Main menu

header

Legendele nu îmbătrânesc!

…Sunt un răsfățat al sorții în materie de teatru, cu nu mai puțin de 20 de spectacole vizionate în primele două luni ale anului, cele mai multe la Premieră! Frumoasa serie a început în prima zi a Noului An, cu un fabulous musical acvatic, „Visul” („Le Reve”, „The Dream”), la Wynn Theater din Las Vegas, în care sala rotundă cu un acvariu uriaș în locul clasicei scene a costat, numai ea, 75 de milioane de dolari!... Nu mi-am propus un „Jurnal” sau o cronică a celor 20 de spectacole, nu toate de top (la mediocrii și mediocrități ne vom opri altădată!), ar fi imposibil în cele doar 3.000 de semne ale rubricii. Astăzi, câteva rânduri despre „teatrul de suflet”, tot mai rar, din păcate, regăsit în legendara Sală „Liviu Ciulei” de la Teatrul Bulandra (director - remarcabilul regizor Ducu Darie), în două spectacole rare, realmente de colecție. Primul, cu piesa „Pe lacul auriu” a americanului Ernest Thompson (născut în ’49, în Vermont), jucat și pe Broadway. „Doi bătrâni, o casă și un lac. Superficial doar atât conține piesa. Când intri în spațiul ei interior, descoperi cât de bogată este... În final cred că toți am dori să fim acolo, pe malul lacului auriu”, scria în Caietul-program legendarul Dinu Cernescu, senior rar al regiei românești. Fără de măiestria sa și regalul încântător al lui Virgil Ogășanu, care nu-l joacă pe Tom, el doar trăiește rolul, cuvintele, ideile, cu fața la public, nu am fi descoperit dragostea, zbuciumul, seninul, umorul, sensibilitatea unui spectacol de viață (remarcabile și Valeria Ogășanu, în Kate, și Ana Ioana Maria, în Claudia), care ne-a încălzit sufletele…

Read more: Legendele nu îmbătrânesc!

„Profetul absurdului“, Urmuz, reînviat spectaculos la Târgu-Mureş!

...După trei decenii am ajuns din nou în frumosul oraș Târgu-Mureș, atras de o premieră aparte. La Teatrul Național Compania „Liviu Rebreanu” (director artistic, de trei luni, valorosul actor Nicu Mihoc, om dinamic și plin de idei). Premiera a însemnat o splendidă întâlnire cu unul dintre promotorii teatrului absurdului, cunoscut în literatură sub numele de Urmuz, cel revendicat de dadaiști și suprarealiști. El, căruia Eugen Ionesco, unul dintre părinții teatrului absurdului, alături de Beckett, i-a recunoscut influența importantă pe care au avut-o asupra sa cele numai 50 de pagini urmuziene. Un veritabil geniu despre care marele public cunoaște puține lucruri, cei mai mulți reținând doar că, la 40 de ani, Urmuz a plecat între îngeri cu un glonț ce și l-a tras în cap pe Șoseaua Kiseleff, din București.

Read more: „Profetul absurdului“, Urmuz, reînviat spectaculos la Târgu-Mureş!

Când Regina bea la greu în bucătăria Castelului Elsinore!

