Main menu

header

cotnari wide

670 18 1de Cătălina Tăgârță şi Sorin Dumitrescu

Dacă în secolul trecut dansul era una dintre cele mai des întâlnite metode de relaxare, de socializare, de menţinere a greutăţii corporale şi a unui tonus ridicat, din nefericire, în prezent acesta nu mai este trăit la intensitate maximă. Practicat de tot mai puțină lume, prin dans nu se mai exprimă emoţiile şi trăirile reale. Iar între această realitate și depresie este o legătură foarte strânsă.

Beneficii fizice și de ordin psiho-emoțional

670 18 2Dansul atrage după sine nu doar beneficii fizice, cât mai ales beneficii de ordin psiho-emoţional. „Dansul previne şi tratează anumite boli, fiind de ajutor în diabetul zaharat, în unele afecțiuni cardiovasculare, musculare, articulare şi osoase, în obezitate, tulburări psihice etc. Această activitate ajută la întărirea oaselor şi previne osteoporoza la femei, ajută la ameliorarea sau prevenţia unor afecţiuni articulare sau musculare, arde caloriile şi este „adjuvant” în reglarea glicemiei. De asemenea, prin dans ajungem să ne cunoaştem mai bine corpul, sunt încetinite procesele de îmbătrânire, el ne energizează, ajută la digestie prin stimularea musculaturii trunchiului şi prin crearea unui joc de presiuni care se transmit organelor digestive, previne anemia prin stimularea creării unei cantităţi mai mari de sânge în organism. În plus, ne învaţă tehnici de respiraţie şi intensifică reflexele”, declară psihologul Andra Tănăsescu. Din perspectiva beneficiilor psiho-emo- ţionale, specialistul este de părere că dansul îmbunătăţeşte funcţia cognitivă şi memoria la orice vârstă, creşte stima de sine, eliberează emoţii negative, precum furia, teama, ura etc., îmbunătăţeşte comunicarea intrapersonală, combate stresul şi previne afecţiunile psihiatrice.

„Latino dezvoltă încrederea și exprimarea”

670 18 3Pentru a avea parte de toate aceste beneficii nu trebuie să vă cantonați pe un singur tip de dans, deoarece fiecare stil atrage după sine anumite avantaje particulare. Iată care sunt cele mai populare stiluri de dans pe care le puteți exersa, astfel încât să abundați de energie, să vă păstrați încrederea în sine şi să fiți fericiţi, potrivit psihologului Andra Tănăsescu, vicepreședintele Asociației „Generația Iubire” și al Institutului de Neuro-Programare Lingvistică INLPSI, susținută de Agenția Plus Communication. Latino reprezintă o combinaţie de dansuri din Caraibe, America de Sud şi mici influenţe din Africa, implică de obicei un partener de dans de sex opus şi pune accentul pe ritmurile latino şi mişcările senzuale. „Acest dans aduce beneficii prin faptul că încurajează ieșirile în mediul social, dezvoltă încrederea și capacitatea de exprimare, precum și libertatea de mișcare, care în viața de zi cu zi se traduce în libertatea de a trăi viața”, explică psihologul Andra Tănăsescu.

„Dansul contemporan încurajează creativitatea”

Dansul contemporan este binevenit ori de câte ori aveți ocazia. Vă puteți înscrie la cursuri sau pur și simplu să puneți muzică la calculator și să dați frâu liber imaginației, în confortul propriului cămin. „Dansul contemporan se poate spune că se asea- mănă cu baletul, venind în plus cu o libertate imensă de mișcare și de exprimare. În timp ce baletul se bazează pe mișcări și pe structuri fixe, repetitive, posturi exacte și linii perfecte, dansul contemporan încurajează creativitatea și exprimarea liberă. Acest tip de dans creează una dintre cele mai puternice conexiuni minte-corp-emoții și aduce imense beneficii din punct de vedere psiho-emoțional”, declară psiholog Andra Tănăsescu. O soluție bună este și baletul. „Baletul este un gen de dans artistic figurativ, executat de una sau de mai multe persoane. Prin practicarea acestuia, mobilitatea, echilibrul și flexibilitatea cresc semnificativ. În ceea ce privește dezvoltarea psiho-emoțională, baletul ajută la stabilirea unui mod de viață ordonat, echilibrat și crește capacitatea de concentrare”, afirmă specialistul.

„Hip-hop, mișcări care țin de un control desăvârșit al corpului”

670 18 4Dacă sunteți mai energici și curajoși, poate vreți să încercați variante care implică mai mult latura dumneavoastră sportivă. „Hip-hop și street dance, precum și alte dansuri din această arie sunt dinamice, expresive, bazate pe structuri clare și în același timp inovatoare. Printre pașii explozivi se regăsesc inclusiv acrobații și mișcări care țin de un control desăvârșit al corpului. Aceste dansuri oferă un impuls de energie și creativitate, expresivitate și putere”, menţionează specialistul. La fel este și cazul belly dance: „Atunci când ne referim la belly dance ne gândim la mișcări unduitoare, precum valurile apelor. Această curgere ține de mobilitatea și de controlul corpului și, în același timp, duce la o lejeritate specifică. Prin practicarea acestui tip de dans, energia corpului este pusă în mișcare și potențată, lucru care duce la o conexiune foarte puternică între minte și suflet”, conchide psihologul Andra Tănăsescu.

„Prin practicarea belly dance, energia corpului este pusă în mișcare și potențată, lucru care duce la o conexiune foarte puternică între minte și suflet“

Oamenii au devenit „sedentari social“

Depresia se instalează într-un ritm tot mai accelerat în societatea actuală din cauza „sedentarismului social” şi a nevoii tot mai mari de a interacţiona mai mult virtual decât în viaţa reală, este de părere psihologul Andra Tănăsescu. „Oamenii nu sunt neapărat mai sedentari decât erau acum câteva decenii, însă sunt mai sedentari social, adică nu mai simt acea plăcere, nevoie, dorinţă de a sta la poveşti cu oamenii în viaţa reală, ci se închid tot mai mult în ei înșiși. Acest stil de viaţă s-a răsfrânt şi asupra dansului, care este practicat de un număr tot mai mic de oameni. În fapt, dansul era una dintre metodele de socializare cel mai întâlnite şi iubite de majoritatea persoanelor. Chiar dacă se mai practică în zone tot mai izolate ale societăţii, acesta nu mai transmite aceleaşi emoţii, nu mai este trăit din străfundul sufletului şi nu mai este folosit ca o metodă de socializare, ci mai mult în sensul performanţei”, explică specialist Andra Tănăsescu.