Main menu

header

cotnari wide

09-01-1de Dana Purgaru

Termenul vegan a apărut în Marea Britanie în anul 1944, când Donald Watson şi Elsie Shrigley s-au revoltat faţă de vegetarienii de la acea vreme care încă obişnuiau să consume lactate şi ouă. Astfel au fondat Societatea Vegană, cu scopul principal de a milita împotriva exploatării animalelor. De atunci au apărut nenumărate dovezi că o astfel de alimentaţie este atât medicament, cât şi garanţia unui trai armonios şi îndelungat. Mihaela Walter, autoarea site-ului hrana-vie.blogspot.ro, propovăduieşte acest stil de viaţă şi îi învaţă şi pe alţii, din proprie experienţă, că veganismul este un regim-minune de viaţă.

„Ajunsesem, la nici 35 de ani, o adevărată epavă”
- În jurul nostru încep să fie mai mulţi bolnavi decât oameni sănătoşi; diabetul este în floare, cancerul face ravagii, aproape că nu mai vezi adulţi şi copii cu greutate normală, iar bolile cardiovasculare iau amploare. Ce se consumă în cadrul unei alimentaţii vegane?
- O alimentaţie vegană integrală, practicată corect, conţine fructe şi legume proaspete sau uscate - pe cât posibil biologice, netratate cu îngrăşăminte chimice - seminţe şi cereale integrale şi uleiuri extrase la rece şi nerafinate.

- Când ai început viaţa vegană, cum s-a produs trecerea şi ce te-a motivat, aspectul etic, protejarea animalelor sau starea ta de sănătate?
- Am trecut la alimentaţia vegană strict din motive de sănătate, pentru că ajunsesem la nici 35 de ani o adevărată epavă. Medicii din Germania nu au reuşit să-mi rezolve prin niciun tratament alopat problemele de sănătate, aşa că am început să studiez în regim autodidact medicina naturistă. Am descoperit marii medici care au marcat istoria medicinei naturiste, am avut şansa de a cunoaşte câţiva şi personal, şi am reuşit astfel, printr-o schimbare totală a modului de viaţă, să-mi rezolv absolut toate problemele. Cu timpul, informându-mă, am descoperit şi celelalte aspecte pozitive ale veganismului - că pot ajuta astfel oamenii şi animalele.

- Ce efecte ai observat imediat şi apoi, în timp, datorită alimentaţiei vegane?
- Am reuşit să-mi rezolv absolut toate problemele de sănătate. Unele, precum durerile de cap, tensiunea arterială dereglată şi sângerarea gingiilor au dispărut spectaculos la foarte scurt timp. Altele, cum ar fi psoriazisul şi neurodermita, au avut nevoie de un timp mai îndelungat.

„Veganismul este o soluţie pentru protejarea climei şi a mediului”
- Pe lângă nobila cauză de a deveni vegetarian pentru a proteja animalele, de ce ar fi bine ca oamenii să renunţe la produsele de origine animală?
- În primul rând, pentru sănătate. Ni s-a inoculat permanent ideea că fără produsele de origine animală nu putem fi sănătoşi, dar acestea sunt, de fapt, „cheia” celor mai multe boli. În plus, medicii sunt insuficient pregătiţi în domeniul nutriţiei. Un alt motiv pentru care ar fi bine să se adopte un regim de viaţă vegan ar fi drepturile omului. Elveţianul Jean Ziegler, comisar ONU, a scris: „Agricultura mondială ar putea să hrănească fără probleme 12 miliarde de oameni. Acest lucru înseamnă că un copil care moare astăzi de foame este, de fapt, asasinat!”. Şi, nu în ultimul rând, veganismul este o soluţie pentru protejarea climei şi a mediului - conform unui studiu efectuat de Institutul World Watch, consumul de carne, lapte şi ouă este răspunzător pentru cel puţin 51% din emisia mondială de gaze cu efect de seră!

