Main menu

header

17-01-1de Dana Purgaru

- La 20 august se împlinesc 44 de ani de când s-a născut primul autoturism „made in Romania”

Euforia provocată de cumpărarea primei maşini de familie, concediile prin ţară cu canistrele de benzină în portbagaj, înlocuirea pieselor originale cu cele mai năstruşnice obiecte aflate la îndemână la marginea drumurilor, împinsul „tărăboanţei” câţiva kilometri până la cea mai apropiată benzinărie sau service, transportul celor mai ciudate obiecte în cele mai haioase ipostaze, nelipsita verificare tehnică de duminica dimineaţa în faţa blocului şi, în final, predarea „bătrânei” la Remat... Iată amintirile pe care le au milioane de români din decursul celor 44 de ani de când a luat naştere prima Dacia, cel mai de succes brand românesc.

Preşedintele francez Charles de Gaulle i-a pecetluit soarta
Maşina Dacia s-a născut dintr-o ambiţie, aceea de a realiza un autoturism sub licenţă de la un producător străin, din clasa medie, cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.000 şi 1.300 cm3 şi din care să se producă între 40.000 şi 50.000 de automobile pe an. La licitaţie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo şi Austin. După vizita preşedintelui francez Charles de Gaulle în România din 1966 s-a luat decizia la nivel de partid ca Uzina Dacia (construită în doar 18 luni) să producă autoturisme sub licenţă Renault. La început a fost ales modelul Renault 16, dar în cele din urmă s-a optat pentru asamblarea modelului Renault 8.

Ceauşescu, întâiul beneficiar
Aşadar, prima maşină Dacia a luat naştere în 1966 la Colibaşi (astăzi Mioveni), din judeţul Argeş. Era o Berlină cu tracţiune şi motor pe spate. Bineînţeles, primul automobil ieşit pe poarta fabricii a fost făcut cadou lui Nicolae Ceauşescu.
Din 1968 şi până în 1972 au fost produse aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100. A mai fost produs, deşi în număr limitat, modelul 1100S, cu două perechi de faruri şi un motor mai puternic, folosite de Poliţie şi în cursele de raliu.

Modelul 1300, cel mai de succes
După Dacia 1100, a urmat celebra Dacia 1300, ce a intrat în producţie în august 1969, un model sub licenţa Renault 12, fiind prezentată la saloane auto de la Bucureşti şi Paris. Modelul 1300 era o Berlină cu patru uşi şi tracţiune pe puntea faţă.
În 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 Berline, printre care: 1300L (de la „lux”), 1300 LS („lux super”, destinată membrilor importanţi ai PCR), în 1973 este lansat modelul Break, iar în 1975, modelul Dacia 1302 („Papuc” fabricat până în 1982). Dacia a mai produs şi un model de dubă numit Dacia D6, copie a modelului Renault Estafette, producţie care a fost însă stopată, pentru că aducea concurenţă dubei T.V. (Tudor Vladimirescu) produsă în Bucureşti.

Performanţe bune la cursele de raliu
Tot în anii ’80, Dacia a mai produs modelul Dacia 2000, după Renault 20, special pentru elita PCR.
În aceeaşi perioadă s-a produs şi Dacia 1310 Sport, iar la salonul din 1980, mulţimea a admirat „Braşovia”, un coupé bazat pe modelul 1310 şi creat la un atelier din Braşov. Conducerea şi-a dat acordul pentru începerea producţiei şi, din 1981, o variantă în două uşi, Dacia Sport 1410, produsă pentru tineret. Aceste maşini erau foarte populare şi în cursele de raliu, iar piloţi ca Nicu Grigoraş au modificat vechile motoare de Renault, obţinând performanţe uimitoare.
În 1985, inginerii de la Dacia încep proiectarea primului autoturism de concepţie 100% românească.

În 1995 a fost creată varianta 100% producţie proprie
După 1985, Dacia a produs un model economic, pentru oraş, pe nume Lăstun (sau Dacia 500), produs la Timişoara, cu un consum de 3,3 l/100 km. Însă modelul a fost scos din fabricaţie după 1989.
Între anii 1991 şi 1996, Dacia a comercializat modelul Dacia 1325 Liberta, cu un design provenit din cel al Daciei 1200, produs în anii ’80.
În 1995, Dacia a lansat primul model 100% românesc sub numele Dacia Nova. În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porţile uzinei a ieşit autoturismul cu numărul 2.000.000.
În 1999, Renault a achiziţionat 51% din capitalul Dacia şi a anunţat că va lansa un nou model, respectiv modelul SupeRNova, care s-a „născut” în anul 2000.

Solenza a inaugurat drumul diesel
În 2003, SupeRNova a fost înlocuită cu modelul Solenza. Pentru acest model au existat două versiuni de motorizare, una pe benzină şi una diesel.
17-01-2În 2004 a încetat producţia celebrelor modele Berlină şi Break şi s-a lansat Logan, un concept nou. Acesta a fost urmat în 2006 de Logan MCV cu şapte locuri poziţionate pe trei rânduri, autoutilitara Dacia Logan Van (2007), Pick-Up (2007), Sandero (2008) şi de primul SUV Dacia, Duster, prezentat la Salonul Auto de la Geneva.
Anul acesta, după o pauză de doi ani, Dacia a lansat monovolumul Lodgy.

Mioriţa cea roşie, în aventura vieţii brandului

Printre ipostazele inedite în care s-au aflat modelele Dacia se numără aventura a trei bucureşteni care au plecat la 12 iulie în raliul umanitar Mongol Rally 2012 cu o Dacia 1310 Berlină botezată „Mioriţa”, de culoare roşie. Proiectul „Dacioţi până-n Mongolia” va dura două luni, timp în care autoturismul românesc va străbate 15 ţări, dintre care Azerbaidjan, Turkmenistan şi Uzbekistan, va ajunge la Marea Aral şi va traversa Pamirul - a doua cea mai înaltă şosea din lume - dar şi deşerturile Karakum şi Gobi. Scopul principal al acestui raliu în care au plecat Iulian Angheluţă, Alexandru Molovata şi Nicolae Stancu este umanitar, iar toată lumea ţine pumnii maşinii pe care aceştia au ales-o pentru îndeplinirea misiunii.

17-01-3• În 2011 a fost fabricată Dacia cu numărul 4 milioane. Pragul de 1 milion a fost atins în 1985, cel de 2 milioane, în 1998, iar cel de 3 milioane, în 2007.
• Peste 90% din producţia Uzinei Vehicule de la Mioveni este exportată în 37 de ţări de pe patru continente.
• În această toamnă se pare că vor urma modelele Dacia Dokker şi a doua generaţie de Logan.
• Traian Băsescu a fost primul proprietar din România al unui model Duster.