Main menu

header

cotnari wide

679 29 1de Călin Popa şi Alexandru Brădescu

Când vine vorba despre modă, se poate spune despre Karl Lagerfeld că este o legendă vie nu doar în Germania natală și în Franța, unde a devenit sinonim cu eleganța și rafinamentul Chanel, brand pe care l-a reinventat și l-a dus pe primul loc în lume în industria modei, ci și în restul lumii.

„Am ieșit primul din peste 200.000 de candidați care trimiseseră schițe”

- Cum ați știut că moda vă este destinul profesional?

- Am participat la un concurs care cerea schițe după mai multe piese din lână. Am trimis desenele, apoi am uitat. Dar șase luni mai târziu am primit o telegramă care mă anunța că am ieșit primul din peste 200.000 de candidați care trimiseseră schițe din toată lumea. Așa a început totul.

- Creați pentru Chanel, pentru Fendi și aveți propriul brand, care vă poartă numele. În anii ’90 erau doar câteva case mari în modă, neatașate corporațiilor. S-a schimbat ceva de atunci în industrie?

- Nu știu ce înseamnă marketing, deci să uităm de acest concept. Când am o idee despre ceea ce vreau să creez nu discut cu cei de la marketing. Pe de altă parte, lumea este foarte diferită, cu internet, iPhone și toate celelalte. Depinde doar de noi să ne adaptăm vremurilor, și nu invers. Evoluția nu poate fi oprită.

„Pot crea pentru oameni care caută haine accesibile”

679 29 2- Devine lumea modei o variațiune pe tema fast-food?

- Pentru mine poate fi, dar pentru cei care creează piesele unicat, pentru oamenii din ateliere nu poate fi așa. Pe de altă parte, am lucrat și cu branduri care fac haine ready to wear și mi-a făcut plăcere. În general, îmi place ideea de a fi un designer pentru niveluri diferite și pot crea pentru oameni care caută haine accesibile ca preț.

- Care sunt trendurile momentului?

- Nu e ușor. Toată lumea vrea să fie trendy și mulți ajung să arate ca imitații de mâna a doua ale unor metropole care dau tonul stilului. Iar în această goană, globalizarea face ca totul să fie la scară... globală. Pe de altă parte, cheia succesului pentru un brand ca Chanel este să rămână în Franța. Pentru că a avea lucru de mână de cea mai înaltă calitate, cum sunt broderiile și celelalte ornamente, este foarte scump.

„Este extraordinar să lucrezi cu materiale cu care nu ai mai lucrat niciodată”

679 29 3- Luați în calcul tehnologia când vă gândiți la prezentul modei?

- Da, este foarte important, inclusiv pentru rochii. Sunt mereu informat despre tot ce este legat de industria în care activez. Și este extraordinar să creezi din materiale cu care nu ai mai lucrat niciodată. Nemaivorbind despre cât s-au schimbat moda și femeia în ultimele decenii. Trecutul apropiat pare să fi fost cu un secol în urmă. Dar suntem norocoși că avem distribuitori care ne pot furniza totul.

- Cum va arăta moda în următorul deceniu?

- Fără prea mari modificări. China încă nu poate fi considerată o putere în domeniu, Japonia are doar o oarecare identitate, iar cea mai puternică latură a sa este expusă tot în Europa. Iar New York poate fi senzațional, dar Europa rămâne locul de unde se dă tonul modei mondiale. Alături de Paris, Londra este un loc care abundă de creativitate, iar de când lucrez cu italienii de la Fendi am ocazia să văd lucruri extraordinare.

„Avem costume buclé verde-lămâie, roz, violet de Parma”

- Ați deschis o librărie. S-a reflectat dragostea pentru cărți în colecția primăvară-vară 2018?

- Am și librărie, și editură. Publicăm albume de artă în principal, de fotografie și design și am 300.000 de volume în colecția personală. Influența se poate vedea în modelele minimaliste.

- Cum ați imaginat colecția Casei Chanel pentru acest sezon estival? Ce se poartă?

- Mi-am dorit fantezie franțuzească și multă lumină. Cred că este un sezon al florilor, cu pălării superbe și cu mici voalete care se potrivesc cu rochiile. Avem costume buclé verde-lămâie, roz, violet de Parma. Și câte un strop de tul. Toate ornamentele și podoabele făcute de mână sunt pentru cei care caută cea mai înaltă calitate. Haute couture trebuie să fie spectaculoasă.

„Prețul trebuie reflectat permanent într-o calitate impecabilă”

- Ce considerați lux?

- Luxul poate fi și să ai timp pentru tine însuți. Luxul este, de asemenea, reflexia calității. Nu înseamnă neapărat lucruri foarte scumpe, ci pur și simplu bine făcute. Prețul trebuie reflectat întotdeauna într-o calitate impecabilă. Inspirația nu are rost dacă produsul nu este fără greșeală.

- Cine este muza care vă inspiră?

- Choupette, pisica mea. Nu-mi dau seama cum face asta, dar are un efect de calmare. Am citit un studiu științific care spune că oamenii care au o pisică au mult mai puține probleme de sănătate decât ceilalți.

„Când eram copil, nu mă jucam cu nimeni; nu făceam altceva decât să desenez și să citesc. La 6 ani vorbeam trei limbi străine“

„Colecţia viitoare este întotdeauna cea dintâi“

- Aveți vreodată sentimentul că ați obosit, că este prea mult?

- Niciodată. Ceea ce fac îmi provoacă atâta plăcere, încât nici nu-mi trece prin minte să mă opresc. Gândesc întotdeauna pasul următor, pentru cel puțin șase luni înainte. Câteodată, cu atâtea colecții, trebuie să imaginez ce va fi peste trei luni. Și întotdeauna cred că data viitoare voi face lucruri și mai frumoase.

- Priviți vreodată înapoi?

- Deloc. Colecția viitoare este întotdeauna cea dintâi. Mi se întâmplă să am o idee în cele mai nepotrivite locuri și apoi alerg să găsesc o coală de hârtie, să desenez viziunea...