Main menu

header

11-01-1de Elena Şerban

Pentru prima dată în ultimii 35 de ani, literele gigantice care alcătuiesc numele Hollywood vor fi renovate. Mai bine zis, va fi vorba despre o curăţire amănunţită şi despre o revopsire. Operaţiunea este destul de dificilă, ţinând cont de amplasamentul literelor, într-o zonă destul de greu accesibilă, dar şi de dimensiunea lor. Fiecare literă are o înălţime de aproximativ 14 metri, iar cuvântul se întinde pe o lungime totală de 110 metri. Se estimează că operaţiunea va dura între opt şi zece săptămâni.

Rolul iniţial, în 1923: semn publicitar
Emblema metropolei Los Angeles, cuvântul „Hollywood”, a fost construită în 1923, pentru a face reclamă unui proiect imobiliar. Harry Chandler, editor la publicaţia „Los Angeles Times”, a pus bazele unui Hollywoodland, un uriaş şi costisitor cartier rezidenţial. Om de presă, Chandler s-a gândit rapid că proiectul său se va bucura de publicitate vreme îndelungată dacă va scrie numele într-un loc în care să fie văzut de cât mai multă lume. Şi a ales Muntele Lee.
Panoul l-a costat 21.000 de dolari, sumă echivalentă acum cu aproximativ 250.000 de dolari. Noaptea, literele erau luminate cu peste 4.000 de becuri, pentru a atrage şi mai mult atenţia.
Constructorii complexului rezidenţial estimaseră că literele vor rămâne pe dealurile Hollywoodului cel mult un an şi jumătate. S-au înşelat amarnic. Pentru un timp, afacerea sa a mers bine, însă totul s-a ruinat în anii Marii Recesiuni.

Salvat de patronul „Playboy”
La începutul anilor ’70, rămăsese doar o ruină din emblema falnică de pe vremuri. „H”-ul dispăruse în urma unui accident rutier, iar celelalte litere ruginiseră. Jenate din cale afară de modul jalnic în care ajunsese simbolul oraşului lor, autorităţile din Los Angeles au anunţat că vor lua măsuri. Au renunţat la ultimele litere, „LAND”, şi... cam atât. În consecinţă, mai multe staruri din diverse domenii au licitat pentru dreptul de a „înfia” câte o literă din emblemă şi a o îngriji. Astfel, Hugh Hefner, patronul celebrei reviste „Playboy”, starul rock Alice Cooper sau Giovanni Mazza au plătit fiecare câte 27.777 de dolari.

Litera „H” a devenit vedetă
În 2005, litera „H”, ce fusese avariată în 1940, a fost vândută prin intermediul internetului. Cumpărătorul, artistul american Bill Mack, a început să folosească metalul din semnul original ca pe o „pânză” pe care a pictat vedetele din perioada de aur a Hollywoodului (1917-1960). Anul acesta, Bill Mack a finalizat restaurarea literei „H”, iar la 9 august, Herb Wesson şi Tom LaBonge, doi dintre consilierii primăriei Los Angelesului, i-au înmânat lui Mack un certificat de recunoaştere, pentru eforturile sale de restaurare şi de păstrare a unui simbol.
Mack speră să facă un tur al Statelor Unite cu „H”-ul istoric şi apoi să-i găsească un loc permanent în Cetatea Filmului.
În octombrie s-a anunţat că „H”-ul, pictat cu actorii din „Domnii preferă blondele”, va fi vândut în Los Angeles la jumătatea lunii decembrie. Se estimează că va fi cumpărat cu aproximativ 200.000 de dolari.

