Main menu

header

...Anul acesta am avut ocazia să văd mai multe spectacole din Balcani. A fost, în primul rând, interesantul Festival NETA, în Capitală, organizat de Naționalul bucureștean (28 august - 4 septembrie), cu 13 spectacole... Acum cinci ani, trei teatre, „Al. Davila” Pitești, din Vrața (Bulgaria) și Kragu- jevac (Serbia), au pus bazele unei Alianțe balcanice a teatrului, ce s-a lărgit, iar în Festivalul Internațional al Teatrelor de Studio din Argeș (ajuns la ediția a XIX-a) a apărut și Festivalul Balcanic al Teatrului de Studio, care, acum o săptămână, și-a desfășurat în Trivale ediția a VI-a, cu spectacole din Bulgaria, Serbia, Kosovo și România. Șanse de a înțelege mai profund o dramaturgie spectaculoasă, scrisă pe muchie de cuțit, pe „butoiul cu pulbere al Europei” (azi, din păcate, mai multe „butoaie”!), în Balcanii sfâșiați de războaie, chinuri, totalitarism și nelibertate, speranța și lupta fiind simbolurile renașterii din propria cenușă.

...Un teatru balcanic care, practic, s-a întors la origini, în Grecia Antică existând, doar simbolic, altarul nașterii Thaliei. Un teatru balcanic cu istorie scurtă, însă cu o evoluție rapidă, impresionând prin franchețea abordării unui univers dur, în convulsii, dar cu un suflet veșnic tânăr.

...La Pitești, săptămâna trecută, Juriul (Florica Ichim, Nina Mazur - Ucraina, Dragan Jakovlevici - Serbia, Emil Boroghină, Dan Ivănesei) a fost impresionat de două spectacole, cărora le-a oferit Marele Premiu al Festivalului și Premiul Cel mai bun spectacol din Balcani. Cel al Teatrului bulgar din Vrața, cu „Tobelia” - piesa muntenegreanului Ljubomir Djurkovici, titlul însemnând un vechi obicei din Muntenegru, potrivit căruia fetele, femeile din familii fără urmași de sex masculin jură să rămână neîntinate și să fie în casă și frate, și fiu, și soț. Spectacolul a fost prezent la București, în Festivalul NETA, și la Pitești, cu o uluitoare actriță macedoneancă fără vârstă, Joana Popovska, flancată de mai tinerele bulgăroaice Roisitza Ognjanova și Kamelia Lișkovskaia... Al doilea spectacol ce a tulburat nu doar Juriul, ci și publicul a fost al Naționalului „Sterija”, Scena Română, din Vîrșeț, Serbia, venit cu „Animalul, acest om ciudat”, text... românesc, semnat de Mircea M. Ionescu. Animalizarea omului, astăzi, dezumanizarea, nu doar din Balcani, au fost iscusit puse în scenă de regizorul Iulian Ursulescu din Novi Sad, merituos student al celebrei Cătălina Buzoianu. Și a beneficiat de jocul pur, în lacrimă, într-o impecabilă limbă română, al actorilor Otilia Pescariu, Neda Grubișa, Ionel Cugia, Monica Baldovină - Bugle și Aneta Gașpăr...

...În același context al interesantului Teatru balcanic, nu pot omite spectacolul „Butoiul cu pulbere”, realizat de Felix Alexa, la Naționalul bucureștean, cu textul macedoneanului Dejan Dukovski, iar luna trecută, în generosul Proiect 9 G, al TNB-ului, premiera „Hotel Europa”, cu piesa altui macedonean, Goran Stefanovski, care, în 2000, a tulburat publicul din Avignon, Bologna, Bonn și Stockholm...