Main menu

header

cotnari wide

674 10 1de Roxana Istudor şi Florica Pintea

Neobișnuit, deosebit, remarcabil prin mirosul specific care nu este acceptat de toată lumea, fructul exotic durian are proprietăți nutriționale de excepție, fiind, ca urmare, izvor de sănătate.

Bogat în acizi graşi şi minerale

Durian este considerat un fruct excelent din punct de vedere nutrițional, cu un gust cel puțin interesant, în orice caz deosebit. Originar din Asia de Sud, are un miros aparte, văzut de unii ca respingător, de alții, special. Miezul are un gust delicios și nenumărate beneficii pentru sănătate. Biologul britanic Alfred Wallace descria pentru prima oară, în secolul al XIX-lea, acest fruct deosebit, care se bucură de toată atenția populațiilor din zona din care provine. Nu întâmplător. Durian are un conţinut bogat de carbohidraţi, acizi graşi esenţiali, vitamine şi minerale. Fructul este, de asemenea, plin de vitamina C (o ceaşcă aduce 80% din valoarea zilnică, arată Dietary Guidelines 2010). Nu lipsesc vitaminele E, B (B5, B6, B1) şi A, precum și mineralele din belșug (calciu, potasiu, fosfor, fier, magneziu, mangan). Ca urmare, consumul de durian contribuie la îmbunătăţirea memoriei, prevenind declinul cognitiv care se înregistrează odată cu înaintarea în vârstă.

Reglează nivelul colesterolului

Consumul de durian favorizează în acelaşi timp menţinerea unei stări psihice optime. Un aminoacid pe care îl conţine este eficient în ameliorarea depresiei, a stărilor de anxietate şi a insomniilor. Mai mult, acest fruct creşte nivelul de serotonină din organism, o substanţă responsabilă pentru starea de fericire. Durian are şi proprietăţi antioxidante intense şi este un bun energizant, revitalizând metabolismul graţie zaharurilor simple pe care le conține. Durian aduce organismului și fibre alimentare, fiind, ca urmare, un laxativ eficient și un aliat în buna funcționare a sistemului digestiv. Nu în ultimul rând, consumul fructului generează o eliminare mai bună a toxinelor și înlesneşte reglarea nivelului de colesterol din sânge. Proprietățile sale nu se opresc aici - un studiu recent arată că durian poate înlocui cu succes unele medicamente de sinteză, confirmându-se astfel supranumele pe care îl poartă în Asia, de „regele fructelor”.

ATENŢIE! Nutriționiștii recomandă consumul moderat de durian, întrucât fructul este foarte caloric.

Prăjitură cu durian

674 10 2Durian se bucură de aprecierea asiaticilor și este întrebuințat pentru aromatizarea a nume- roase deserturi și specialități culinare.

Ingrediente: 3/4 ceșcuță cu unt, 2/3 ceșcuță cu zahăr, 4 ouă (albușurile separate de gălbenușuri), 3/4 ceșcuță cu făi- nă, 1 cană cu pulpă de durian.

Mod de preparare: preîncălziți cuptorul la 175 de grade Celsius. Mixați pulpa de durian până obțineți un piure. Separat bateți untul și zahărul, apoi adăugați și gălbenușurile, iar la final, făina. După omogenizare încorporați și fructul. În alt vas bateți albușurile până se transformă într-o spumă tare, care se adaugă la mixtura cu durian. Treceți amestecul într-o tavă unsă și introduceți la cuptor pentru circa o oră.