Main menu

header

876 27 1de Roxana Istudor şi Daniel Şuta

Unul dintre fenomenele sociale notabile ale ultimei perioade este obiceiul părinților de a da nume neobișnuite copiilor lor, trend global care a fost adoptat chiar și în societățile cele mai tradiționale.

Copacul suprem

876 27 2Numirea bebelușului este un proces încărcat emoțional. Părinții își fac griji cu privire la impactul pe termen lung al numelui copilului și simt că trebuie să facă cea mai bună alegere pentru a pregăti micuțul pentru succes. Asta pentru că se consideră că numele contează - forjează identitatea, influențează stereotipurile, poate dicta tipurile de locuri de muncă pe care le urmează viitorul adult și chiar poate prezice realizările în carieră. În California, de pildă, se manifestă un trend de a da copiilor nume derivate din cultura Pakistanului - Aysha, Ayesha sau Aisha se aud tot mai des. În același timp, pe certificatele de naștere pot apărea și nume ca Sidrat-al-Muntaha, un arbore enigmatic despre care se crede că marchează granița supremă în al șaptelea cer, punctul de extremitate de care nimeni nu poate trece. În Pakistan, pe de altă parte, în timp ce religiozitatea încă predomină, mai multe acte de închinare sunt prezente ca nume (cum ar fi Azaan - „chemarea la rugăciune” sau Ayat - un verset coranic), în loc de nume importante din punct de vedere istoric ale profeților.

De la impulsul către calitatea de lider la ieșirea în evidență

876 27 3Tendințele privind modul în care părinții aleg numele copiilor lor sunt un produs al culturilor în evoluție. Se schimbă pe măsură ce aspirațiile pentru copii se modifică. Cercetările arată că popularitatea în creștere a numelor unice de astăzi reflectă o trecere de la colectivism la societățile individualiste și oferă indicii contextuale importante despre cine își doresc părinții să fie copiii lor. La nivel global, părinții prețuiesc din ce în ce mai mult nume unice pentru a ajuta copiii să iasă în evidență. În secolele anterioare, conformitatea numelui era bazată pe tradiție și a fost considerată un impuls către calitatea de lider. „În Anglia, John și William, de exemplu, au fost nume de băieți de top din anii 1200 până în anii 1930. „Conform statisticilor compilate de economistul Douglas Galbi, în anii 1600, primele trei nume pentru băieți și fete reprezentau jumătate din populația țării. Acest lucru se datorează faptului că toate convențiile de numire a copiilor au fost fondate pe legături religioase și ancestrale”, explică Laura Wattenberg, fondatoarea namerology.com.

Milenialii cred în „identificatorul unic” - nu lipsesc Corona sau Covid

876 27 4Cercetările anterioare au stabilit scăderea constantă a numelor comune în SUA din anii 1950, în special din 1983 încoace, iar un studiu recent, care a analizat 348 de milioane de nume de bebeluși americani de-a lungul a 137 de ani (1880-2017), a arătat că a crescut spectaculos, mai ales în ultimele generații, numărul de nume noi la fiecare 1.000 de persoane - de patru ori pentru băieți și de 2,75 ori pentru fete, notează BBC. După generația anilor 1960, care „au fost primii părinți care au vrut să fie diferiți și care și-au dorit ca și copiii lor să fie astfel”, după cum afirmă Pamela Redmond, a cărei carte, „Beyond Jennifer & Jason” („Dincolo de Jennifer & Jason”), a examinat respingerea convențiilor de denumire religioasă, milenialii au făcut un pas mai departe. „Acești părinți s-au obișnuit cu modelul unui nume de utilizator - identificatorul unic într-un sistem social”, detaliază Wattenberg. În context, nu lipsesc numele inspirate de pandemie - Corona, Rona sau Covid.

Tradiționalista Japonia adoptă moda

876 27 5În lumea contemporană, adulții își semnalează stilul și valorile cu numele dat micuților. „Auzim mulți părinți spunând că vor să le dea fiilor lor nume neutre, pentru a semnala valorile feministe, sau să onoreze familia într-un mod care este în pas cu stilurile actuale, astfel încât bunicul Arthur ar putea fi onorat dându-i urmașului al doilea nume cu simbolistica lui Arthur, care poate fi Bear (Urs)”, adaugă Redmond, care a fondat o firmă de consultanță ce oferă părinților îndrumări cu privire la alegerea unui nume nou. Chiar și în Japonia, care a rămas o societate tradițională timp de secole, se manifestă o îndepărtare de la tradițiile de numire. Potrivit unui studiu pentru perioada dintre 2004 și 2018, rata numelor unice este în creștere în Țara Soarelui-Răsare, în care trendul numelor unice pentru fetițe s-a extins mai rapid decât pentru băieți.

Inspirația africană câștigă teren

876 27 6La nivel global tind să devină tot mai folosite nume de inspirație orientală, care sună „altfel” - Aimen, Alim, Billal, Faris, Rehan ori, în cazul fetelor, Cheryne, Hella, Rayana, Sakina sau Sanae. Nume rare și unice pot veni și din moștenirea culturală africană, care câștigă teren - Dai, Isao, Bakary sau Koffy. La fel este și cazul numelor de origine turcă, precum Aslan, Efe, Halil, Kaan. La capitolul nume de origine latină, imaginația a transformat obiceiul milenar - părinții de azi aleg nume ca Aurian, Clarel, Yolan, Cilia, Essia. Dintre numele slave se consemnează Tanis sau Lenka. La rândul lor, numele de rezonanță ebraică se extind vertiginos: Ania, Lyea, Shade, Shaïna, Shanice, Sian, Yael. Lor li se alătură variante grecești, foarte la modă, ca Adria, Calix, Celian, Auxane, Tais.

Celebrități invocate integral

Un alt trend care îl dublează pe cel al numelor unice este cel care reflectă dorința părinților ca micuții lor să aibă un succes major atunci când vor deveni adulți. Ca urmare, își botează copilașii după celebrități, dar cu numele integral. „Dacă pe de o parte se înregistrează numeroase Madonna sau Beyoncé, există și prenume ca Michael Jackson, Emma Thompson, Sam Smith sau Elizabeth Taylor”, detaliază Wattenberg.

„Indexul numelor bebelușilor a fost confirmat a fi un indicator valid al individualismului. Dovezile arată că numele comune sunt date mai rar bebelușilor în națiuni individualiste, cum ar fi Statele Unite, Canada și Noua Zeelandă“ cercetător Yuji Ogihara, Universitatea de Științe din Tokyo

Celebrarea libertăţii personale şi a individualităţii

În mod similar, musulmanii din țările arabe și din Asia de Sud au reflectat religiozitatea prin numele tradiționale, care includ figuri istorice proeminente în Islam (Muhammad, după Sfântul Profet, contemporanii săi, Umm-ul-Momineen sau soțiile sale - inclusiv Hazrat Aisha RA). Adesea, numele subliniau devotamentul religios, cum ar fi oricare dintre cele 99 de nume ale lui Allah cu cuvântul anterior „Abdul”, adică „slujitorul lui”. Dar nu toate aceste tradiții au rezistat. Slăbirea legăturilor culturale și mobilitatea crescută a populațiilor în perioada Revoluției Industriale au făcut ca alegerile tinerilor părinți să fie mai puțin dictate de familia extinsă și de obiceiurile locale. „Numele au devenit din ce în ce mai mult un mod de autoexprimare. Întreaga cultură s-a îndreptat către o mai mare celebrare a libertății personale și a individualității”, punctează Wattenberg.