- Care sunt ideile preconcepute cel mai des întâlnite de care te-ai lovit?
- Sunt, din păcate, multe idei preconcepute. De cele mai multe ori am fost „prevenită” de carenţele şi de problemele masive de sănătate ce mă aşteaptă. Toate aceste prevestiri nu s-au împlinit. Din contră, am reuşit să ating o stare de sănătate pe care nu am cunoscut-o niciodată. Din fericire, cei mai mulţi din jur au văzut, datorită experienţei mele, că toate aceste „teorii” nu stau „în picioare”, şi, cu timpul, măcar periodic, au trecut la un regim vegan.

„Un produs în starea lui naturală are o valoare nutritivă mult mai mare”
- Cum arată meniul unei zile obişnuite pentru tine atât vara, cât şi iarna?
- Consider că este important să mănânc des fructele, legumele şi plantele din flora spontană în starea lor naturală. Pentru că locuiesc în Belgia, am avantajul unor ierni mai blânde, astfel încât nu este o problemă să găsesc plante din flora spontană aproape tot timpul. Aşa a arătat, de exemplu, meniul meu de Crăciun în 2012: am adunat plante din grădină, printre care s-au numărat flori, ceapă şi usturoi verde, care împreună cu avocado şi măsline fac din orice masă un adevărat festin.

- De ce este bine să mâncăm hrană vie, nepreparată termic?
- Cercetările profesorului Werner Kollath şi experienţa practică a doctorului Maximilian Oskar Bircher-Benner au demonstrat că un produs integral, în starea lui naturală, are întotdeauna o valoare nutritivă mult mai mare în comparaţie cu acelaşi produs preparat.

- Se spune că viaţa de vegan este scumpă, pentru că la noi fructele şi legumele proaspete costă mai mult decât alimentele procesate. Ce părere ai?
- Nu este adevărat. Mai ales în România, fructele şi legumele cumpărate de la piaţă sau direct de la producător sunt mai ieftine şi au o valoare nutritivă mai mare decât cele din marile magazine. Mama Natură ne pune la îndemână, gratuit, toate plantele din flora spontană, care sunt cel mai valoros şi mai important aliment.

- Cum ţi se pare alimentaţia românilor?
- Dacă românii ar mânca aşa cum au mâncat străbunii lor, nu ar avea atâtea probleme de sănătate. Să nu uităm că, tradiţional, în România zilele de post prevăzute în calendarul ortodox - deci zile cu regim vegan - se întind pe aproximativ jumătate de an. În plus, aşa cum sublinia părintele Galeriu, zilele de post erau înainte lunea, miercurea şi vinerea. Ţăranul român a reuşit să supravieţuiască mii de ani fără supermarketuri, a ştiut să-şi conserve mediul de viaţă, să trăiască în armonie perfectă cu natura şi a făcut dintotdeauna agricultură, producând suficientă mâncare pentru familie şi animale. Astăzi, în România, obiceiurile alimentare s-au schimbat foarte mult, fapt oglindit în starea actuală a sănătăţii poporului.

„Am convingerea că tot mai mulţi vor descoperi că alimentaţia este cheia sănătăţii“

- Ce sfaturi ai pentru mămicile care vor să le ofere copiilor lor o alimentaţie sănătoasă? Poţi fi vegan la orice vârstă?
- Da, dar trebuie să se consume alimente de foarte bună calitate. Tot ceea ce putem produce cu propriile mâini este superior oricărui produs cumpărat.

- Cum vezi alimentaţia viitorului, spre ce ne îndreptăm?
- Este paradoxal, dar tocmai omul, care crede că este deasupra tuturor fiinţelor şi care consideră că ştie tot, nu cunoaşte nici măcar care este hrana adecvată propriei specii. Modul de alimentaţie actual este de-a dreptul catastrofal. Totuşi, am convingerea că tot mai mulţi vor descoperi că alimentaţia este cheia sănătăţii.

„În Belgia am avantajul unor ierni mai blânde, astfel că găsesc plante din flora spontană aproape tot timpul. Aşa a arătat meniul meu de Crăciun: am adunat plante din grădină, printre care s-au numărat flori, ceapă şi usturoi verde, care împreună cu avocado şi măsline fac din orice masă un adevărat festin“