616 24 4de Dana Georgescu

Oamenii de știință de la Universitatea de Stat din Carolina de Nord din Raleigh, SUA, au concluzionat, în urma unei cercetări, că păsările din vremea dinozaurilor cântau. Însă într-un mod mult mai ciudat în comparație cu ciripitul de astăzi.

Gâgâieli și măcăieli... preistorice

Cercetătorii își bazează afirmația pe studiul unei fosile de Vegavis iaai, cea mai veche pasăre „modernă”, asemănătoare cu cele pe care le cunoaștem azi. Aceasta semăna cu o gâscă sau cu o rață și trăia deja în Cretacic, acum 70 de milioane de ani. Studiul a fost publicat recent în revista britanică „Nature”.

O descoperire revoluționară

Fosila păsării din vremea dinozaurilor a fost descoperită pe Insula Vega din Antarctica și a fost datată acum 66 de milioane de ani. Studiul acesteia le-a permis cercetătorilor să afirme că păsările cu aspectul celor pe care le cunoaștem azi au fost contemporane dinozaurilor, în condițiile în care până recent se credea că acestea au apărut mai târziu. Studierea fosilei cu ajutorul unei tehnici de imagistică medicală 3D a permis cercetătorilor să descopere prezența unor „inele” pe syrinx - un organ care le permite păsărilor să emită vocalize, asemănător cu laringele omului.

De vină era o caracteristică neobișnuită

Autorii cercetării notează că această caracteristică a organului este asemănătoare cu cea întâlnită la rațele și gâștele din ziua de azi. „Syrinxul fosilei prezintă o asimetrie care există și la rațe, și care le permite acestora să măcăie și să gâgâie”, a explicat pentru AFP Julia Clarke, coautor al cercetării. Julia a mai precizat că această concluzie ne permite să ne imaginăm mai bine cum arăta lumea pe vremea dinozaurilor.