Main menu

header

cotnari wide

701 2 1de Silviu Ghering

Dincolo de propaganda turistică, mai mult sau mai puțin eficientă, România este o minune! O taină... Iar împreună vom descoperi bucuria de a respira aerul tare și curat al bogățiilor și frumuseților uitate ale acestui pământ magic, ţara noastră.

Muzeul Locomotivelor cu Abur, cel mai mare în aer liber din Europa

La Reşiţa se găsește cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, ce expune 16 modele de locomotive, 12 dintre ele produse la Reşiţa între anii 1872 şi 1959, una la Budapesta și celelalte la Viena. Muzeul a fost înființat în anul 1972 și se află în zona Triaj a orașului de pe râul Bârzava. Este o colecție inedită ce ilustrează progresul de aproape un secol al locomotivelor cu abur, exemplificat „pe viu” cu modele reprezentative pentru evoluția acestei industrii. Fabricarea locomotivelor cu abur a luat sfârșit în anul 1964, când a început producerea locomotivelor Diesel și mai apoi a celor electrice.

Resicza are 146 de ani!

Vedeta muzeului este Resicza, cea mai veche locomotivă din muzeu, fabricată în 1872, iar cea mai nouă este locomotiva de ecartament îngust CFR 764.001 din 1958. Resicza este prima locomotivă cu abur construită în spaţiul est-european, la Reşiţa (pe atunci în Austro-Ungaria), după modelul Szekul, fabricat în atelierele StEG de la Viena, din care un exemplar a fost adus la Reşiţa în 1871, unde a fost pus în circulaţie cu numărul 1. Resicza a făcut primul drum la 6 septembrie și a fost în serviciu până în 1937, cu numărul de circulaţie 2. Avea 45 de cai-putere și atingea fabuloasa viteză de... 11 km/h!

Principesa Elena a „pufăit” pe șine jumătate de secol

Al doilea exponat, în ordinea importanţei istorice şi a valorii simbolice, este locomotiva 704.402 (numărul de circulație 15) numită Principesa Elena, a doua locomotivă construită pe actualul teritoriu al României, în 1925, și a funcționat până în 1975. Prima locomotivă românească - 704.401 (numărul de circulație 14) - a purtat numele Principele Carol, casată și topită în 1970. Până în 1964 au fost construite, la Reşiţa, 1.461 de locomotive cu abur. La Reșița puteți vedea și cea mai puternică şi rapidă locomotivă dintre toate cele cu aburi funcționale în România, de tip Berkshire, pentru remorcarea trenurilor de călători şi coletărie rapidă. Atingea viteza de 110 km/oră (unii spun că ajungea chiar la 140 de km/oră) și putea tracta până la 700 de tone.

Mai există un muzeu al locomotivelor cu abur în România: la Sibiu. Are 41 de exponate, locomotive, pluguri, macarale cu abur, unele vechi de peste 100 de ani, dar, din păcate, locaţia nu este foarte bine amenajată, asemănându-se mai degrabă cu un depou, fără vreo plăcuţă explicativă sau vreun ghid