…Dramaturgul italian de talie mondială Aldo Nicolaj (1920-2004) m-a atras, la început, prin biografia sa demnă de un roman: atașat cultural în Guatemala, prizonier de război într-un Lagăr din Germania, ctitor de teatru, traducător, fan al literaturii ruse, producător tv (printre reușite aflându-se și „Frații Karamazov”). Apoi i-am citit unele texte („Soldatul Piccico”, „Telegrama”, „Clasa de fier” - montată la Budapesta, în 1974, „Repetiție generală” - aflată pe scena din Praga în 1977). În 1984 aveam să-i văd și prima piesă montată în România, „Ex”, la Teatrul Nottara, în regia lui Mircea Cornișteanu, cu un „trio feminin” de excepție - Lucia Mureșan, Anda Caropol și Ioana Crăciunescu. Anul trecut, o piesă de Aldo Nicolaj („Furnici”) a prilejuit un interesant spectacol la UNATC. N-am avut șansa să vizionez monologul („Apropo, ați chemat pompierii?”) de la Teatrul „Ioan Slavici”, din Arad, în schimb, la început de februarie, am fost în sală, tot la „Nottara”, la premiera „Hamlet în sos picant”, în generosul proiect „Actor și regizor”. O parodie a dramaturgului italian care, ca orice parodie, deconectează, place dacă are ritm și nu sare calul. În privința textului, uneori parcă are acel „prea mult”, pe care negreșit autorul nu și l-ar fi permis dacă Shakespeare, cel parodiat, ar fi trăit în 1989, când a fost scris… „Hamletul din bucătărie”.

Read more: Când Regina bea la greu în bucătăria Castelului Elsinore!

Constantin Cojocaru şi Gelu Niţu sau Vârstele Lumii

…Încă un Eveniment la „Unteatru”, ctitorit și condus cu har de soții Andreea și Andrei Grosu, ambii regizori cu realizări, ultima piesă fiind „Regele moare”, de Eugen Ionesco, la Naționalul bucureștean. Acum, Evenimentul a fost ultima piesă a valorosului dramaturg american Sam Shepard (1943-2017), câștigătorul Premiului Pulitzer în 1979 pentru „Copilul îngropat”, succes notabil și la Teatrul Bulandra, în 1996, în regia Cătălinei Buzoianu. Premiera pe țară, de la finele lui ianuarie, la „Unteatru”, se numește „Vârstele Lunii”, piesă scrisă în 2009 și jucată cu succes la Dublin și la New York. Superbă filosofie de viață, încântător spectacol, acum și la București, în regia tânărului, dar profundului, inspiratului regizor Toma Dănilă. Spectacolul acesta de neuitat se datorează, firește, textului, regiei, însă în primul rând interpretării absolut extraordinare a lui Constantin Cojocaru și Gelu Nițu, aflați, mă încumet să afirm, pe Everestul unei cariere remarcabile, plină de lauri.

Read more: Constantin Cojocaru şi Gelu Niţu sau Vârstele Lumii

„Centenar“ de Teatru, Pod peste Prut

…De cinci ani, un remarcabil Proiect a zidit trainic Pod de teatru peste Prut, prin directorii Petru Hadârcă și Ion Caramitru: Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Chișinău vine, iarna, cu o ministagiune la București, în timp ce Teatrul Național „I.L. Caragiale” București merge, primăvara, cu un număr de spectacole în Basarabia. Am urmărit încântat producțiile valoroasei trupe de peste Prut prezentate în acești ani de lăudabilă colaborare, și am vibrat la mesajul clar, într-un fin și divers registru artistic, cu o tratare scenică emoționantă a problemelor prezentului, cu poezia sa, dar și cu nefastul rol al politicului, ieri și azi, toate clipe de viață întoarse, cu mult curaj și maturitate artistică, pe toate fețele. M-am bucurat în cei patru ani trecuți ai Turneului Naționalului basarabean de câteva spectacole absolut de referință, de la „Hronicul găinarilor”, „12 scaune”, „Casa de pe graniță”, toate dureros de actuale, la fascinantul spectacol adus anul trecut - „În ochii tăi fermecători”. O dramatizare complexă, în premieră absolută, realizată de valorosul regizor Alexandru Vasilachi după romanele și nuvelele lui Gib Mihăescu, interesant scriitor, uitat, absent (și el!) de pe scenele din România! Un spectacol superb, care, toamna ce a trecut, a câștigat Marele Premiu al Juriului la Festivalul Dramaturgiei Moderne de la Brașov...

Read more: „Centenar“ de Teatru, Pod peste Prut

„Orchestra Titanic“ şi visul sufletului nostru...

