Main menu

header

cotnari wide

676 10 1de Roxana Istudor şi Alexandru Brădescu

Cereală pe care nutriția modernă o redescoperă în ritm alert, secara nu a fost de-a lungul timpului doar o bază alimentară, ci și un aliat terapeutic.

Impulsionează peristaltismul intestinal

Secara a asigurat pâinea cea de toate zilele în multe zone ale lumii. Conține alcaloizi, precum și vitamine din complexul B, aminoacizi, acizi grași, carbohidrați și unele dintre cele mai prețioase minerale pentru buna funcționare a metabolismului. De pildă, prin conținutul mare de mangan, 50 g boabe de secară asigură 70% din necesarul zilnic al organismului. Aceeași cantitate de boabe furnizează peste 30% din necesarul zilnic de fibre, ceea ce face din secară un mare prieten al digestiei și un aliat al funcționării colonului, prin eliminarea toxinelor și stimularea peristaltismului intestinal. O formulă pentru combaterea constipației este încolțirea semințelor de secară și, în momentul în care a dat un centimetru de mlădiță verde, se taie, se trec tulpinile prin mașina de tocat și se pot lua două-patru lingurițe de trei ori pe zi, chiar perioade mai lungi.

Utilă femeilor aflate la postmenopauză

Consumul regulat de secară aduce beneficii sistemului cardiovascular, scăzând riscul de infarct. Fitonutrienții din această cereală sunt mai redutabili împotriva celulelor canceroase chiar decât cei din legume și fructe. Astfel, secara scade riscul de instalare a diabetului, iar persoanelor care suferă de această afecțiune li se recomandă produsele din secară în defavoarea celor din grâu. Totodată, secara este recomandată femeilor aflate în perioada de postmenopauză și care suferă de tensiune ridicată. Secara este şi un aliat în combaterea îmbătrânirii premature, prevenind scleroza cerebrală. Se poate administra un tratament cu făină de secară, o lingură cu pulbere la 250 ml apă, care se lasă la temperatura camerei timp de opt ore. Se strecoară și se pot consuma în cursul unei zile trei reprize. În cazul copiilor care suferă de atacuri de astm, studii recente au arătat că un consum regulat de secară poate diminua cu 50% riscul apariției crizelor.

Secara nu este recomandată persoanelor cu intoleranță la gluten