Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

Unica piesă a lui Kundera, un minunat spectacol la Brăila

…Romancier de talie europeană, tradus în multe limbi, premiat, cehul Milan Kundera (87 de ani) a scris și o piesă de teatru - „Jaques și stăpânul lui”, o piesă a lui (cum a insistat nu o dată!), nu o dramatizare după romanul filosofic al lui Diderot intitulat „Jaques fatalistul și stăpânul lui”. O piesă ca un „Omagiu lui Diderot” al vocii sonore, marcante a condamnării invaziei sovietice în Cehoslovacia anului 1968 (element amintit într-un scurt, dar grav monolog radiofonic la început de spectacol). Scriitorul francez propunea în romanul său cinci povestioare despre dragoste, erotism și trădare în „Epoca luminii” din secolul al XVIII-lea, Kundera duce jocul mai departe, într-un fel sarcastic de „varațiuni la arta variațiunilor”, cu trimitere la lumea contemporană, „putredă”, cum preciza din plecare în monologul radiofonic. Parabola acestei comedii cu final tragic (spânzurarea lui Jaques) prinde de minune vremurilor noastre, unde „mersul înainte este oriunde”, chiar dacă personajele, adică noi, cei de azi, în costume de epocă, cu ochelari și încălțări moderne, ne învârtim în cerc, mai mult în haos, cum inspirat citește scenic piesa redutabilul regizor Cristi Juncu în spectacolul montat la Teatrul „Maria Filotti” Brăila (director Lucian Sabados). Iubirea, adulterul, prietenia, trădarea, lașitatea, imoralitatea, lipsa de sens sunt de când lumea aceleași, acolo sus, la nivelul stăpânilor, și jos, la starea slugilor.

Agatha Christie de România

…„Regina Crimei”, vestita autoare a cărților polițiste ce s-au vândut aproape atât de mult ca și operele lui Shakespeare, Agatha Christie, a scris și destul teatru, una dintre piesele sale, „Cursa de șoareci”, fericindu-mi copilăria cu spectacolul pe care l-am vizionat de trei ori la Teatrul Giulești! O asemenea autoare, de policiere și de teatru, avem și noi, românii. La așa ceva mă gândeam, bucuros, mai zilele trecute, într-un mic teatru independent bucureștean, „Coquette”, unde am văzut o premieră de zile mari: „Moștenirea”, piesa Luciei Verona, devenită un formidabil one-woman show al prestigioasei actrițe Olga Delia Mateescu (și ea dramaturg!), mult aplaudată pentru transfigurările nobile, forța scenică, ironia fină și tensiunea rolului Dodo. În acest valoros text, și psihologic și, oarecum, polițist, Dorina, alias Dodo, divorțată în România, lasă acasă un băiat (care va ajunge în Legiunea străină) și emigrează la Paris, unde reușește un perfect furt de personalitate (până la cele mai mici detalii) de la sora sa Mirela, decedată în condiții neelucidate. Noua Mirela n-ar mai fi vrut să părăsească micuțul ei lăcaș și tabieturile din Paris, dar vestea moștenirii de 500.000 de dolari lăsată de fiul ei, mort pe coclauri sud-americane, o obligă la reîntoarcere și la o nouă dedublare. La reușita spectacolului de la prolificul teatru independent „Coquette” și-au adus contribuția regia lui Ingrid Bonța și scenografia lui Daniel Divrician…

Festivalul de Teatru Scurt şi lungul şir de aplauze

…Sub soarele unei toamne minunate, Oradea mi s-a părut mai frumoasă ca niciodată, modernizarea centrului și clădirilor din jur dându-i un aer de Occident. În acest cadru, într-o organizare impecabilă (laude directorului Festivalului - Daniel Vulcu și directorului logisticii și comunicării - Victoria Balint), clasicul Festival Internațional de Teatru Scurt, ajuns la ediția a XXII-a, mi s-a părut și el mai valoros ca niciodată în ultimul deceniu.

Mare Festival pe Bulevard şi... dincolo de gratii!