…Cu numai zece piese scrise, dramaturgul bulgar Hristo Boicev (născut la Sofia în 1950) a înconjurat cam de o sută de ori lumea-ntreagă, fiind montat și aplaudat pe cinci continente. Printre scrierile sale de ecou se numără „Colonelul și păsările”, „Spitalul comunal”, ambele puse în scenă și în România, ultimul text de mare valoare fiind „Orchestra Titanic”, scris în 2002 și interpretat în zeci, sute de sensuri, ca orice piesă de mare profunzime. Așa și cu ultima premieră (întâia în 2018) la Naționalul bucureștean, cu autorul în sală și cu montarea de excepție, de idee și metaforă, a lui Felix Alexa, care regizase și „Spitalul comunal”, la Metropolis, în 2012!... La vremea când a fost scrisă piesa cu patru dezmoșteniți ai Vieții sau Sorții (Luko, Meto, Doko și Liuba), care așteptau într-o gară părăsită, plini de iluzii, un tren ce nu va opri vreodată, mulți au văzut în acest text rar Iluzia unei Europe salvatoare, pe care o doreau cu atâta patos, dar și cu naivitate, Bulgaria dramaturgului, cât și România, aflate la poarta Uniunii Europene.

Read more: „Orchestra Titanic“ şi visul sufletului nostru...

Un fabulos Musical acvatic!

… De-a lungul anilor, am urmărit multe musicaluri de top pe Broadway: „Fantoma Operei”, „Cats”, „Miss Saigon” etc. De fiecare dată, fascinat, am afirmat că, în materie de musicaluri, americanii sunt imbatabili!... În prima zi a Noului An am vizionat un musical cu totul și cu totul aparte, unul acvatic, absolut fabulos, „Visul” („Le Reve”, „The Dream”)! Spectacol de… vis, parcă de pe altă planetă, de la scena de joc - una pe apă - într-un teatru rotund („Wynn”) din Las Vegas, cu un plafon ce are un mic tunel în înaltul cupolei, pe unde se vedea cerul, din care vin artiștii prinși în magica poveste și două ploi torențiale. Pentru acest uluitor spectacol, proprietarul hotelului de lux, miliardarul Steve Wynn, mare și rafinat colecționar de opere de artă, a construit special teatrul de 75 de milioane de dolari, fără dotarea cu aparatură tehnică de ultimă generație.

Read more: Un fabulos Musical acvatic!

Frumoasa dramă cu actori de... comedie!

...Am mers, în premieră, la Teatrul Elisabeta, peste drum de Cișmigiu, într-o clădire de Patrimoniu Național, cu o frumoasă sală de teatru, cu peste 300 de locuri și balcon. Invitat la ultima premieră, „Vassa Jeleznova”, text de ecou al lui Maxim Gorki (pseudonimul literar al lui Alexei Maximovici Peșkov), alături de „Azilul de noapte” și „Copiii Soarelui”, fiind o dramatizare a romanului „Mama”, nominalizat de cinci ori la Premiul Nobel pentru Literatură. Piesă ce s-a jucat prin mai multe teatre din România, inclusiv la Naționalul bucureștean, prin anii ’80, cu Florina Cercel, George Constantin, Gheorghe Cozorici și alții. Acum, la importantul teatru independent din Capitală, un spectacol absolut inedit! Este montarea acestei drame într-o cheie comică, mai exact cu aplaudați actori de comedie cum sunt Adriana Trandafir, Doru Ana și Orodel Olaru! Inovație de efect, care, din fericire, nu trădează textul, temerara încercare aparținând regizorului Șerban Puiu, recunoscut pentru aplaudatele și căutatele spectacole de divertisment create cu actorii amintiți: „Boeing, Boeing”, „Dezbracă-te, vreau să-ți vorbesc”, „Încurcătură la nivel înalt” etc.

Read more: Frumoasa dramă cu actori de... comedie!

