Main menu

header

cotnari wide

650 29 1de Roxana Istudor şi Alexandru Brădescu

La sfârșitul acestui an, binecunoscutul producător danez de jucării LEGO va lansa o campanie în cadrul căreia cutiile cu piese vor conţine imagini ale femeilor care au fost pionieri ai Agenţiei Spaţiale Americane (NASA). În peste 100 de ani de când se deschidea atelierul-strămoș al celebrelor piese, o trecere în revistă a istoriei zbuciumate a acestui succes mondial este o adevărată lecție de viață.

75 de miliarde de „cărămizi” colorate vândute în 2016

Poate unul dintre cele mai renumite exporturi ale Danemarcei sunt piesele LEGO. În 2016, la un secol de când se deschidea primul atelier care avea să devină colosul producător de jucării de astăzi, în lume s-au vândut 75 de miliarde de „cărămizi” colorate, cu care copii din toată lumea construiesc, construiesc... Este bine de știut că în spatele acestui succes mondial au stat incendii, falimente, crize economice, pierderi de ființe dragi și, pe de altă parte, statornicia în vocație a unui om de excepție, părintele iubitelor piese din plastic de astăzi, Ole Kirk Christiansen.

Incendiul din 1924 a distrus atelierul și casa

650 29 2Povestea LEGO începe la Billund, un sat modest din Danemarca, unde Ole Kirk Christiansen era un la fel de modest tâmplar. Născut în 1891, al zecelea fiu al unei familii sărace, Ole își deschidea primul atelier în 1916 și producea scări, scaune şi mese de călcat. Dar în 1924, pe când dorea să-şi extindă atelierul, fiul său a dat foc accidental unei grămezi de lemne. Flăcările au distrus întregul atelier, precum şi casa familiei. În timp ce mulți ar fi considerat acest dezastru ca pe un semn potrivnic, Christiansen a luat-o de la capăt. Pentru el, acesta a fost un semn că trebuie să-și lărgească atelierul! Dar câțiva ani mai târziu, tragedia avea să lovească din nou. Și nu singură. Criza economică mondială care debuta în 1929 a afectat grav afacerea tâmplarului danez, iar în 1932 își pierdea și soția. Copleșit de necazuri, Christiansen a încheiat contractele de muncă pe care le avea cu angajații săi și s-a chinuit să iasă singur la liman.

Producție de jucării cu orice preț și în orice timpuri

Pentru a scoate maximum posibil din materia primă pe care o folosea, Christiansen a avut ideea de a începe să confecționeze jucării din resturile de lemn. Ar fi făcut orice se dovedea vandabil pentru a-și susține familia și mica afacere. Inițial nu a reușit. La un moment dat chiar a dat faliment, dar s-a încăpățânat și a continuat să facă jucării din lemn chiar și atunci când rudele sale au făcut presiuni să oprească această activitate pentru a putea lua un împrumut care să-i salveze pe toți. Christiansen, ca mânat de un instinct infailibil, a ținut pe picioare producția de jucării cu orice preț și în orice timpuri. A redenumit compania cu o prescurtare a cuvintelor „leg godt” („joacă bună”). Așa s-a născut LEGO.

Prima matriţă cu injecţie de plastic a făcut... elemente de îmbinare

650 29 3Pas cu pas, jucărie cu jucărie, Christiansen își construia o notorietate care în curând avea să devină națională. Prototipurile sale pentru diferite tipuri de maşini sau animale au devenit faimoase, iar astăzi este o piesă prețioasă de colecție vestita raţă din lemn al cărei cioc se putea deschide şi închide, creată cândva de tâmplarul danez vizionar. Meandrele istoriei au făcut ca în 1942, când Germania a ocupat Danemarca, un alt incendiu să distrugă fabrica lui Christiansen. Deși afacerea era mult mai stabilă decât la dezastrul anterior, în 1947 chiar activitatea firmei era interzisă, întrucât folosea lemn. Celebrul fler al tâmplarului l-a determinat să aducă în țară prima matriţă cu injecţie de plastic, iar din 1949 a început să realizeze noi experimente pentru jucăriile sale. I-a fost permis din nou să utilizeze vechile materiale, iar compania a ajuns să creeze în paralel și produse din plastic, denumite „cărămizi de îmbinare”. Conceptul era preluat și îmbunătățit de la un set de piese care se puteau îmbina create de o companie britanică. Dar intervenția lui Christiansen asupra designului a făcut ca vechea idee să devină un succes mondial.

Orice piesă produsă după 1955 se poate combina cu oricare alta

Așadar, în anii ’50, Christiansen şi fiul său Godfred vindeau, la început cu un succes modest, „cărămizi” din plastic. Popularitatea lor nu a venit peste noapte, din nou tot conceptul s-a bazat pe instinctul tâmplarului care „văzuse” cursul evenimentelor și atunci când totul părea pierdut. Ole Kirk a murit în 1952, iar fiul său a continuat să îmbunătăţească modelul, până când acesta a ajuns la forma actuală. La fel de inspirat, tânărul a creat un sistem prin care fiecare piesă LEGO se potrivește cu toate celelalte, multiplicând la infinit posibilitatea copiilor de a construi, de a lua piese unii de la ceilalți etc. Astăzi, orice piesă produsă după 1955 se poate combina cu oricare alta din orice set al oricărui copil.

„Numai ce este cel mai bun merită“ (Ole Kirk Christiansen)

Un alt foc, o nouă renaştere

După cinci ani de la lansarea sistemului de joc, LEGO a suportat un al treilea incendiu catastrofal. A fost momentul în care compania a renunţat la utilizarea lemnului. Astăzi, Billund este destinație turistică, Ole Kirk Christiansen face parte din galeria celor mai importanți 100 de creatori ai unui brand global, iar LEGO este un titan economic. Chiar dacă vremurile nu au fost întotdeauna propice, LEGO este și o lecție de business care trece prin cumpene din cauza oamenilor. Grație unui izvor nesecat de inspirație, compania a reușit să transforme o pierdere de 300 de milioane de dolari, intervenită în 2004, într-un profit de 280 de milioane de dolari în 2007. Nimic din toate acestea nu s-ar fi întâmplat fără nenorociri din care oameni de excepție au reușit să iasă cu fruntea sus, mai deciși ca oricând să izbândească.