, Adrian Găzdaru, directorul de atunci al Teatrului „Bacovia” din Bacău, a ctitorit Gala Star, valoros Festival al Monodramei, paradă de „one man” și „one woman” show, cu o secțiune „Concurs” pentru tinerii actori și alta, „Recitaluri”, pentru consacrați, pentru ca în 2014, ultimul lui an de directorat pe malul Bistriței (acum este un iscusit manager la Teatrul Excelsior din Capitală), să lanseze și un Concurs de piese cu un singur personaj.

Seara când am râs cu lacrimi

624 34 1…Fulminant început de primăvară la Teatrul de Comedie! Într-o lună și… patru zile, trei premiere pe care le-ați revedea cu drag. Frumoasa nebunie a început la 3 martie, cu „Kimberly”, spectacol realizat la mare meserie de regizoarea Andreea Vulpe, după piesa americană a lui David Lindsay-Abaire, în scenografia superbă a Cristinei Milea și cu un fabulos recital al celor două doamne ale teatrului românesc actual, Virginia Mirea și Mihaela Teleoacă… Peste trei săptămâni, la 24 martie, o piesă engleză („Reguli de viață”, de Sam Holcroft), într-un spectacol al eșalonului tânăr al „Comediei”, de la regizoarea Ioana Petre la „careul” talentatului nou val (Andreea Vasile, Smaranda Caragea, Ionuț Grama, Cătălin Babliuc), secondați de veșnic tinerii și încântătorii Manuela Ciucur (admirabilă în rolul mamei Edith) și Puiu Dănilă, spumos în minirolul de nici două minute al tatălui venit la seara de Crăciun, din spital, într-un scaun cu rotile.

Regizori români total străini de Dramaturgia autohtonă!

...Doar câteva fapte petrecute în ultimele luni, care vorbesc mai bine decât o mie de cuvinte despre tratamentul dramaturgilor români contemporani în propria țară...

Cetatea Dramaturgilor Români renaşte spectaculos

...În ultimele decenii, mai mult ca oricând, autorii dramatici autohtoni fie n-au fost citiți de regizori și de directori de teatre, fie au fost marginalizați. Din fericire, o rază de speranță în briza Dunării, unde, 5 ani, 7 luni și 22 de zile (2010-2016), a ființat cu succes o Cetate a Dramaturgiei Românești, la Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu montându-se numai texte autohtone, 40! Ultimul fiind unica piesă de teatru a eminentului filosof Ioan Petru Culianu („Oreste Regele Sunetelor”), cu o formidabilă Felicia Filip într-un dublu rol, nu muzical, ci dramatic. La 29 februarie, anul trecut, Cetatea Dramaturgiei Autohtone de la Dunăre și-a închis porțile, și zările nu păreau senine.

Surprinzătorul clovn de „Luni“ seara!

...Vestea am prins-o din zbor vara trecută, lecturând pe internet ultimele știri ale zilei care începea. Era 10 iulie, și „lumea-ntreagă” (vorba lui Shakespeare) era în febra finalei Europeanului de fotbal din Franța. Și totuși, în aceeași zi, Thalia și-a văzut de drumul ei, în Stagiunea estivală a Teatrului TV apărând un nume de ecou în lumea culturală: „Opiniile unui clovn”, celebrul roman (din ’63) al germanului Heinrich Boll, laureatul Nobelului pentru Literatură în ’72...

Actorie de Antologie la „Comedie“!

...De multă vreme n-am mai întâlnit un spectacol în măsură să mă farmece, sub alchimia sufletului realizată de Măria Sa Creatorul de Frumos, în cazul de față Actori, Regizor, Scenograf, într-un încântător triptic, arpegiu la un text rar. S-a petrecut la ultima premieră a Teatrului de Comedie (condus cu atâta succes de apreciatul actor George Mihăiță), și anume „Kimberly”. Un text american, scris de David Lindsay-Abaire în 2000, încărcat de premii. O piesă dură, între adevărul spus direct, ca o tăietură de cristal, de dramaturgul american, umorul pe alocuri negru și limbajul uneori vulgar creionând impecabil atmosfera dintr-o familie de yankei măcinată de vicii și de probleme sociale. O piesă complex, tradusă exact cum trebuia pentru o montare de zile mari, traducătorul și regizorul fiind, din fericire, aceeași remarcabilă Andreea Vulpe.