Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

…2016, ca An teatral, s-a încheiat, dincolo de evantaiul de Festivaluri diverse și, în general, cu mare ecou de public, și cu o veste incredibilă pentru vremurile în care trăim! La Bistrița, la 26 noiembrie (cu o zi înainte de data nașterii lui Liviu Rebreanu), s-a înființat un nou teatru profesionist în România! Cel de proiecte purtând numele reputatului romancier Liviu Rebreanu, fiu al locurilor, totodată și un pasionat dramaturg!

…2017 se deschide pe prima scenă a țării, Naționalul bucureștean, cu premiera unei piese românești, „Angajare de clovn” de prolificul Matei Vișniec, cel mai jucat dramaturg român actual (în peste 20 de țări!). Un semn bun pentru dramaturgia română, cam marginalizată la noi, mai puțin, spre lauda lui, la Naționalul condus de Ion Caramitru. Căci, la mijloc de octombrie, tot pe prima scenă a României, avea premiera alt autor dramatic român, Radu F. Alexandru, cu „Luminița de la capătul tunelului”, în regia experimentatului Mircea Cornișteanu! Exemplul Naționalului din Capitală trebuie urmat de multe teatre, mai ales de cele care țin de Ministerul Culturii!

…Matei Vișniec nu-i la întâia premieră la Național! În 2003 i s-a montat „Mașinăria Cehov”, în regia profesionistă a lui Cristian Ioan; în septembrie 2007, inventivul Florin Fătulescu a venit din California să regizeze pe prima scenă un text matur al prietenului său: „Istoria comunismului povestită pentru debilii mintali”. Ca la TNB, anul 2016 să fie deschis cu un alt text al lui Matei Vișniec („Recviem”), o parabolă viață-moarte născută din ororile războiului, în regia profesionistă, însă nu strălucită, ca de obicei, a lui Alexandru Dabija.

…Acum, „Angajare de clovn”, text cu priză la regizori și la public. „Clovnul este personajul care râde plângând şi plânge râzând - mărturisește autorul -, iar în tradiţia Europei, măscăricii şi bufonii au fost uneori singurele personaje de la curţile regilor şi ale nobililor care aveau voie să spună adevărul, ba chiar să-și ironizeze stăpânii şi să-şi râdă de mai-marii lumii. Pe clovni i-am văzut şi ca nişte purtători de oglinzi sparte în care se reflectă strâmb lumea reală. Iar uneori, ei pot fi şi sadici, ba chiar monstruoşi, atunci când societatea ne transformă pe toţi în clovni debili şi fără talent, în marionete ale societăţii de consum (după ce am fost marionete ale unor dictatori)”... Piesă care numai în România s-a jucat în ultimii ani la Brăila, Brașov, Buzău, Satu-Mare și se joacă în prezent cu mare succes și la Chișinău!...

...În acest ianuarie, pe prima scenă a țării, într-o montare entuziastă, cu umor, sensibilitate, cinism duios și acrobaţii sufleteşti, aparținând lui Ion Caramitru, vor reapărea în scenă trei tineri și valoroși actori (Florin Călbăjos, Emilian Mârnea și Petre Ancuța), care au făcut vâlvă și, aș spune, chiar carieră la TNB în splendoarea de spectacol nonverbal „ArtOrchestra”, în regia lui Horia Suru. Actori polivalenți, de sensibilitate și ironie fină, har susținut cu multă vervă!

... Anul teatral 2017 demarează minunat!

Add comment


Security code
Refresh