Main menu

header

cotnari wide

15-01-1de Dana Purgaru

- La 29 august se împlinesc 127 de ani de când Gottlieb Daimler a brevetat primul model pe bază de carburant

Motociclismul e un virus şi numai cine a mers măcar o dată pe motocicletă poate înţelege această afirmaţie. În plus, cei care au gustat această plăcere cel puţin o dată în viaţă sunt ferm convinşi, şi de multe ori o pot dovedi, că microbul se transmite din generaţie în generaţie. Acest lucru se datorează, probabil, faptului că de-a lungul celor 127 de ani de când a fost inventată, motocicleta a fost un simbol. Al spiritelor libere, al curajului, al pasiunii pentru călătorii, al independenţei şi al revoltei împotriva conformismului.

Primele prototipuri erau propulsate cu aburi
Istoria motocicletei începe la sfârşitul secolului al XIX-lea, când au apărut, ca rezultat al evoluţiei formei bicicletei de la roţile inegale la cele egale, primele tentative de autovehicule pe două roţi. În 1867 a apărut un velociped al cuplului francez Michaux-Perreaux, cu un mic motoraş cu aburi montat între roţile unei biciclete. Anul următor, Louis-Guillaume Perreaux a inventat un vehicul similar, dar cu un motor pe bază de alcool. Tot în 1868, americanul Sylvester H. Roper a proiectat velocipedul în doi cilindri, cu un gen de boiler cu cărbuni între roţi.
În 1885 a apărut „Reitwagen” (maşină de călărit, în traducere liberă), proiectat de inventatorii germani Gottlieb Daimler şi Wilhelm Maybach. Acesta a fost primul vehicul care mergea cu carburant (gazolină). Concurenţa pe piaţa bicicletelor cu motor era acerbă în acea perioadă, însă acesta este considerat primul model brevetat de motocicletă.

Numele „motorcycle” s-a născut în 1895
În 1894, Hildebrand & Wolfmüller au scos pe piaţă prima motocicletă ce putea fi achiziţionată de publicul larg, însă au fost vândute doar câteva sute de exemplare.
Prima motocicletă din America a fost adusă în 1895 de un circ franţuzesc. Avea în jur de 90 kg şi putea atinge 64 km/h. În acelaşi an însă, americanul E.J. Pennington a scos pe piaţă o motocicletă creaţie proprie, ce atingea 93 km/h. A fost primul model care a purtat numele de „motorcycle” („bicicletă cu motor”).

După 1900 vânzările au luat avânt
În 1901, producătorul englez Royal Enfield a prezentat prima motocicletă care avea motorul montat în faţă, iar roata din spate era propulsată printr-o curea. În 1898, producătorul englez de biciclete Triumph s-a orientat spre producţia de motociclete, cu motor de origine belgiană, iar în numai un an, între 1902 şi 1903 a vândut 500 de bucăţi. Observând succesul companiei Triumph, americanii de la Harley-Davidson au început să producă primele motociclete.
Şi compania Indian a înregistrat un succes nebănuit - vânzările au însumat 32.000 de exemplare în 1902 şi 1913.

Războaiele au impulsionat industria
O dată cu încurajarea motociclismului ca sport, firmele au investit mult în realizarea de modele din ce în ce mai rapide şi mai fiabile.
Până în 1914, motocicleta devenise nu numai o bicicletă cu motor, ci un autovehicul în toată regula, păstrând doar câteva elemente de la biciclete, precum şaua şi suspensia.
În pragul Primului Război Mondial, Indian era compania producătoare cea mai cunoscută în lume. După aceea, onoarea a revenit Harley-Davidson, iar din 1928, firma DKW a preluat primul loc în topul producătorilor.
În 1923, BMW a intrat în scenă cu un model revoluţionar.

Peste 80 de fabrici în Europa
Până în 1931, Indian şi Harley Davidson au fost singurii producători americani de motociclete. Acestea au fost rivale până în 1953, când Indian s-a închis, iar Royal Enfield i-a luat locul şi numele.
În Europa, lucrurile au stat complet altfel. În 1930 existau peste 80 de producători, printre care se numărau Norton, Triumph şi AJS. La începutul celui de-Al Doilea Război Mondial, producţia a fost propulsată de nevoia de autovehicule cu două şi trei roţi utile pe câmpul de luptă. Spre exemplu, compania BSA a vândut forţelor armate britanice 126.000 de vehicule din 1937 până în 1950, iar Royal Enfield a produs motociclete militare uşoare, ce puteau fi paraşutate.

Anarhism versus inovaţie
După cel de-Al Doilea Război Mondial, foştii luptători americani, nostalgici şi care nu se puteau reintegra în regulile instituite de stat, au început să formeze găşti de „bikeri”, care au devenit, în timp, simbolul nesupunerii şi al revoltei în faţa regulilor. Modul lor de viaţă a început să ia amploare şi a fost chiar întruchipat de Marlon Brando în filmul „Sălbaticul” (1953).
În Europa, pe de altă parte, constructorii şi utilizatorii erau mult mai preocupaţi de aspectele practice ale motocicletei. Designerul italian Piaggio a introdus modelul de scuter Vespa în 1946, ca simbol al transportului economic, model care există şi în ziua de azi.

Japonezii au acaparat treptat piaţa mondială
În 1951, Grupul BSA a cumpărat producătorul englezesc Triumph şi a devenit cel mai mare producător de motociclete, loc ce a fost apoi ocupat de nemţii de la NSU, după 1955, şi de japonezii de la Honda (companie fondată în 1948), după 1959, tendinţă ce a luat amploare în anii ’60-’70. În acele vremuri, motocicleta şi-a schimbat treptat rolul de bază, de la mijloc de transport la stil de viaţă, devenind un simbol al independenţei.
Japonezii de la Honda, Suzuki, Kawasaki şi Yamaha au continuat să ia „faţa” celorlalţi producători de motociclete, dominând atât lumea sportului, cât şi pe cea a traficului urban din majoritatea ţărilor, datorită fiabilităţii şi a preţurilor mici.
Prima companie europeană ce a contraatacat avântul japonezilor a fost BMW, începând din anii ’70, cu modele inovatoare. În aceeaşi perioadă, în America, Harley-Davidson a reuşit să supravieţuiască datorită loialităţii utilizatorilor, dar şi a modelelor din ce în ce mai atrăgătoare.
Totuşi, şi în prezent, japonezii deţin „puterea” în industria motocicletelor.

Mobra românească

Printre ţările producătoare de motociclete se numără şi România, cu celebra Mobra, care a scris istorie începând din 1971 şi până la sfârşitul anilor ’80. Motorul era produs la Întreprinderea Metrom din Braşov, iar asamblarea se făcea la Uzina Mecanică Tohan. Modelele fabricate au fost: 50, 50 Super, Hoinar şi mopedul Mini.

Cea mai lungă călătorie

Fotojurnalistul argentinian Emilio Scotto, născut în 1956, este deţinătorul recordului pentru cea mai lungă călătorie pe motocicletă. Aceasta s-a întins pe zece ani, a cuprins 279 de ţări şi o distanţă totală de 735.000 de kilometri. Motocicleta a fost o Honda Gold Wing GL1100 din 1980, pe care Emilio a botezat-o „Prinţesa neagră”.

Inedit!
- BMW a fost primul producător care a realizat motocicleta cu sistem antiblocare a frânelor (ABS) în 1988;
- La 25 septembrie 2010, Rocky Robinson (USA) a atins viteza-record de 605,697 km/h cu o motocicletă;
- Profesorul american C.F. Lombard a inventat prima cască de protecţie pentru motociclişti în 1953.