… Scriitor de talie universală, chinuit şi interzis de proletcultismul lui Stalin, rusul Mihail Bulgakov este un nume binecunoscut la noi. Mai ales prin piesele „Fuga”, „Cabala bigoţilor”, „Casa Zoikăi”, „Ţarul Ivan îşi schimbă meseria”, dar şi prin dramatizările romanelor „Maestrul şi Margareta”, „Viaţa domnului Molière” sau a povestirii „Inimă de câine”. O dramatizare (autor Bogdan Budeş) este şi ultima premieră de la Teatrul Nottara, „Roman teatral” sau „Însemnările unui răposat”. O cruntă radiografie a unei epoci de tristă amintire în care condiţia creatorului, ca şi a omului, în general, era sugrumată, umilită de regimul totalitar. Interzis să fie publicat sau jucat pe scenele teatrelor sovietice, Mihail Bulgakov a devenit o victimă a sistemului, malaxorul comunist ucigându-l cu zile la doar 49 de ani. Culmea este că una dintre reprezentaţiile sale dramatice („Zilele Turbinilor”, după romanul „Garda Albă”) a fost preferata lui Stalin, care i-a şi dat o singură dată telefon scriitorului prigonit, semn că sistemul era mai puternic chiar decât abominabilul dictator. Aceasta ar fi şi morala spectacolului montat, la „Nottara”, cu mână sigură de experimentatul Vlad Massaci, într-un spaţiu alb ca o uriaşă cutie albă (scenografie - Andu Dumitrescu), traversat de linii negre, obiecte şi aşa-zişi oameni reduşi la simbolurile stalinismului - minciună, şantaj, ipocrizie, dezumanizare, teroare, ticăloşie.
Read more: „Romanul“ lui Bulgakov