Main menu

header

729 31 1de Călin Popa şi Florica Pintea

A gândi în stereotipuri sau a emite păreri și judecăți despre alții părea până nu demult un apanaj al oamenilor, dar un studiu recent a venit să dea fiori celor care se pregătesc să dea piept cu prezența mașinăriilor peste tot: roboții pot dezvolta prejudecăți proprii.

Comportamente independente de programarea umană

Experții Universității din Cardiff au demonstrat că roboții - și în general inteligența artificială - posedă capacitatea de a genera prejudecăți. Mai precis, mașinăriile pot identifica, învăța și copia elemente de discriminare unele de la celelalte. În cadrul unor studii anterioare s-a relevat deja faptul că unii algoritmi de computer au manifestat atitudini și comportamente care sunt în mod clar generate de prejudecăți, de pildă rasism sau sexism, cercetătorii punând în evidență faptul că roboții au învățat toate acestea din datele cu care i-au „încărcat” oamenii. Apoi, experții galezi au dat startul unui studiu prin care să demonstreze că roboții înșiși pot dezvolta astfel de comportamente, fără să fie programați de om.

Entitățile virtuale creează strategii

729 31 2Pentru a-și demonstra teoria, experții au folosit simulări pe computer despre cum mai multe individualități care sunt supuse prejudecăților formează un grup și interacționează. Mai departe, au creat un joc, pe sistemul „dă și primește”, cu agenți virtuali care să decidă dacă să dea și cui, deciziile fiind dictate de factori care țin de prejudecăți. Prin intermediul miilor de simulări ale acestui joc, entitățile virtuale au creat strategii copiindu-le pe celelalte, din propriul grup sau chiar din toată populația virtuală.

Influențează major gândirea copiilor

Despre puterea și complexitatea în creștere a roboților este vorba și în rezultatele unui studiu recent, încheiat la Plymouth, în Marea Britanie, și care arată că roboții pot influența semnificativ gândirea copiilor. Astfel, experții le-au cerut celor mici să ducă la îndeplinire aceleași sarcini de față cu părinții lor și apoi cu roboții. Rezultatele au fost relevante. „Am observat că adulții nu se conformează pozițiilor roboților, dar cei mici o fac. Asta arată că afinitatea copiilor cu roboții poate fi mai mare decât cea cu ceilalți oameni, chiar apropiați, de unde întrebarea: cum ar fi dacă roboții le-ar sugera celor mici ce să cumpere sau ce să gândească?”, argumentează Tony Belpaeme, profesor de robotică.

„Simulările noastre au demonstrat că prejudecata este o adevărată forță a naturii și poate fi ușor inoculată populațiilor virtuale, fiind, totodată, foarte greu reversibilă“ (Roger Whitaker, Universitatea Cardiff)