Chetă pentru salvarea terenului
În 2009, un grup de investitori a scos la vânzare 0,6 de kilometri pătraţi de teren de pe dealul Hollywood, în dreptul literei „H” a celebrului simbol. Terenul cu pricina i-a aparţinut lui Howard Hughes, care-l cumpărase încă din 1940 ca să ridice acolo o casă pentru iubita sa de atunci, Ginger Rogers. Cum relaţia dintre cei doi s-a terminat repede, terenul a rămas gol vreme de peste 60 de ani.
Urmaşii magnatului american l-au vândut grupului de investitori în 2002 contra sumei de 1,7 milioane de dolari. Firma intenţiona să vândă lotul respectiv contra sumei de 22 de milioane de dolari. Într-un final, bucata de teren a fost cumpărată de regia locală a spaţiului public cu doar 12,5 milioane de dolari. Şi de această dată, de mare ajutor în acest sens au fost tot locuitorii din Los Angeles, care au strâns din nou bani. Cea mai mare sumă a fost donată din nou de patronul „Playboy”, Hugh Hefner.

Protejat prin lege
Legea americană prevede clar că orice alterare, modificare sau tentativă de distrugere a însemnului de pe dealurile Los Angelesului este interzisă. Au fost însă situaţii în care autorităţile locale au permis, pentru scurt timp, modificarea simbolului din Hollywood în: „HOLLYWeeD” - în ianuarie 1976, în urma interzicerii consumului de marijuana în statul California: weed=marijuana „iarbă”, „HOLYWOOD” - în 1987, al doilea L a fost acoperit în timpul vizitei Papei Ioan Paul al II-lea. În acest fel se poate citi „pădurea sfântă”; „GO NAVY” - „Hai, Marina!” - în decembrie 1983, un grup de marinari a acoperit semnul cu prilejul meciului tradiţional de fotbal american dintre Armată şi Marină. De asemenea, pentru promovarea filmului „Cool World” („O lume rece”), din 1992, imaginea de 23 de metri înălţime a unuia dintre personajele din film, un personaj animat ce întruchipa o vampă, a fost plasată peste literele Hollywood. Schimbarea i-a enervat pe cei din vecinătate, care au considerat-o îngrozitoare şi jignitoare la adresa tuturor femeilor. Alte schimbări au fost: „OIL WAR” - Războiul petrolului pentru Războiul din Golf; „PEROT WOOD” - 1992, în timpul campaniei prezidenţiale a candidatului Ross Perot, „GO UCLA” - („Hai UCLA!” - Universitatea din California, Los Angeles) - în cinstea meciului anual dintre UCLA şi USC (Universitatea de Sud din California). 20 de membri ai frăţiei Theta Chi din UCLA au pus totul la cale şi au fost amendaţi pentru încălcarea proprietăţii.

• Pentru a curăţa literele, muncitorii lucrează pe schele asemănătoare cu cele ale celor care curăţă geamurile zgârie-norilor.

11-01-2Bântuit de fantoma actriţei Peg Entwistle

Devenite, în timp, simbol al Cetăţii Filmului, era puţin probabil ca aceste litere să nu atragă atenţia, sub orice formă, actorilor. Astfel, în 1932, actriţa britanică Peg Entwistle s-a sinucis aruncându-se de pe litera „H”. Se spune că Peg a luat această decizie dramatică nemulţumită de faptul că singurul film în care jucase fusese atât de mult retuşat la montaj, încât din rolul său nu mai rămăsese aproape nimic. Peg, care visase să devină celebră în Cetatea Filmului, a reuşit acest lucru, chiar dacă după decesul său. Mulţi ani la rând, toţi cei care treceau prin zona emblemei Hollywood au declarat că fantoma unei femei în alb se plimbă nestingherită în jurul literei „H”. Pentru ca astfel de incidente să nu se mai repete, în zonă au fost montat un sistem de alarmă, cu senzori de mişcare şi camere de luat vederi.

11-01-3Ca în Cetatea Filmului

Şi alţi locuitori din lume şi-au scris cu litere mari numele oraşului după modelul Hollywood. Printre acestea se numără Keelung în Taiwan, Hammarstrand în Suedia şi... Braşov, Deva sau Podari (Dolj) din România. Un grup de litere care alcătuiau numele Braşov a fost amplasat pe Muntele Tâmpa în 2004, însă acestea au fost luate de vânt la puţină vreme după instalare. Cele care se văd şi acum au fost montate în 2006, la o altitudine de aproape 1.000 de metri. Numele municipiului Deva apare scris cu litere uriaşe încă din 1998, iar cel al localităţii Podari, din Dolj, din 2011.