Main menu

header

cotnari wide

691 7 1de Roxana Istudor şi Adrian Barna

Cocteil de antioxidanți și fibre, sparanghelul, legumă-vedetă a primăverii, dar nu numai, este o adevărată „hrană a regilor”, cu proprietăți remarcabile pentru starea de sănătate a organismului.

Are proprietăţi antioxidante

Are un gust de excepție şi efecte binevenite asupra sănătăţii. Aşa poate fi descris pe scurt sparanghelul, apreciat încă de pe vremea Regelui Ludovic al XIV-lea, mult mai mult decât un adaos delicios la orice mâncare. Potrivit literaturii de specialitate, leguma este bogată în glutation, un aminoacid cu proprietăţi antioxidante care protejează celulele de radicalii liberi şi de toxine, astfel că sparanghelul nu doar menţine pielea tânără şi radiantă, ci apără și de afecțiuni grave, cum este cancerul. De altfel, și folaţii din sparanghel fac ca această legumă să deţină importante proprietăţi anticancerigene, contribuind, de asemenea, la reducerea inflamaţiilor şi ameliorarea durerilor, ca şi la scăderea riscului de boli de inimă.

Creşte rezistenţa la oboseală

Sparanghelul este bogat în vitamina K, care ajută la dezvoltarea şi la creşterea densităţii osoase, prevenind astfel osteoporoza şi osteoartrita. De asemenea, vitamina este esenţială pentru sinteza osteocalcinului, proteina structurală din oase, cu rol de preluare şi de depunere a calciului exact acolo unde este nevoie. Asparagina, un alt compus din sparanghel, are efect diuretic, deci ajută la eliminarea toxinelor şi a sării în exces din organism, creşte rezistenţa organismului la oboseală şi asigură funcţionarea normală a ficatului. De asemenea, sparanghelul are efecte benefice şi asupra tractului urinar, prevenind infecţiile şi apariţia pietrelor la rinichi. Totodată, sparanghelul conţine potasiu, recunoscut pentru capacitatea sa de a reduce grăsimea de pe abdomen, are numai 40 de calorii, zero colesterol sau grăsimi, deci poate fi inclus în orice dietă. Sparanghelul este ideal în diete şi poate fi consumat ca garnitură lângă carne. Dar ca să-şi păstreze calităţile nutritive, gătiţi-l fie pe grătar, fie fiert la abur.

Sparanghelul e un bun diuretic natural, recomandat pentru sănătatea florei intestinale și îmbunătățirea digestiei