630 4 1de Gabriela Militaru şi Claudiu I.

Una dintre cele mai mari descoperiri ale omenirii (pe lângă tratamentul pentru diferite boli care, în prezent, sunt incurabile) ar fi elixirul tinereții veșnice a oamenilor. Cu alte cuvinte, un remediu împotriva îmbătrânirii. De curând, rezultatele obținute de specialiști ne dau speranțe mari că așa va fi: s-a găsit soluția pentru întinerirea șoarecilor, și se pare că următorii pe listă sunt oamenii.

Rezultate după numai o săptămână de la administrare

Cercetătorii au identificat un mecanism celular care le permite să reinverseze procesul de îmbătrânire în ADN-ul șoarecilor și să-i ferească pe aceștia de afecțiuni ulterioare. Specialiștii spun că, dându-le șoarecilor mai în vârstă un anumit compus, pot activa procesul de reparare al ADN-ului. În acest fel, ei reușesc nu doar să prevină instalarea de noi semne ale îmbătrânirii, ci și să remedieze semnele existente ale trecerii timpului. „Celulele șoarecilor bătrâni nu se mai puteau diferenția de cele ale șoarecilor tineri după numai o săptămână de tratament”, a relevat David Sinclair, șeful echipei de cercetare de la Universitatea „New South Wales”, din Australia. „Suntem mai aproape ca niciodată de a găsi un medicament antiîmbătrânire care este sigur și eficient. În trei până la cinci ani, acest medicament ar putea fi pe piață”, a detaliat cercetătorul. David Sinclair și echipa sa au ajuns în atenția publicului în 2013, atunci când au descoperit că celulele șoarecilor mici conțin un compus care se numește Nicotinamida Adenin Dinucleotida în cantități mai mari decât în cazul șoarecilor în vârstă. În plus, atunci când șoarecilor în vârstă li s-a administrat Nicotinamida Adenin Dinucleotida au început să arate mai tineri. La vremea respectivă, cercetătorii au putut observa efectele compusului, însă le-a fost dificil să explice felul în care acesta acționează asupra organismului șoarecilor.

Compus care repară ADN-ul

Patru ani mai târziu, echipa lui David Sinclair a publicat un nou studiu, care detaliază mecanismul prin care Nicotinamida Adenin Dinucleotida protejează ADN-ul de semnele îmbătrânirii la șoareci. Cum funcționează deci? Când ne naștem, toate celulele au abilitatea de a repara vătămările ADN-ului prin intermediul diverselor mutații, atunci când celulele se divid sau atunci când stăm la soare. Pe măsură ce timpul trece însă, capacitatea celulelor de a se regenera scade, iar ele încep să îmbătrânească. Experimentul în sine a constat în aceea că cercetătorii au pus picături de Nicotinamida Adenin Dinucleotida în apa unui grup de șoareci. În primele șapte zile de experiment, specialiștii au observat modificări notabile la nivelul organismului cobailor (în ceea ce privește repararea musculară și a ADN-ului). Schimbările au fost atât de importante, încât cercetătorii nu puteau să facă diferența între un șoarece de 2 ani și unul de 3 sau de 4 luni. Cu alte cuvinte, animăluțele întineriseră. Concluzia este că, folosind Nicotinamida Adenin Dinucleotida, efectele îmbătrânirii pot fi întârziate, aceasta fiind strâns legată de funcția de reparare a ADN-ului și deci de procesul de întinerire.

Testarea pe oameni va începe peste cinci luni

Util pentru supravieţuitorii cancerului infantil

Potrivit revistei „Science”, Sinclair a cofinanțat compania MetroBiotech, pentru a dezvolta și a testa procesul de întinerire în cazul oamenilor. În plus, echipa de cercetători condusă de David Sinclair colaborează cu NASA pentru a observa dacă descoperirea lor îi poate ajuta și pe astronauți. S-a constatat că radiațiile pe care aceștia le-ar suferi pe perioada celor patru ani pentru a ajunge pe Marte le-ar ucide 5% dintre celule, în timp ce posibilitatea ca ei să dezvolte cancer este de 100%. „Urmărim să protejăm organismele de radiații atât în spațiu, cât și pe Pământ”, a declarat Sinclar pentru revista „Time”. Și supraviețuitorii cancerului infantil ar putea beneficia de pe urma acestei descoperiri. Este cunoscut faptul că 96% dintre persoanele care au avut cancer în copilărie riscă să se îmbolnăvească până la vârsta de 45 de ani. „Pe lângă boli, aceste persoane îmbătrânesc mult mai repede decât celelalte”, explică Sinclair.