...Acum opt luni, mai nimeni nu visa că ediția din acest an (a IV-a) a valorosului Festival Internațional al Teatrului Nottara, frumos intitulat „Fest(in) pe Bulevard”, va avea loc. Teatrul fusese închis, sub ghilotina „bulinei roșii”, insuficient, superficial studiată în cazul respectiv. Au existat și excepții, o brumă de optimiști incurabili. Cum a fost și tenacea directoare a Teatrului Nottara, Marinela Țepuș, admirabilă în forța visului ei, la care s-au raliat și oameni de bine, care încă mai există în România acestor zile. Și Festivalul se ține, en fanfare!... Între 10 și 22 octombrie 2016. Cu o încântătoare desfășurare de forțe. 31 de reprezentații în 13 zile de Festival, care prind în stare de Festival nu mai puțin de 600 de artiști, tehnicieni, organizatori și voluntari. Cu spectacole prezentate de şase teatre din București (Bulandra, Metropolis, Odeon, Teatrul de Artă, Țăndărică și, logic, teatrul gazdă). Cu trupe din alte șapte orașe ale țării: Arad, Brașov, Cluj, Constanța, Iași, Timișoara și Târgoviște. Dar și cu participanți veniți din șapte țări: Bulgaria, Cehia, Croația, Kosovo, Republica Moldova, Serbia, Slovenia. Pentru a avea o viziune de ansamblu cât mai fidelă a Evenimentului, să reținem că în cadrul lui mai figurează un spectacol stradal, două expoziții de fotografie (reîntâlnire cu Maria Ștefănescu și Sorin Radu, artiști ai genului), trei colocvii, patru spectacole-lectură și tot atâtea lansări de carte.

La „Odeon“, o piesă de Bernard Shaw, scrisă, parcă, mâine!

…Teatrul din centrul Bucureștiului (director - veșnic tânăra și fermecătoarea actriță Dorina Lazăr) continuă să-și fericească spectatorii cu dramaturgi de Legendă și regizori de prestigiu. De data aceasta, la ultima premieră - deschiderea stagiunii, dramaturgul este celebrul irlandez Bernard Shaw (Premiul Nobel pentru literatură în 1925 pentru piesa „Sfânta Ioana”), iar regizorul, nimeni altul decât reputatul Andrei Șerban, pentru întâia oară decis să monteze și pe scena Teatrului Odeon. Piesa, una necunoscută și nejucată în România, „Soldatul de ciocolată” (sau „Armele și Omul”), scrisă în 1924 (pe când Shaw avea 38 de ani), plasată de autor în capitolul său de patru „Piese plăcute”, ca un semn că, de-a lungul vremurilor, ca să se (re)înfrumusețeze mereu realitatea, s-au tot creat atâtea iluzii romantice pentru a uita de războaie, de trădări, de neiubire, dar a le repeta în neștire. În fond, acest text scris parcă ieri, dacă nu… mâine, ridiculizează războiul și glorificarea lui absurdă și falsele idealuri ale unei Europe în divizare, și xenofobismul, și iluzia păcii sau a dragostei fragile.

Magic „Alcool“ la Teatrul de pe Bulevard

...Una dintre frumoasele nebunii ale teatrologului Marinela Țepuș, directoarea Teatrului Nottara, a fost să invite să monteze în teatrul de pe Bulevard regizori români celebri care nu au mai zămislit vreodată spectacole la „Nottara”. Gând ambițios, nobil, cu rezultate de răsunet pe măsură! Până acum, patru râvniți regizori români celebri au reușit spectacole de ecou la „Nottara”.

„Dureri fantomă“, un spectacol adevărat

…Bun cunoscător al dramaturgiei ruse, regizorul român Bogdan Budeș ne-a oferit un spectacol care se uită greu, tăiat din viață, cu piesa „Dureri fantomă” a lui Vasili Sigarev. Un dramaturg rus de succes, jucat și pe scenele românești: „Plastilina”, la Ploiești, în regia lui Radu Afrim, acest text excelent („Dureri fantomă”), la Cluj, Bârlad, București sub diferite titluri („Statuia libertății”, „Olenka”). Acum, la interesantul Teatru de Artă din București (director George Constantinescu), „Dureri fantomă” în traducerea Marinei Palii.

„Creaţia“ colectivă şi riscurile ei!

… Adesea, o mână de actori aranjează un text și îl joacă, în numele „creației colective”, din care lipsește regizorul profesionist sau dramaturgul. Ba, actori și regizori își pun în scenă proprii scriituri, multe șchioape. Din lipsă de fonduri sau din orgolii. Și tot adesea, un asemenea spectacol fără un profesionist de control, încălcând necesara diviziune a responsabilităților, nu rezistă la o evaluare artistică serioasă.

