Main menu

header

cotnari wide

687 31 1de Roxana Istudor şi Alexandru Brădescu

În moda actuală, printarea 3D, scanarea sau materialele avangardiste au ajuns să capete un loc în primele rânduri. Unul dintre cei mai renumiți designeri ai momentului, arhitecta austriacă Julia Koerner (foto), vorbește despre pionieratul său în domeniul materialelor digitale și despre simbioza dintre fashion și arhitectură, via ultimele cuceriri ale tehnologiei.

„Automatizarea duce modelele de lux spre producția de masă”

687 31 2- Podiumurile de modă etalează în ultimii ani piese vestimentare realizate prin imprimare 3D. Care sunt avantajele acestei modalități de design al hainelor?

- Imprimarea 3D și scanarea permit designerilor să realizeze potrivirea perfectă a hainelor. Mai mult, tehnologia facilitează schimbări minime în codul inițial al piesei, ulterior creatorul având oportunitatea de a realiza nenumărate variațiuni pe tema inițială a acelui cod.

- Per ansamblu, este vorba despre o ușurare a muncii designerului?

- Nu doar atât, ci și faptul că automatizarea duce modelele de lux spre producția de masă și asta reprezintă o revoluție în trecerea vestimentației haute couture spre segmentul „ready to wear”.

„Cu ajutorul imprimantei 3D, țesăturile sunt mai flexibile”

687 31 3- Ce proprietăți adaugă printarea 3D materialelor folosite în industria modei?

- Cu ajutorul imprimantei 3D, țesăturile sunt mai flexibile, iar densitatea lor poate varia, ceea ce este un avantaj enorm când vine vorba despre aspectul practic al hainelor realizate din aceste materiale. Odată create mai multe haine de acest tip, croitoria digitală va face mult mai accesibilă moda de lux. Acum este posibil să facem la scară mare o piesă haute couture care se potrivește perfect, fără să fie nevoie de ajustări.

- Hainele de pe marile podiumuri de modă vor putea deveni astfel accesibile clasei mijlocii?

- Atunci când există modelul de lux, imprimanta 3D, cu doar câteva modificări de algoritm în ceea ce privește mărimea sau linia, poate recrea piesa. Tehnologia permite ca designul hainelor să poată fi personalizat în câteva secunde. Apoi poate urma producția de masă, iar acest aspect va schimba din temelii shoppingul online și în general industria modei.

„Testez polyjet flex, un material care are densități diferite pe aceeași suprafață”

- Ce aport au arhitectura și designul industrial în noile tendințe din modă?

- Pentru a menține standardele modei de lux în producția de scară largă este esențială conlucrarea dintre designul fashion, cel industrial și arhitectură. În colecțiile mele deja am experimentat materialele textile realizate digital.

- Sunt acestea pregătite pentru vestimentația de fiecare zi?

- Deocamdată mai este nevoie de experimente, deși acel moment se apropie cu pași rapizi. În prezent mă concentrez pe integrarea materialelor flexibile în designul de modă și testez polyjet flex, un material care are densități și grade de rigiditate diferite pe aceeași suprafață. Cu ajutorul computerului se poate controla care porțiune să fie mai rigidă și care mai flexibilă.

„Variantele digitale au tot mai mult din caracteristicile textilelor”

687 31 4- Ce a câștigat industria modei din tehnologia digitală până în prezent?

- În primul rând, faptul că nu există limite în ceea ce privește geometria și complexitatea designului tridimensional. Apoi, în ultimii ani, tehnologia de acest tip a avansat foarte mult și acum variantele digitale au tot mai mult din caracteristicile textilelor, ceea ce va însemna enorm, în perioada următoare, pentru producția de masă.

- Ați realizat deja piese din aceste materiale digitale?

- În 2012, pentru colecția „Hybrid Holism”, realizată cu ajutorul imprimării 3D și în colaborare cu designerul Iris Van Harpen, am folosit stereolitografia pentru a obține un material cu o textură ca a mierii și cu aceeași culoare. De asemenea, în colecțiile din ultimii ani, „Voltage” sau „Biopiracy”, am prezentat piese realizate dintr-un material digital numit TPU 92A-1, care se comportă aproape ca unul textil.

„Creatorii colaborează cu arhitecții pentru a creiona tendințele în fashion”

- Cum vedeți simbioza dintre tehnologie și modă în viitorul apropiat?

- Piesele de modă de lux vor putea fi potrivite perfect pentru fiecare segment de persoane. Asta înseamnă că imprimarea 3D și în general noile tehnologii vor schimba din temelii ceea ce poartă majoritatea oamenilor. Nu mai trebuie decât ca materialele pe care le folosim în prezent pentru testare să capete performanțele textilelor pe deplin. Și suntem foarte aproape de acest deziderat.

- Credeți că industria a acceptat tehnologia?

- Da, cred că materialele digitale „au spart gheața”, cu atât mai mult cu cât designerii colaborează tot mai mult cu arhitecții pentru a creiona tendințele viitorului în fashion.

„Pentru filmul «Pantera neagră» am folosit un material numit PA 12, precis, flexibil, puternic și potrivit pentru contactul cu pielea, ideal în industria modei“

„Am realizat modelele cele mai avangardiste cu putinţă pentru Regina Ramonda, din filmul «Pantera neagr㻓

687 31 5- Care sunt reperele care au stat la baza creațiilor pe care le-ați realizat pentru producția cinematografică „Pantera neagră”?

- Regatul din film este unul de ficțiune, iar avansul tehnologic și inovația sunt la ordinea zilei pe acest tărâm. Ca urmare, piesele de vestimentație au fost imaginate în așa fel încât să ilustreze cultura tradițională africană în combinație perfectă cu moda hi-tech. Am lucrat îndeaproape cu realizatorii costumelor. Artistul Philip Boutte a creat ilustrațiile și, împreună cu designerul Ruth E. Carter, am realizat variantele cele mai avangardiste cu putință pentru mantia și pălăria personajului Regina Ramonda. Printarea 3D ne-a oferit o mare libertate de creație.