Main menu

header

mircea_m_ionescu… Gata cu crize, accize, devize şi preavize, cu disponibilizări şi devitalizări, cum, necum, se ridică prima cortină în noua stagiune a teatrului românesc. Una fără mare tam-tam, dar cu suficiente puncte de atracţie, fără rabat la idei şi la nivel estetic. Consider că prima rază de speranţă ce vine dinspre teatrele noastre în acest debut de stagiune o reprezintă reîntoarcerea la texte româneşti, mai ales dincolo de Capitală.

… Astfel, Naţionalul ieşean anunţă „O noapte furtunoasă”, de Ion Luca Caragiale, în regia lui Alexandru Dabija, în semn de aniversare pentru cei 170 de ani de la ctitorirea teatrului din Dealul Copoului.

… Teatrul din Giurgiu deschide stagiunea în această săptămână cu o „dublă” Caragiale: „D’ale Carnavalului”, în direcţia de scenă a lui Dan Tudor, şi „Domnul Goe”, regizat de Florin Antoniu. Tot la Teatrul de la Dunăre şi un „Feeling” contemporan, de Doru Moţoc, într-un proiect ambiţios numit „Giurgiu - Cetatea Dramaturgiei Româneşti”.

… Tot la Dunăre, dar mai în aval, la Teatrul „Maria Filotti” din Brăila (de câteva zile cu un nou director - Mircea Bodolan), stagiunea se deschide cu „Nastasia. Poveste de cartier”, de George Mihail Zamfirescu, sub bagheta aurită a lui Victor Ioan Frunză.

… Naţionalul „Radu Stanca” din Sibiu readuce textul autohton în prim-plan cu o piesă care, la vremea ei, a făcut furori: „Opinia publică”, de Aurel Baranga, regizată de Theodor Cristian Popescu. Piesă care, sunt sigur, va avea şi acum un mare ecou. Pe aceeaşi scenă şi un text românesc contemporan, „Felii”, de Lia Bugnar, ofertă pentru remarcabila actriţă Ofelia Popii.

… La polul opus, teatrele din Capitală vin cu oferte generoase, însă cu numai o premieră românească în acest debut de stagiune: „Spitalul special”, de Iosif Naghiu (text premiat de UNITER în… 1994!), în regia lui Ştefan Iordănescu, la Sala Atelier a Naţionalului bucureştean. Trăgând o primă linie, se poate spune că, în raport cu premierele cu texte străine, numărul pieselor româneşti este mic. Dar, comparând cu ce a fost până acum, este un mic pas înainte. Important este să se avanseze pe acest drum…

… Stagiunea bucureşteană s-a deschis, practic, cu un musical, „Gigi Amoroso”, un spectacol inconfundabil marca (şi Masca!) Mihai Mălaimare, autorul scenariului şi regiei. La Teatrul „Masca”, în ultimul week-end, o încântătoare dezlănţuire de sunet, lumină, culori şi mişcare, de cântece (remarcabilă creaţia lui Răzvan Diaconu) şi pantomimă, în povestea celebrei cântăreţe Dalida, care ne fixează un timp într-un sătuc de lângă Napoli, ca să-l evadeze pe Giuseppe Fabrizio Luca Santtini (alias Gigi Amoroso), o clipă fatală, în „visul american”, la Hollywood. Un spectacol cu 15 interpreţi sincronizaţi în ritmul nebun al lui Mihai Mălaimare, de la experimentata Anamaria Pâslaru (excelentă în rolul cântăreţei) la junele Andrei Gonczi (student în anul II), care demonstrează că pot impresiona şi astăzi vechile poveşti de iubire transfigurate modern şi estetic.