„Griviţa 53“, cel mai aplaudat show la UnderCloud!

…Festivalul Internațional de Teatru Independent de orice „UnderCloud” a oferit multe surprize la ultima ediție, a IX-a. În primul rând, a schimbat locația de la Șosea, din clădirea Muzeului Țăranului Român, în centrul Capitalei, pe strada Gabroveni. În noul sediu al ArCuB-ului, cu cinci minunate săli: Mare, Atelier, Studio, Arcelor, Bolților, pline până dincolo de miez de noapte. Cu trei Secțiuni: „Concurs” (12 spectacole românești în fața unui Juriu select: Sanda Manu, Dorina Chiriac, Iuliana Vâlsan, Victor Ioan Frunză, George Ivașcu), „Invitați din România”, „Invitați din străinătate” (trupe din Anglia, Franța, Grecia, Israel, Republica Moldova, Rusia). Un Focus DADA (este, doar, anul Centenarului Dada!), două foarte interesante Colocvii („Spiritul de avangardă de la Dada la scena contemporană”; „Teatrul independent în Asia de Sud-Est”), excelentul workshop despre Metodele experimentale ale renumitului Centru Teatral Meyerhold din Rusia.

Mirajul Teatrului la Casinoul din Sinaia

…În plin sezon estival, pe Valea Prahovei, la Sinaia, un minunat moment de cultură, „Salonul de carte și muzică” (10-14 august), aureolat, zilnic, de acordurile sublime ale lui George Enescu, care a locuit ani buni în oraș. În aleasa Gală de Cultură, și un eveniment teatral! Unul istoric, din moment ce la Sinaia, în „Cafeneaua Regală” a Casinoului, s-a lansat la scenă întâia trupă de teatru din oraș! Autorul valoroasei idei, remarcabilul dramaturg Dinu Grigorescu, veșnic tânăr și inventiv la cei 78 de ani ai săi. Trupa se numește Zamora și este alcătuită din amatori, mari iubitori de teatru: o profesoară și traducătoare de limbă engleză, o asistentă medicală, un edil, doi economiști, doi ingineri, un jurist - redactorul-șef al revistei culturale „Sinaia Excelsior”, un student și doi elevi. Debutul s-a produs printr-un spectacol-lectură cu o cunoscută piesă a lui Dinu Grigorescu, „Bunica la Istanbul”, jucată cu succes la Teatrul de Revistă „Constantin Tănase” și la Teatrul Național Radiofonic în 1997, într-o distribuție de zile mari, cu Dorina Lazăr, Mitică Popescu, Cornel Vulpe, Valentin Teodosiu, Alexandru Bindea, Jeanine Stavarache, Rodica Popescu-Bitănescu, regretații Sorin Gheorghiu și Dumitru Chiesa. Comedia, în stilul inconfundabil al autorului, un suprarealism în care subtextul bate textul, iar calambururile se succed încântător, cu un comic sănătos. Pentru debutul Trupei Zamora, autorul - și regizorul spectacolului -, a rescris unele replici, acordându-le la Prezentul nostru bolnav, neiertat o clipă, spre deliciul unui public distins, care a marșat fericit la acidul forte al comediei. Un public ce a umplut ochi „Cafeneaua Regală” de la Casino, contribuind și el la succesul acestui Eveniment de referință pentru Sinaia, alături de excelentul text și interpretarea entuziastă. Amintind de interpreți, dinamici, pasionați, cu valențe scenice, să-i și numesc: Valeria Ioniță (în rolul Bunica), Cesar Rădulescu (Cosmin și… autorul unui volum de teatru recent publicat), Roxana Manciulea (Puffy), Christina Nicolae (Panda), Marius Bratosin (Gologan), Virgil Nicolae (Ninel), Horia Bârleanu (Cobra), Vlad Lungu (Ciulama, autorul unui volum de eseuri publicat), elevii Cristina Achim (Turban) și Andrei Boarcăș (Pușlamaua), ca și… Dinu Grigorescu (Vameșul)!

Toamna teatrului tânăr

…Vara își trăiește din plin ultima lună, toamna teatrală se află în pole position, se fac pregătiri, se coc premiere, se pune la cale un lung evantai de Festivaluri în toată țara. Mai mult ca niciodată, parcă, „punctul pe i” îl reprezintă teatrul tânăr sau, ca să lăsăm o marjă mai largă de interpretare, pentru tineret.