Main menu

header

cotnari wide

643 29 1de Cătălina Tăgârță şi Alexandru Brădescu

Prima zi de școală este un eveniment important atât în viața părinților - care sunt uneori mai emoționați decât cei mici -, cât și a copiilor. Obișnuiți cu căldura căminului în care au crescut, cu răsfățul de acasă și cu libertatea de la grădiniță sau de la creșă, aceștia din urmă pășesc cu pași lenți către clase și întorc capetele, cu ochii plini de lacrimi, după părinți, strigându-le parcă: „Nu mă abandona aici! Vreau să stau cu tine!”. Acest lucru se întâmplă mai ales în cazurile în care copiilor nu li se explică dinainte despre ce este vorba, ci, din contră, atunci când încă din primii ani de viață primesc amenințări de genul: „Lasă, mergi tu la școală, acolo nu mai faci ce vrei!”. Pentru a-i ajuta pe copii să se integreze mai ușor în instituțiile de învățământ, Adrian Gemănaru, psihologul român nominalizat anii trecuţi la World Autism Festi- val, a elaborat un concept unic: Proiectul „Camera virtuală”.

O cască specială îi introduce în lumea educației

În cadrul camerei, copiii vor purta o cască virtuală, care simulează mai multe scenarii prin care vor trece atunci când vor păşi pragul şcolii pentru prima dată. Micuții vor îmbina utilul cu plăcutul, întrucât casca seamănă cu jocurile cu care mulți dintre ei sunt obișnuiți, iar prezentarea va părea mai degrabă un joc, un exercițiu care le antrenează mintea și pe care își vor dori să îl încerce. Doar este cunoscut faptul că după perioada grea de integrare de la început copiii descoperă gustul pauzelor în care pot socializa, al orelor în care își pot dezvolta orizontul cunoașterii și al legării de noi prietenii. Ineditul proiect, finanţat în urma concursului naţional de proiecte „TeImplici”, susţinut de Telekom România, a fost gândit de o echipă de psihologi condusă de Adrian Gemănaru, în contextul în care tot mai mulţi copii întâmpină dificultăţi de adaptare în sistemul şcolar din cauză că fac o trecere bruscă într-un mediu total necunoscut lor. „Introducerea clasei pregătitoare a fost o mişcare foarte bună, însă insuficientă. Chiar dacă se încearcă trecerea mai lină către clasa I, copiii tot mai experimentează situaţii neprevăzute care i-ar putea traumatiza, cum ar fi: regulile mai stricte decât la grădiniţă, obligativitatea de a sta în bancă pe tot parcursul orei, introducerea unor materii noi etc.”, explică psihologul Adrian Gemănaru.

„Trebuie să vină fără teamă, ba chiar cu plăcere şi nerăbdare”

643 29 2Potrivit specialiștilor, copiii sunt dornici de cunoaștere, de explorare a lumii înconjurătoare, iar prin acest proiect domeniul educațional este prezentat conform așteptărilor lor. „Toţi actorii implicați în actul educaţional din unitatea noastră sunt deschişi la nou. Suntem «școala fără teme», «școala cu muzică în pauze» şi vom deveni «școala cu cameră virtuală». Pentru copiii de clasă pregătitoare, şcoala este un spaţiu nou, necunoscut şi prezentat adesea ca un loc plin de lucruri şi de persoane care sperie. De aceea, salutăm demersul echipei domnului psiholog Gemănaru şi ne implicăm cu mare interes în ceea ce urmează, tocmai pentru ca viitorii noştri elevi să înţeleagă că şcoala este locul în care învăţăm lucruri frumoase şi unde trebuie să vină fără teamă, ba chiar cu plăcere şi cu nerăbdare”, a declarat profesorul Nicoleta Bercaru, directorul Şcolii nr. 39 „Nicolae Tonitza”, din Constanţa.

„Face cunoştinţă cu tabla, cu banca și cu doamna învăţătoare”

„Camera virtuală” reprezintă, în fapt, un simulator al scenariilor posibile atunci când copilul păşeşte pentru prima dată pragul clasei. „Acesta va face cunoştinţă cu tabla, cu banca și cu doamna învăţătoare, cu colegii de clasă, cu ora de Abecedar, Matematică sau chiar cu ora de Muzică. Toate acestea prin intermediul tehnologiei realităţii virtuale. Prin acest proiect dorim ca micuţii să poată lua contact cu şcoala, dar fără să se simtă ameninţaţi. Gândirea copiilor este una concretă, înţeleg mult mai bine realitatea înconjurătoare dacă le prezentăm imagini, iar dacă imaginile acestea devin o simulare a realităţii, atunci copilul va putea interacţiona mult mai uşor cu ea”, declară psihologul Adrian Gemănaru, preşedintele Centrului Psihologic „Marea Neagră” şi inven- tatorul „Camerei virtuale”.

Proiectul-pilot a fost lansat la 15 mai, la Centrul Psihologic „Marea Neagră“, pentru copiii care se află în clasa pregătitoare din cadrul Şcolii nr. 39 „Nicolae Tonitza“, din Constanţa, iar acesta va continua în luna septembrie pentru copiii care urmează să intre în clasa pregătitoare

Este redus gradul de frustrare şi de nesiguranţă

Conceptul Proiectului „Camera virtuală” cuprinde mai multe etape de desfăşurare, din care nu lipsesc: discuţii de grup cu părinţii, şedinţe de dezvoltare personală împreună cu copiii, utilizarea camerei virtuale sau aplicarea de chestionare comportamentale. Intervenţia terapeutică se desfăşoară pe mai multe grade de complexitate, aplicaţia fiind concepută astfel încât copilul să pornească de la abilităţi de interacţiune şi comunicare de bază şi comportamente de autonomie, ajungând la scenarii tot mai complexe. Prin implementarea acestei metode de intervenţie se reduce gradul de frustrare, de teamă şi de nesiguranţă, copilul fiind introdus în camera virtuală împreună cu o persoană cunoscută, psihologul. Acesta îl va securiza din punct de vedere emoţional şi îi va transmite mesaje pozitive, de încurajare. Datorită acestei metode revoluţionare se vor reduce stările negative cu care se confruntă elevul.