Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

...Vestea am prins-o din zbor vara trecută, lecturând pe internet ultimele știri ale zilei care începea. Era 10 iulie, și „lumea-ntreagă” (vorba lui Shakespeare) era în febra finalei Europeanului de fotbal din Franța. Și totuși, în aceeași zi, Thalia și-a văzut de drumul ei, în Stagiunea estivală a Teatrului TV apărând un nume de ecou în lumea culturală: „Opiniile unui clovn”, celebrul roman (din ’63) al germanului Heinrich Boll, laureatul Nobelului pentru Literatură în ’72...

...În 2015, un tânăr actor român, Alex Buescu, atras de patima pentru teatrul de idei transfigurate, el, trecut mai mult prin platourile de filmare, s-a încumetat să dramatizeze acest roman greu, de filosofia vieții și a istoriei, și să-l prezinte spectatorului de teatru. Cu emoție, dar nebănuită maturitate scenică și remarcabilă plasticitate, cu umor fin, din grimase și din voce catifelată, discutând cu ingenuitate neforțată probleme fundamentale ale societății de ieri și (de ce nu?!) de astăzi. Sunt și ușoare stângăcii, la trecerea dintre ideile-scene, ca scăderile de ritm să dispară când spectacolul se va juca mai des. Succes născut din talent și patos (în greaca veche înseamnă „chin”), dublat de crezul unei regizoare de profunzime, Anca Maria Colțeanu (studenta eminentei Cătălina Buzoianu), care a montat cu mare succes un evantai de autori români (Caragiale, Alecsandri, Eugen Ionesco, Mihail Sebastian, Mazilu, Mircea Radu Iacoban, Horia Gârbea etc.) și din dramaturgia universală (Cehov, Shakespeare, Sofocle, Strindberg, Coelho și alții).

...În emoționantul one-man show de o oră, de la Teatrul Luni, nevinovata poveste de dragoste a eroului central Hans Schneir și Marie nu se reduce la condiția tineretului, apare și societatea deloc deschisă adevărului. Iar Hans se vrea creator de artă, nu de giumbușlucuri, precizându-ne că „denumirea oficială a meseriei de clovn este... comic”. Spovedania sa, aparent radiografia nevinovată a unei societăți ipocrite, se transformă într-un acid studiu al fariseismului și alienării (politice, religioase-catolicismul fiind tema centrală), sufletești, sexuale, al libertății individului și tânărului în special. În societatea din Germa- nia, prinsă în Război și după, în care totul gravitează în jurul banului, în timp ce Artistul cu alte viziuni este aproape rejectat. Poți uita acel oftat al clovnului-artist comic: „E groaznic să ai părinți bogați!” sau „Unde-i granița dintre lege și îndurare?!”, certe pretexte filosofice și politice?

…Un spectacol surprizător, de substanță, meritul revenind lui Alex Buescu, atins de flacăra teatrului și baghetei magice, investiției morale a unui admirabil director de scenă, care a găsit timp să trimită-n zbor un tânăr dominat de arta scenică. Este Anca Maria Colțeanu, nominalizată la Gala UNITER (8 mai, Timișoara) pentru „Cel mai bun spectacol de televiziune” („Jocul de-a vacanța”, de Mihail Sebastian). Iar spectacolul de la „Luni” e selecționat la Gala Star a Recitalurilor monodramatice, Bacău (24-28 aprilie)!

Add comment


Security code
Refresh