Main menu

header

cotnari wide

697 24 1de Roxana Istudor şi Alexandru Brădescu

Un studiu recent a demonstrat faptul că oile antrenate pot deosebi chipurile oamenilor, distingând imaginea unei persoane „familiare” de cea a unui om pe care nu l-au mai văzut niciodată.

Privind la poze cu celebrități

În cadrul Universității Cambridge s-a desfășurat o cercetare care a pus mai multe oi în fața unor imagini cu celebrități: fostul președinte american Barack Obama, actorii Emma Watson și Jake Gyllenhaal și ziarista Fiona Bruce. Testele au pornit de la constatarea că în general oile își recunosc suratele în interiorul unei turme, ca și fețele îngrijitorilor pe care îi văd în fiecare zi. Dar cum rămâne cu imaginile unor oameni care nu se prezintă în carne și oase pentru a interacționa în vreun fel cu aceste animale sociale? Experimentul a pus opt oi în fața fotografiilor unor oameni celebri și s-a încercat să se determine dacă animalele pot recunoaște chipurile chiar dacă acestea sunt prezentate din perspective diferite, abilitate studiată până acum doar la oameni, notează „Daily Mail”.

Creierul tratează imaginea ca pe o față

Pentru a observa comportamentul oilor, acestea au fost puse în fața a două ecrane simultan: pe unul apărea imaginea unei celebrități, pe altul a unei persoane pe care oaia n-o mai văzuse. Fiecare animal a avut la dispoziție și câte un buton pe care să-l apese cu fruntea. Dacă selecta celebritatea, primea o răsplată. La finalul antrenamentelor, pe parcursul testului s-a constatat că oile au recunoscut cu succes imaginile celebrităților, demonstrându-se astfel faptul că în creierul acestor animale imaginea este tratată ca o față, această performanță scăzând cu puțin atunci când aceleași imagini ale persoanelor faimoase au fost prezentate întoarse din profil. De altfel, potrivit studiilor în materie, nici oamenii nu excelează la recunoașterea rapidă a altor oameni prezentați din profil sau din unghi.

„Surprinzător de pricepute la discriminare”

Testele au arătat că oile au stat să „gândească” în fața imaginilor și au fost surprinse privind la ambele ecrane înainte de a lua o decizie. Potrivit cercetătorilor, animalele au ales celebritățile pentru că de fiecare dată au fost mai multe imagini disponibile cu acestea, din mai multe perspective. Dar „eram foarte sigură că nu au văzut vreodată acești oameni în carne și oase și nici nu au televizor, așa că oile au fost surprinzător de pricepute la discriminare”, este de părere experta Jenny Orton. Pe lângă recunoașterea celor faimoși, oile supuse testului au deosebit imediat, fără antrenament, poza îngrijitorului lor.

Testul derulat la Cambridge are drept scop studierea modalităților de a ameliora boala Huntington, care include incapacitatea celor afectați de a mai recunoaște chipurile pe măsură ce afecțiunea se agravează