Main menu

header

mircea_m_ionescu…Prin ianuarie, un condei nedocumentat s-a gândit să lanseze o „bombă” în lumea teatrului. Cică Regina regiei româneşti, Cătălina Buzoianu, mâhnită de multe, ar abandona teatrul! Tristeţea i-a cuprins pe mulţi, din atâtea generaţii fascinate de spectacolele memorabile ale Maestrei, dintre care unele efectiv nu pot fi uitate: „Maestrul şi Margareta”, „Să-i îmbrăcăm pe cei goi”, „Efectul razelor gamma asupra anemonelor”, „Interviu”, „Nu sunt Turnul Eiffel” (la foarte marele - în perioada cenzurii - Teatrul Mic), „Fuga”, „Chira Chiralina” şi câte altele. Din fericire, regizoarea de legendă mi-a mărturisit, înaintea „Rinocerilor” de la Comedie, zâmbind, că mâhnită este de multe, însă nu s-a pus vreodată problema să renunţe la teatru!

…Cu atât mai mare a fost bucuria ultimelor două spectacole montate de regizoarea de elită europeană care vizualizează fiecare punct din orice text. Primul - „Rinocerii”, de Eugen Ionesco, adus pe scena „Comediei”, acolo, unde, în ’64, acest text ilustru avea premiera românească, Radu Beligan jucând rolul lui Berenger. Acum, Cătălina Buzoianu a ales celebra piesă, alarmată că viaţa de azi se rinocerizează virulent. Cu doi profesori (minunata actriţă Mirela Golea - Doamna cu pisica; Doamna Boeuf şi Marius Gîlea - Berenger) şi studenţi excelenţi (Alin State - Jean, Alexandra Fasolă - Daisy, Filip Ristovski - Logicianul, Alina Paţilea - Băcăneasa, Chelneriţa, Daniel Haralambie - Domnul Bătrân), în armonioasă colaborare cu catedra UNESCO de la Institutul Naţional de Teatru (director: prof. univ. dr. Corneliu Dumitriu) au rezultat patru ateliere-experiment, în 2009, şi spectacolul cu vervă şi idei alergând nebun…

 

…Al doilea spectacol, de metaforă încântătoare şi filozofie a credinţei, „Magicianul din Lubin”, premiera de săptămâna trecută de la Teatrul Evreiesc de Stat. Textul aparţine, ca roman, lui Isaac Bashevis Singer, laureat al Premiului Nobel. Este un spectacol grav, lucrat în inconfundabilul „stil Cătălina Buzoianu”, cu seriozitate totală şi erudiţie, cu excelente personaje colective şi idei susţinute („Dumnezeu este cel mai mare magician”; „Orice faptă bună ridică mai aproape de Creator”). Într-un cadru fascinant (creat şi de scenografia Clarei Labantz, muzica şi luminile lui Mircea Florian), cu interpretări notabile (Roxana Guttman - Ester, Anka Levana - Halina, Geni Brenda - Zevt, Natalie Ester - Madam Miltz, Iolanda Covaci - Magda, Cornel Ciupercescu - Zarubski, Mihai Ciucă - directorul circului şi alţii). Din păcate, depăşit de complexitatea rolului principal, tânărul Veaceslav Grosu, sârguincios, însă fără fascinaţia şi misterul bărbatului care atrage femeile ca un magnet.

Două spectacole care au reafirmat încântătoarea tinereţe creatoare a uriaşului Artist care rămâne Cătălina Buzoianu!