Main menu

header

cotnari wide

687 9 1de Roxana Istudor şi Adrian Barna

Arată ca un bob de piper mai mare și este un condiment legendar în America Centrală, de unde provine. Încet, și-a făcut loc și în preferințele europenilor, aducând un plus de gust anumitor preparate specifice, ca și numeroase beneficii pentru sănătate.

Stopează dezechilibrele alimentare

Ienibaharul este un condiment obținut din fructul unui arbore tropical veșnic verde, numit „pimenta dioica”, ce crește în America Centrală. Puternic aromat, este recomandat în special în felurile de mâncare grele, cu alimente gătite mai mult de două ore. Efectul rapid de ușurare a digestiei l-a făcut celebru și nelipsit din cămara persoanelor predispuse la enterită, colici abdominale, intoxicații și dezechilibre alimentare, ienibaharul stimulând digestia și acționând ca un tonic general. De asemenea, este de mare ajutor în cazuri de greață, diaree, vărsături. În plus, reduce balonarea, gazele intestinale, relaxând stomacul și alinând crampele, notează livestrong.com. Se poate folosi ceaiul de ienibahar, preparat din una-două lingurițe cu pulbere din boabe proaspăt râșnite puse la o cană cu apă clocotită. Se lasă la infuzat 15-20 de minute, fiind redutabil după mese copioase, întrucât accelerează și secreția de bilă.

Anulează efectele radicalilor liberi

Consumul de ienibahar stimulează sistemul imunitar, remineralizând întregul organism. Potrivit literaturii de specialitate, substanţele active ale bobițelor au puternice proprietăţi antiinflamatorii, anestezice, antiseptice, antioxidante şi carminative. În aceste condiții, acțiunea condimentului se extinde și spre detoxificare și anularea efectelor radicalilor liberi. De exemplu, ienibaharul combate şi împiedică înmulţirea infecţiilor şi bacteriilor (salmonella şi E-coli în principal). De asemenea, este eficient în tulburările circulatorii periferice și are efect emolient la nivelul căilor respiratorii, fiind recomandat în cazuri de răceală, tuse, gripă, bronşite. Toate acestea se datorează prezenței în ienibahar a unor substanțe foarte importante: uleiul esenţial eugenol (cu efecte antiseptice şi anestezice), minerale - fier, mangan, potasiu, cupru, magneziu, seleniu - vitamine (A, C, B6) şi proteine. Grație acestei compoziții, ienibaharul are efecte de calmare şi de relaxare a întregului organism şi combate insomnia.

Uleiul alină nevralgiile

Condiment de forță, ienibaharul are capacitatea de a amorți durerea, fiind astfel un analgezic de renume. De asemenea, condimentul are și o serie de utilizări externe foarte importante. Împotriva acneei, de exemplu, se poate utiliza o infuzie preparată astfel: se pun într-o cană cu apă fierbinte patru-cinci boabe de condiment. Se lasă la infuzat timp de zece minute, apoi se aplică local, după ce s-a răcit. Uleiul de ienibahar, care se poate procura de la magazinele cu profil naturist, se foloseşte în masaj şi fricţionări, pentru îmbunătăţirea circulaţiei, împotriva spasmelor musculare şi în tratarea nevralgiilor. Totodată, este recomandat și împotriva migrenelor, după cum au arătat studii de laborator pe animale, ale căror rezultate au fost publicate în revista „Phytotherapy Research” și care au evidențiat capacitatea condimentului de a interveni pe parcursul transmiterii durerii către creier.

Despre plantaţiile de ienibahar, botanistul Patrick Browne scria, în 1755: „Nimic nu e mai delicios decât parfumul acestor alei; ramurile şi frunzele se ating unele de altele, în bătaia uşoară a vântului, și împrăştie cea mai minunată aromă“

Pulpe de pui cu ienibahar

Ingrediente: 4 pulpe de pui, 30 g miere, 1 lămâie (sucul), 2 căţei de usturoi daţi prin răzătoare, 1 lingură cu sos de soia, 3 linguri cu seminţe de susan, 1 linguriţă cu cimbru uscat, 1 linguriţă cu ienibahar măcinat, 1/2 cană cu făină, 1 lingură cu unt, 1 lingură cu ulei, 2-3 linguri cu vin alb, 2-3 linguri cu supă de pui, sare, piper, pătrunjel proaspăt (pentru ornat), roşii tăiate rondele (pentru servit).

Mod de preparare: se spală şi se scurg pulpele de pui, apoi se şterg prin tamponare cu prosoape de hârtie. Se foloseşte un cuţit ascuţit pentru a se practica trei tăieturi oblice pe fiecare pulpă (să ajungă până la os). Separat se combină într-un castron mierea cu sos de soia, suc de lămâie şi usturoi, se sărează şi se piperează pulpele de pui, apoi se adaugă în castronul cu marinadă. Se lasă la marinat 45-60 de minute, în frigider. Între timp se amestecă într-un bol făina cu sare, piper, ienibahar, cimbru şi seminţe de susan, combinație care va fi folosită pentru a se da prin ea pulpele, după marinare. După circa 50 de minute se scurg pulpele de pui de marinadă şi se trec prin mixtura de făină, până se acoperă uniform. Se încinge untul într-o tigaie mare, iar în momentul în care începe să sfârâie se adaugă pulpele de pui. Se rumenesc uniform, la foc mediu spre iute, apoi se micşorează flacăra şi se gătesc circa zece minute, până ce sunt gata. Se scurge grăsimea din tigaie, cât să rămână doar două linguriţe și se pune uleiul. Se încinge din nou şi se adaugă vinul. Se râcâie fundul tigăii, ca să se adune resturile caramelizate lăsate de carne, apoi se toarnă și marinada. La final se sărează şi se piperează după gust.