Există „copii-minune“ în teatrul românesc!

...O Mare surpriză în ultima ediție a FNT a fost spectacolul „Incendii”, propus de Teatrul Bulandra. A fost realizat de o minunată echipă de studenți la UNATC, ei susținându-și examenul de licență cu acest spectacol răvășitor, atât de bun, încât directorul Teatrului, Alexandru Darie, l-a inclus în repertoriul Sălii Studio de la Grădina Icoanei. Un text devastator, al unui autor - Wadji Mouawad - născut între bombele din Liban, plecat la 8 ani în Canada, apoi ajuns în Franța, unde s-a desăvârșit ca dramaturg, actor, regizor, azi fiind un nume în teatrul mondial. O piesă care prezintă una dintre bolile grave ale acestui secol, Migrația (Emigrație și Imigrație), născută din blestemul numit Război, personajul principal ce împrăștie familii, nații, unde se luptă între ei frați cu frați, părinți cu părinți, într-o fugă nebună prin moarte. E drama musulmană, a alergării prin necunoscut, dezrădăcinarea, dezumanizarea, moartea, ca apatrizi neștiuți. Această migrație e un Incendiu cumplit, care arde suflete, care naște violență, incesturi, trădări și bocet de Apocalipsă. Nu se precizează locul, dar sigur are legătură cu bombardamentele din frumosul Liban, în 1975, cu masacrul taberelor de refugiați de la Sabra și Shatilka, trimite cu gândul și la Războiul din Bosnia și Serbia, la cel nesfârșit din Afganistan, Irak și câte alte zone îndoliate ale acestui prezent parcă incurabil.

Read more: Există „copii-minune“ în teatrul românesc!

George Mihăiţă, în Prime Time, la Breaking News!

...Ultima premieră a anului 2017 la „Comedie”, varianta modernizată a piesei „Ultima oră”, scrisă de Mihail Sebastian în 1945, „Breaking News” pe afiș, va figura - mă încumet să afirm - printre cele mai căutate, mai bune spectacole din... 2018! Pentru că remarcabilul regizor Mircea Cornișteanu a reușit să îmbrace în hainele prezentului (fără stridențe) textul lui Sebastian, cu interpretări celebre la viața sa (Cotescu, Finteșteanu, Dem Rădulescu etc. în spectacolul de teatru radiofonic, în 1963; Mircea Albulescu, Marin Moraru, Ștefan Iordache, Gheorghe Dinică în spectacolul de la Național, în 2003). Un final uluitor, cu actuala faună a ciocoilor noi pe scenă, aceeași ca și în 1932, când se desfășura piesa, în redacția ziarului „Deșteptarea”, în criză financiară.

Read more: George Mihăiţă, în Prime Time, la Breaking News!

Matei Vişniec străbate-n aplauze Lumea cu „Migraaaanţii“ săi…

...Cel mai jucat dramaturg român contemporan, în lume și în România, Matei Vișniec, rădăuțeanul stabilit de decenii la Paris, a avut, pe final de noiembrie trecut, a treia montare în țară, la Teatrul de Animație Țăndărică (director - Călin Mocanu), a unei piese recente, tulburătoare prin duritate și perspectiva tragică: „Migraaaanți sau Prea suntem mulți pe nenorocita asta de barcă”. În România, textul se montase la Reșița și la Odorheiul Secuiesc, iar la Teatrul Național „Satiricus I.L. Caragiale” Chișinău am vizionat un spectacol de mare profunzime filosofică și ținută estetică, în regia lui Sandu Grecu. Un text atât de actual, cu adevăruri cumplite, valoros ca scriitură, a cucerit și Europa, făcând furori în Franța, la Marele Festival de la Avignon, și în Italia. A trecut și Oceanul, să zguduie nu doar Bătrânul Continent, ci și Brazilia, unde a avut același mare succes!

Read more: Matei Vişniec străbate-n aplauze Lumea cu „Migraaaanţii“ săi…