Main menu

header

976 24 1de Gheorghe Zmaranda

Expansiunea civilizației moderne pare de nestăvilit, iar habitatele naturale sunt din ce în ce mai fragmentate. Kilometri întregi de asfalt trec prin păduri și asta nu ar fi un lucru rău atât timp cât nu ar exista accidentele rutiere în care mor animale sălbatice. În lipsa unor pasaje structurale pe sub sau pe deasupra drumurilor (existente deja în unele state), concepute pentru a facilita traversarea în condiții de siguranță a drumurilor publice de către fauna sălbatică, numărul animalelor care mor lovite de mașini va fi în creștere.

Ce spun studiile despre incidența acestui fenomen

976 24 2Preocupările lumii științifice în ceea ce privește fenomenul accidentelor rutiere în urma cărora mor animale sălbatice nu sunt o noutate. Au fost realizate de-a lungul timpului mai multe studii prin care s-a încercat crearea unei imagini de ansamblu cu privire la impactul pe care acest fenomen îl are asupra faunei sălbatice. La nivelul continentului european statisticile sunt îngrijorătoare. Potrivit unui studiu din anul 2020 întreprins de oameni de știință de la Universitatea din Aveiro (Portugalia) pe drumurile Europei mor anual 194 de milioane de păsări și 29 de milioane de mamifere. Același studiu arată că anual în SUA peste 350 de milioane de animale vertebrate mor în accidente rutiere. Dintre ele, aproximativ o treime sunt animale sălbatice care ajung la drumuri pe parcursul deplasărilor obișnuite pe care acestea le efectuează în căutare de hrană, apă, adăpost sau locuri de reproducere. Aceste cifre au fost avansate pe baza a 90 de sondaje realizate în diferite state ale Europei. În 2020 existau circa 36 de milioane de kilometri de străzi, dar se estimează că rețelele de drumuri ale lumii vor crește cu 25 de milioane de kilometri până la mijlocul secolului. Infrastructura dezvoltată până în momentul de față și toate proiectele care vor urma în acest sens restrâng considerabil suprafața arealelor naturale și cresc iminența accidentelor rutiere în care mor animalele sălbatice.

„Nimeni nu cunoaște cu adevărat cât de grav e ceea ce se întâmplă”

976 24 3În România nu se cunoaște încă impactul pe care accidentele rutiere în care sunt ucise animale sălbatice îl au asupra faunei sălbatice. Proiectul Zăgan, inițiat de Asociația Encare și Asko Group, își propune să ridice nivelul de conștientizare cu privire la această problemă și să implice societatea într-un demers educațional cu rezonanță importantă pentru viitor. „Studiile făcute în acest sens la nivel european arată că fenomenul accidentelor cu animale sălbatice a crescut cu 20%-25% în ultimii cinci ani. Care sunt, însă, motivele creșterii numărului de accidente/incidente care implică animalele sălbatice, în condițiile în care populațiile tot scad? România are populații de animale sălbatice foarte mari în comparație cu alte țări din Europa și, ca atare, probabil incidentele și accidentele rutiere cu acestea ar trebui să fie mai numeroase. Totuși, nimeni nu cunoaște cu adevărat cât de grav este ceea ce se întâmplă, dar, cu siguranță, toți putem observa atunci când ne deplasăm mulți kilometri cu mașina că numărul de leșuri de animale sălbatice pe care le vedem pe marginea drumului este unul foarte mare: vulpi, iepuri sau dihori sunt adesea văzuți, într-o formă sinistră, pe marginea drumurilor”, susțin reprezentații asociației Encare. În plus, în cazul accidentelor în care sunt implicate animale de talie mare, avariile produse autoturismelor sunt foarte serioase, cu pagube materiale importante. Însă, de cele mai multe ori victimele sigure ale accidentelor rutiere sunt vietăți mici care abia sunt sesizate de șoferi, cum este cazul broaștelor, șopârlelor, șerpilor și alte mici vertebrate ce sunt sistematic călcate în timp ce se deplasează spre zonele de hrănire sau de reproducere.

România are populaţii mari de animale sălbatice în comparaţie cu alte ţări europene şi, ca atare, accidentele rutiere cu acestea sunt mai numeroase

„Sunt deja câteva luni de când am început să testăm o aplicație Android pentru monitorizarea accidentelor rutiere cu animale sălbatice. Am început să utilizăm aplicația pentru a obține cât mai multe date despre amploarea acestei probleme și a zonelor cu risc ridicat de accidente rutiere cu animale sălbatice“

„Nu putem trata natura ca pe un muzeu și să o îngrădim sau să o izolăm de noi pentru că așa doar restrângem din ce în ce mai mult arealele în care ea își poate dezvolta cursul normal și o obligăm să iasă din falsele limite impuse pe care noi i le atribuim. Astfel, întâlnim un mediu ostil pe care, de fapt, noi îl creăm, această formulă de macro-grădini zoologice și botanice în formă de parcuri și rezervații. Trebuie să găsim din nou soluții integrative în care natura și noi să putem împărți aceleași spații, iar pentru asta trebuie să învățăm să folosim o altă formă de interacțiune“

„Vom evalua situaţia prin reţele sociale şi aplicaţii de monitorizare a accidentelor“

Inițiatorii proiectului Zăgan și-au propus ca principale obiective realizarea unui studiu pe termen lung care să arate situația accidentelor în care mor animale sălbatice și să educe populația cu privire la efectele negative care survin din această situație. „Propunem lansarea unui program pe termen lung care să ne permită, în primul rând, să cercetăm și să evaluăm gravitatea pe care o au aceste accidente și incidente în România, prin rețelele sociale și prin aplicații de monitorizare ale accidentelor. Cu acestea, intenționăm să creăm baze de date credibile și precise despre locațiile, datele și speciile implicate în accidente. Simultan, vom începe o campanie de conștientizare pentru a sensibiliza publicul asupra problemei, adresată către două grupuri clare și anume șoferi și copii care vor deveni șoferi cândva şi care acum își pot avertiza părinții să ia măsuri atunci când condițiile prezintă risc de a întâlni animale pe carosabil. În momentul în care vom avea rezultate concludente în urma strângerii de date, vom acționa în direcția implementării de măsuri clare și locale”.