Main menu

header

... A început în nișa nouă a recitalurilor dramatice, în ’72, când regretatul mare om de teatru Valentin Silvestru a militat cu succes pentru un Festival al Artei Actorului. După ’90, ineditul Festival moldav a dispărut. Spre binele teatrului, în 2006, Adrian Găzdaru, directorul de atunci al Teatrului „Bacovia” din Bacău, a ctitorit Gala Star, valoros Festival al Monodramei, paradă de „one man” și „one woman” show, cu o secțiune „Concurs” pentru tinerii actori și alta, „Recitaluri”, pentru consacrați, pentru ca în 2014, ultimul lui an de directorat pe malul Bistriței (acum este un iscusit manager la Teatrul Excelsior din Capitală), să lanseze și un Concurs de piese cu un singur personaj.

... Anul acesta, Gala Star a devenit, între 21 şi 26 aprilie, „Bacău Fest-Monodrame”, la timonă cu noul manager al Teatrului Municipal „Bacovia”, minunata actriță Eliza Noemi Judeu, și cu neobositul și inventivul secretar literar Doru Mareș. O Gală cu numai șase prezențe în concurs, sub ochii unui juriu select - eminentul Miklós Bács, profesorul clujean de excepție, veritabil alchimist al atâtor generații de tinere talente; Mentor Zumberaj - director „MonoAkt”, Kosovo, și experimentatul critic de teatru Carmen Mihalache. Cei șase din concurs, cu lumini, dar și umbre. Doi băieți (Ali Deac, cu „20 noiembrie”, după Lars Noren, montat la Naționalul „Radu Stanca”, Sibiu; Alex Buescu, cu „Opiniile unui clovn”, dramatizare a romanului lui Heinrich Böll, la Teatrul Luni București) și patru tinere actrițe: Andreea Darie („Două piese cu o femeie”, după Franz Xaver Kroetz, la Teatrul 7, Iași), Simona Codreanu („Gări înlăcrimate: fragmente dintr-un vodevil inexistent”, după Cehov, un proiect independent Târgu Mureș), Iulia Verdeș („Before Breakfast”, după Eugene O’Neill, la Teatrul Municipal „Ariel”, Râmnicu-Vâlcea), Valentina Zaharia („Venus și Adonis”, după Shakespeare, Teatrul „Mignon”, București). Șase monodrame, niciun text românesc!

... Splendoarea ediției a reprezentat-o evantaiul de recitaluri profesioniste (zece la număr!), diverse, valoroase, unele absolut fermecătoare. Ovații pentru recitalul lui Emil Boroghină („Eugen Ionesco - Bderenger”), ce merita scena teatrului, și nu cea improvizată de la Hotel Decebal; Cerasela Iosifescu („Obsesii”, la ARCUB, București), Marius Bodochi și Dana Dumitrescu (în „Ursul”, de Cehov, la Teatrul de Stat Constanța), Florin Piersic junior („O mie de motive”, după Macmillan, „Club Point” București), laude pentru Luminița Borta („Medeea”, la Teatrul „Al. Davila”, Pitești), pentru spectacolul „The Sunset Limited”, după McCarthy, de la valorosul Teatrul Unteatru, ca și cel al teatrului gazdă („Amphitrion 38”, după Giraudoux). Și felicitări pentru cele două recitaluri cu piese românești premiate, anterior, la Concursul de monodramă: „Povestea păsării fără cuib”, de Ada Lupu, text laureat la Concursul de dramaturgie 2016 (în producția Naționalului ieșean) și „Știu că nu asta vrei să-mi spui”, de Carmen Dominte, premiera Teatrului Municipal „Bacovia”. A fost o frumoasă Gală a recitalurilor de ecou!