Main menu

header

956 32 1de Roxana Istudor şi Silviu Ghering

La 16 octombrie s-a împlinit un secol de când Walter Disney și fratele său puneau bazele companiei care le purta numele. Cei doi nu și-ar fi imaginat că Disney va deveni un brand global, ale cărui ramificații se întind pe toată planeta, în nenumărate domenii și influențează viața unei foarte mari părți a populației lumii. Și totul a început cu desenul unui șoarece…

240 de miliarde de vizualizări în portofoliul de mărci proprii

956 32 2Lumea Disney este astăzi peste tot: La televizor, în vacanțe, la cinematograf... În cei 100 de ani care au trecut de când frații Disney înființau într-un garaj compania care a ajuns un imperiu global, compania Disney a adunat sub aceeași umbrelă animație, benzi desenate, filme de ac- țiune, emisiuni de radio, parcuri de distracție, vase de croazieră, canale TV, echipe sportive, spectacole pe Broadway, jocuri pe computer, servicii de streaming... Când compania și rețeaua TikTok au anunțat primul centru de conținut care sărbătorește 100 de ani de la înființarea Disney, s-au menționat și cele peste 240 de miliarde de vizualizări în portofoliul de mărci și experiențe Disney, după cum afirmă Asad Ayaz, CEO Walt Disney Company. În onoarea centenarului fabuloasei lumi Disney, compania va oferi fanilor o experiență unică, interactivă pe TikTok, în care poveștile, magia și amintirile se unesc. Fanii vor putea să vizioneze videoclipuri de la toate mărcile Disney, să-și creeze propriile videoclipuri cu muzică și efecte Disney, să joace zilnic trivia Disney.

Cele mai mari încasări din toate timpurile

956 32 3Walter Elias Disney, în vârstă de 21 de ani, s-a mutat la Los Angeles în iulie 1923, pentru a fi mai aproape de fratele său mai mare, Roy, și pentru a realiza scurtmetraje animate. Înainte să împlinească 22 de ani, tânărul din Missouri și-a convins fratele să i se alăture în afaceri, înființând un studio de animație într-un garaj al unui birou imobiliar din apropiere. Era 16 octombrie 1923, studioul s-a numit Disney Brothers și avea să-i facă pe amândoi frații milionari. Începând cu 1928, odată cu prezentarea lui Mickey Mouse, „o emblemă a generozității”, potrivit expertului Todd James Pierce, cel mai faimos șoarece din lume avea să devină iconic pentru copiii din toate generațiile. Câțiva ani mai târziu, „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” a fost unul dintre primele filme animate de lungă durată din lume care a folosit culoarea și a devenit pelicula cu cele mai mari încasări din toate timpurile când a fost lansată, în 1938. Apoi, „Pinocchio” a adus la viață un alt basm european, iar Walt a continuat în paralel să abordeze subiecte și tehnologii noi și să se extindă - „Bambi” a fost un exemplu în care Disney a cumpărat drepturile asupra unui roman foarte popular și l-a transformat într-un film clasic.

Walt și-a vândut casa pentru primul Disneyland

Mereu în căutarea următorului lucru important de abordat și cu benzile desenate adăugate la lista Disney, în anii 1940, Walt a devenit regizor de producții de acțiune. Când apărea „Cenușăreasa”, în 1950, fondatorul companiei lăsase animația artiștilor seniori ai Disney, iar el trecuse la împlinirea unui vis care l-a fermecat când și-a văzut fiicele distrându-se într-un carusel din parcul Griffith, din Los Angeles. Așezat pe o bancă, Walt Disney și-a imaginat un loc în care „părinții și copiii să se poată distra împreună”. Fără fonduri pentru a-l construi, marele Disney a vândut casa familiei și a semnat un contract cu rețeaua de televiziune ABC pentru un serial numit „Disneyland”, în 1954, arătând viața în interiorul parcului în curs de desfășurare. Pariul cu sine a fost câștigat din nou: serialul a fost un succes și a dat naștere Clubului Mickey Mouse, câteva luni mai târziu. Transmisiunea în direct a zilei deschiderii a ajuns la 90 de milioane de telespectatori în SUA, iar parcul a dublat câștigurile companiei din primul an. Iar visul s-a mărit - Walt a cumpărat în Florida un spațiu cât Parisul, pentru un oraș tematic de distracții Disney. A fost inaugurat de Roy Disney, în 1971, la cinci ani după ce uriașul său inițiator trecuse în neființă. Era primul Disney World.

Muzicaluri pe Broadway, nave de croazieră și insulă privată

956 32 4În ciuda trecerii în neființă a fraților fondatori, filmele și televiziunile Disney dominau industria la începutul anilor 1970, iar compania avea deja parcuri tematice pe ambele coaste ale SUA - și urmau mai multe. Ulterior, noul CEO Michael Eisner a făcut brandul să renască și să se transforme, aducând filmelor animate un stil muzical de Broadway și tehnologie computerizată. „Mica Sirenă” a câștigat Premiul Oscar pentru partitura sa, la aproape 50 de ani după „Dumbo”. Noua echipă a repetat isprava cu „Frumoasa și Bestia”, „Aladdin”, „Regele Leu”, „Pocahontas” și „Tarzan”. Aceste filme, cu spectacolele lor gata făcute, au mers pe Broadway pentru a deveni muzicaluri de succes. A urmat sportul: compania Disney a fondat echipa de hochei pe gheață Mighty Ducks în 1993, după succesul filmului cu același nume. Au urmat cumpărarea rețelei de televiziune sportivă ESPN în 1996, ca parte a unei preluări mai mari, a rețelei de televiziune ABC, și echipa de baseball California Angels, în 1997. Iar Disney a continuat să se extindă - și-a construit propriile nave de croazieră și a cumpărat o insulă privată în Bahamas.

Compania Disney are prezenţă fizică în 30 de ţări şi peste 100 de canale de vizionare

Castelul Disney a devenit simbolul lumii minunate a basmelor animate pentru copii, dar şi pentru părinţi

Zece milioane de abonaţi într-o zi

956 32 5Disney a intrat în secolul XXI cu o strategie de tip global - „Dacă nu poți să-i depășești, cumpără-i”. Noul CEO, Bob Iger, a adus studioul Finding Nemo sub umbrela Disney. Îi cumpărase deja pe Kermit, Miss Piggy și restul păpușilor Muppets, iar după ce Pixar a devenit Marvel, a achiziționat compania cu patru miliarde de dolari, în 2009, intrând astfel în posesia unei arhive colosale de benzi desenate și filme de la Hollywood. Trei ani mai târziu, Disney a cumpărat Lucasfilm, fondată de creatorul „Războiului stelelor”, George Lucas, aducând întreaga franciză sub controlul Disney, alături de filmele seriei „Indiana Jones”, plus companiile subsidiare de grafică și jocuri video. Profiturile nu s-au lăsat așteptate. În 2019, ceea ce a rămas în istorie ca una dintre cele mai mari achiziții de afaceri din timpurile moderne, Disney a cumpărat 21st Century Fox de la magnatul media Rupert Murdoch, pentru 70 de miliarde de dolari. Inclusiv Homer Simpson era acum un personaj Disney. Când canalul Disney+ a fost lansat, avea filme și emisiuni tv de la Disney, Marvel, Pixar, Star Wars și National Geographic - într-o singură zi a înregistrat zece milioane de abonați.