Main menu

header

849 29 1de Călin Popa şi Adrian Barna

Planul lui Mark Zuckerberg de a transforma Facebook într-un „metavers” care intră în lumea reală a făcut un mare pas înainte - platforma de socializare a încheiat un parteneriat cu Ray-Ban pentru gama de ochelari inteligenți, cu două camere ascunse, care le vor permite purtătorilor să facă fotografii și videoclipuri în secret.

Partajează imaginile pe platformele de socializare

Ray-Ban Stories sunt ochelarii cu camere duble integrate, de cinci megapixeli, plus un set de trei microfoane și difuzoare discrete și cu urechi „deschise”, are captează totul în jur, anunță „Daily Mail”. La un preț de 299 de dolari SUA, ochelarii partajează imaginile și videoclipurile prin intermediul unui smartphone către mai multe alte platforme majore de socializare. Facebook a descris produsul Ray-Ban Stories ca pe o modalitate de a captura, distribui și asculta fără probleme. „Poveștile Ray-Ban sunt concepute pentru a ajuta oamenii să trăiască momentul și să rămână conectați cu cei cu care sunt și cu cei cu care și-ar dori să fie”, detaliază Andrew Bosworth, vicepreședinte Facebook Reality Labs. Ochelarii sunt disponibili la magazinele Ray-Ban din Marea Britanie, SUA, Italia, Australia, Irlanda și Canada.

Un „internet întruchipat”

Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, are de mai multă vreme ideea de „metavers” - termen inventat în romanul distopic „Snow Crash”, de Neal Stephenson, și care descrie spații imersive, partajate, accesate pe diferite platforme - și își imaginează totul ca pe un „internet întruchipat”. „Introducem un mod complet nou de a facilita oamenilor să rămână conectați la lumea din jurul lor și să fie cu adevărat prezenți în cele mai importante momente ale vieții; și să arate bine în timp ce fac asta”, adaugă Bosworth. Ochelarii au un procesor Snapdragon, cântăresc doar 50 de grame, funcționează ca o versiune la distanță a camerei dintr-un smartphone și vin ca ochelari de soare, de vedere, variante de lentile polarizate, progresive și transparente. Ramele necesită o nouă aplicație însoțitoare, numită Facebook View, disponibilă pentru iOS și Android, care permite importarea, editarea și partajarea conținutului captat de ochelari.

Ochelarii cu camere și microfoane încorporate nu sunt ceva nou - Snapchat a lansat o versiune în 2016, iar utilizatorii pot face videoclipuri și fotografii cu… propria vedere

Controverse legate de libertăţile civile

Kurt Opsahl, director executiv adjunct în cadrul Electronic Frontier Foundation, susține că lansarea acestor ochelari ar putea eroda și mai mult libertățile civile, făcând ca oamenii să evite camerele de luat vederi: „Creșterea popularității ochelarilor inteligenți va diminua o dată în plus orice sentiment de încredere al oamenilor care se află în spațiile publice. Marile companii de tehnologie se confruntă deja cu controverse legate de practicile de manipulare a datelor”. De partea sa, Zuckerberg nu pare să bage în seamnă aceste alarme. La un moment dat, fondatorul Facebook chiar a afirmat că „ochelarii de realitate augmentată sunt «Sfântul Graal» al sentimentului de prezență în timp ce purtătorul nu se îndepărtează de lumea fizică”.