Main menu

header

cotnari wide

de Ana Trifan

Când s-a apucat să pună la punct principiile ce mai târziu aveau să devină dieta Zone, biochimistul american Barry Sears nu se gândea la o cură de slăbire, ci la un regim destinat persoanelor cu probleme cardiace. Când s-a constatat însă că este un stil de viaţă sănătos, care ajută orice bolnav să treacă mai uşor peste problemele cardiace, peste diabetul de tip II, dar şi să piardă kilograme, a devenit regimul preferat şi lăudat de numeroase vedete de la Hollywood. Jennifer Aniston, Sandra Bullock (foto), Cindy Crowford au mărturisit că-şi datorează silueta şi energia de care dau dovadă tocmai dietei Zone. Nici pe bărbaţii de la Hollywood nu i-a lă-sat indiferenţi acest regim. Printre adepţii declaraţi numărându-se Ben Stiller, Charlie Sheen sau Bill Cosby.

Insulina în exces este „vinovată” pentru kilogramele în plus
40-30-30 nu sunt noile măsuri „ideale” promovate printre fotomodele, ci procentele de carbohidraţi, de proteine şi de grăsimi cu care trebuie să ne hrănim zilnic corpul, pentru a ajunge la silueta dorită, cu ajutorul unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate. Potrivit lui Barry Sears, o dietă ce conţine zilnic 40% carbohidraţi, 30% proteine şi 30% grăsimi va aduce echilibrul hormonal de care are nevoie corpul şi va ţine sub control secreţia de insulină. Este cunoscut faptul că variaţiile secreţiei de insulină sunt cele care dau senzaţia de: „Mi-e foame de leşin”. Insulina în exces este „vinovată” şi de transformarea carbohidraţilor în grăsimi, pe care apoi le regăsim pe burtă, fese sau coapse. Restricţia la carbohidraţi din dieta propusă de biochimistul american vine tocmai din faptul că un consum prea mare de glucide (carbohidraţi) duce la o secreţie mare de insulină. Corpul nu mai poate face decât să transforme acel exces în grăsimi. Carbohidraţii trebuie să îi luaţi mai ales din legume şi din fructe proaspete, dar şi din pâine integrală sau din alune, migdale, nuci etc. Dintre fructe, ar fi bine să vă feriţi de prune, banane şi struguri, care au un număr mare de carbohidraţi.

Luaţi proteine!
Consumul de proteine este încurajat în dieta Zone, pentru că acestea provoacă secretarea de pancreas a unui hormon numit glucagon. Acesta are rol în accelerarea eliminării carbohidraţilor ce au fost metabolizaţi de ficat. Deşi la prima vedere pare a fi o dietă greu de ţinut, din cauza calculelor pe care trebuie să le faceţi, e de ajuns să aveţi la îndemână o listă cu numărul de calorii, carbohidraţi, proteine şi grăsimi din principalele alimente pe care le consumaţi.
Va trebui să renunţaţi din start la alimentele cu un indice glicemic mare, pentru că altfel nu veţi ajunge niciodată să vă încadraţi în limita de 40% de carbohidraţi. Aşa că scoateţi, pe cât posibil, din meniu, dulciurile, pâinea albă, pastele, cartofii, zahărul. Alimentele cu index glicemic ridicat (număr mare de carbohidraţi), cum ar fi, de exemplu, făinoasele, determină o creştere mare a secreţiei de insulină. Asta înseamnă nu numai că veţi transforma în grăsimi carbohidraţii consumaţi, dar vi se va mai face şi foarte repede foame.
Proteinele sunt necesare pentru a păstra secreţia de insulină echilibrată. Principalele surse de proteine sănătoase sunt cele din carnea de pui sau de curcan, cele din peşte, din brânză slabă, dar şi cele din albuşul de ou.
Grăsimile nu lipsesc nici ele din echilibrul propus de dieta Zone. Aveţi grijă însă să alegi grăsimile considerate „bune”, cum ar fi cele care provin din uleiul de măsline extravirgin sau din oleaginoase (nuci, alune, fistic, migdale), unt de arahide etc.

Maximum 1.700 de calorii în 24 de ore
Ce ar trebui să conţină, orientativ, meniul dumneavoastră?
Dintre legume: castraveţi, ardei, roşii, salată verde, spanac, broccoli, conopidă, fasole verde, ridichi, ceapă verde, varză, dovlecei.
Fructe: mere, portocale, grepfrut, căpşuni, zmeură, afine, vişine, cireşe, caise.
Carne: peşte (crap, cod, hering, macrou, pangasius), pui, vită, curcan.
Numărul de calorii consumate într-o zi nu trebuie să depăşească 1.700. Ideal e să mâncaţi trei mese principale şi două gustări. Alimentele pot fi preparate prin fierbere sau gătite la abur, la cuptor sau la tigaia de Teflon. Folosiţi uleiul de măsline, dacă e necesar, la gătit. Tot uleiul de măsline îl veţi utiliza şi ca sos pentru salate. Este exclus să folosiţi maioneză sau ketchup din comerţ!

Două kilograme jos în şapte zile
Ca orice cură de slăbire, şi dieta Zone a strâns adepţi şi retractori. De aceea, am ales să vă prezentăm opiniile ambelor tabere, pentru a putea decide ce să alegeţi. Cei care o susţin spun că are principalul atu că nu înfometează şi că promovează o alimentaţie sănătoasă. Mai mult, nu trebuie gătite anumite reţete, ci se lasă libertatea de a combina şi prepara alimentele după bunul plac, atât timp cât se respectă proporţiile de găsimi, carbohidraţi şi proteine.
Iniţiatorul dietei promite că se pierd două kilograme după prima săptămână de regim, apoi câte un kilogram pentru fiecare săptămână ce urmează.
Detractorii acuză că trebuie calculate caloriile, carbohidraţii şi grăsimile din alimentele consumate. În plus, prepararea felurilor de mâncare durează mai mult, tocmai din cauza „calculelor”. Şi partea cea mai absurdă este că interzice anumite fructe, pe principiul că au prea mulţi carbohidraţi!

Meniu de o zi

Mic dejun: omletă din patru albuşuri, 30 g de brânză slabă, o linguriţă cu ulei de măsline, jumătate de felie de pâine graham şi un măr.
Prânz: 200 g de piept de pui, un castron cu salată de legume (castraveţi, roşii, ardei), peste care puneţi o lingură cu ulei de măsline. Ca desert: jumătate de grepfrut.
Cină: tocăniţă italiană din 100 g de carne de vită tăiată cubuleţe, o ceapă mare, o linguriţă de usturoi mărunţit, o ceaşcă de roşii la cutie, două ceşti cu dovlecei feliaţi, o lingură cu ulei de măsline, mirodenii (orice vă place).
Gustare: sandviş preparat din două felii de pâine integrală, două albuşuri de ou făcute la Teflon şi o felie de brânză degresată.

Truc: Ca să nu vă chinuiţi cu calculele, atunci când nu aveţi timp, procedaţi în felul următor: împărţiţi o farfurie medie, întinsă, în trei părţi egale. Într-o parte puneţi bucata de carne (cât o palmă), într-una legumele, iar pe restul, fructul (sau fructele dacă sunt mai mici)

Atenţie!

Scoateţi din meniu, pe cât posibil, dulciurile, pâinea albă, pastele, cartofii şi zahărul;
Dieta nu permite consumul de alcool!