Main menu

header

735 31 1de Călin Popa şi Nicoleta Gheorghe

De trei ani, Japonia face teste care să permită lansarea în circulație a celui mai rapid tren din lume, în anul 2030. Numit Alfa-X, noul mijloc de transport pe calea ferată va putea atinge 400 de kilometri pe oră.

Dotat cu tehnologia cea mai înaltă

Cu zece vagoane și un design ultrasubțire, trenul de mare viteză Alfa-X va depăși o nouă frontieră în transportul pe calea ferată. Va fi dat în folosință în anul 2030, iar proiectul se află deja în teste de trei ani. Trenul este dotat cu tehnologia cea mai înaltă, care îi permite transportul pasagerilor în cea mai deplină siguranță la o asemenea viteză și va lega în circa patru ore - jumătate din timpul care se parcurge în prezent - principalul oraș din nordul țării, Sapporo, de capitala țării, Tokyo.

Își păstrează stabilitatea în caz de cutremur

735 31 2Locomotiva are un bot de 21 de metri, designul proiectului este foarte alungit, iar interiorul asigură nu doar confort maxim, ci și siguranță deplină, întrucât sistemele de frânare sunt ultramoderne - unul convențional, altul cu aer și unul magnetic. De asemenea, suspensiile sunt de ultimă generație, astfel încât vehiculul să poată circula în condiții de stabilitate perfectă, esențială la o asemenea viteză. În același timp, a fost proiectat în așa fel încât să-și păstreze echilibrul și în caz de cutremur puternic, are un sistem de reducere a zgomotului și a presiunii la trecerea prin tuneluri, precum și tehnologii simple și performante de mentenanță. „Dezvoltarea următoarei generații de mijloace de transport pe calea ferată se bazează pe concepte-cheie ca performanța superioară, confortul sporit și un nivel crescut de operabilitate”, se arată în comunicatul reprezentanților producătorului, East Japan Railway.

Garnituri-glonț pentru Jocurile Olimpice din 2020

735 31 3Cu un an în urmă, în Japonia au început testele pentru un tren de mare viteză care să fie un pas înainte pe liniile ferate, făcând tranziția spre Alfa-X. Este vorba despre Shinkansen N700S, care va fi operațional din 2020, când Tokyo va găzdui Jocurile Olimpice de vară. Garniturile vor circula cu o viteză maximă de 300 de kilometri pe oră, în condiții de maximă siguranță și de confort sporit, dotate fiind cu tehnologie de ultimă oră, în care Japonia este de mult timp un lider mondial. De altfel, în 2015, în această țară a fost stabilit un nou record de viteză cu un tren maglev, cu propulsie pe bază de levitaţie magnetică, atingând viteza de 603 kilometri pe oră, într-o cursă de test, la doar câteva zile după ce depăşise un record vechi de 12 ani. Trenul din gama Lo, cu 49 de angajaţi ai companiei feroviare nipone producătoare la bord, a circulat pentru 11 secunde cu viteza de 603 kilometri pe oră, în timpul călătoriei pe traseul de test de 1,8 kilometri. Până în 2045, trenurile maglev ar trebui să străbată distanţa de 410 kilometri dintre Tokyo şi Osaka în doar o oră şi şapte minute, reducând la jumătate timpul de călătorie din prezent. Estimările plasează costul construirii infrastructurii necesare la 100 de miliarde de dolari doar pentru linia Tokyo-Nagoya, cu peste 80% din traseu fiind prevăzut a trece prin tuneluri săpate în munţi. În ciuda preţului extrem de ridicat, Japonia speră să exporte tehnologia trenului de mare viteză şi altor ţări.

În prezent, cele mai rapide trenuri de persoane din lume circulă în Japonia și în Franța, cu viteze care ating circa 200 de kilometri pe oră, iar în Shanghai sunt folosite trenuri comerciale care pot acoperi o distanță de cinci kilometri în șapte minute și 20 de secunde