Main menu

header

cotnari wide

14-01-1de Elena Şerban

Henry Ford este omul fără de care întreaga lume s-ar fi mişcat mult mai încet. Pentru că americanul, născut la 30 iulie 1863, într-o familie de emigranţi irlandezi, a revoluţionat conceptul de deplasare. Cum a reuşit băiatul unor fermieri aşa ceva? Simplu! A creat un model de autovehicul pe care şi-l puteau permite şi oamenii din clasa de mijloc, nu doar bogătaşii.

Cu toate că s-a născut la o fermă, Henry a ştiut că viaţa sa nu se va desfăşura printre animale sau lanuri de grâu şi de porumb. La 16 ani a plecat la Detroit pentru a-şi găsi o slujbă. S-a angajat ucenic la un atelier auto, unde a învăţat totul despre motoare. După câţiva ani şi-a deschis propriul atelier la ferma familiei din statul Michigan şi a început să repare motoare şi maşini agricole. În această perioadă s-a îndrăgostit de Clara Bryant, cu care s-a căsătorit în 1888. Henry a avut un singur copil, Edzel. În 1890, Ford şi-a luat soţia şi copilul şi s-au mutat din nou în Detroit. Şi-a câştigat existenţa o bună bucată de vreme ca mecanic la firma Edison Company. Convins că viitorul va aparţine industriei auto, Ford a perfecţionat în 1896 modelul primului său automobil. În ciuda sfaturilor familiei, Henry a decis în 1899 să nu mai lucreze la Edison Company şi a înfiinţat Detroit Automobile Company. Ulterior, a pus pe roţi Ford Motor Company împreună cu Alexander Malcomson, James Couzens şi fraţii Dodge. Parteneriatul a fost rupt însă în 1907, an în care Henry a cumpărat de la asociaţii săi toate acţiunile, devenind unic proprietar al firmei. Din 1903 până în 1922, compania deţinută de Henry Ford a vândut un singur model de autovehicul Ford T în aproape 15,5 milioane de exemplare.

Faptul că a devenit în timp cel mai bogat om din America nu l-a făcut să uite de unde a plecat. Conştient că doar muncitorii bine plătiţi îi vor rămâne aproape, Ford a dublat salariile angajaţilor şi le-a micşorat numărul de ore de muncă. Oamenii se băteau să devină angajaţii săi. În timpul Primului Război Mondial a obţinut contracte de milioane de dolari pentru a fabrica maşini de război. Industriaşul a murit la 6 aprilie 1947, în urma unei hemoragii cerebrale.