Main menu

header

11-01-1de Andrei Dicu

La 17 octombrie 1888 a fost lansată National Geographic, publicaţie consacrată bogăţiilor naturii şi ecologismului. Revista se bucură de succes pe tot mapamondul, deoarece abordează detaliat şi profesionist toate subiectele. Tematica vastă i-a făcut pe investitori să cheltuiască, precum nababii, sume exorbitante, dar eforturile sunt răsplătite.

Tiraj-record, de 8,5 milioane de exemplare
National Geographic este publicaţia oficială a societăţii americane cu acelaşi nume, care se ocupă cu promovarea şi protejarea patrimoniului natural al planetei. Încă de la debut, revista a apărut în regim lunar, iar în anul 1995 s-a născut prima ediţie scrisă într-o altă limbă decât engleza, o dată cu inaugurarea ediţiei japoneze. Lucrurile au evoluat, iar studiile de piaţă arătau, în anul 2007, că prestigioasa revistă apăruse deja în nu mai puţin de 28 de limbi, în afara englezei: japoneză, spaniolă, italiană, franceză, greacă, germană, poloneză, coreeană, portugheză, ebraică, ebraică ortodoxă, daneză, suedeză, norvegiană, olandeză, chineză, finlandeză, turcă, cehă, thai, română, rusă, croată, indoneziană, bulgară, sârbă, slovenă şi maghiară. Bucurându-se de o largă apreciere în rândul publicului iubitor de natură, revista are un tiraj de 8,5 milioane de exemplare, dintre care 3 milioane sunt distribuite în SUA, şi este citită lunar de peste 40 de milioane de oameni din întreaga lume. Dintre cele 3 milioane de exemplare ale ediţiei americane, nu mai puţin de 2,1 milioane sunt tipărite în alte limbi decât engleza.

11-01-2Peste 100.000 de dolari investiţi pentru un singur subiect
O dată cu apariţia primului număr, publicaţia îşi propunea „să crească şi să difuzeze cunoaşterea geografică”, idee care „a rămas neschimbată pentru toate echipele editoriale care au lucrat la revistă”, după cum declară Kent J. Kobersteen, director of photography şi senior editor al National Geographic. Kobersteen, care lucrează în redacţie de peste 20 de ani, susţine că „nicio revistă nu investeşte editorial mai mult decât National Geographic. Este posibil să cheltuim ani buni pentru o singură poveste, tocmai pentru că ne interesează foarte mult ca informaţiile pe care le prezentăm să fie cât mai precise”. Din acest motiv, suma alocată pentru realizarea unuia dintre cele cinci materiale principale ale unui număr poate depăşi pragul de 100.000 de dolari, ceea ce reprezintă în total mai bine de jumătate de milion de dolari cheltuiţi doar pentru realizarea articolelor principale şi în special a fotografiilor. Reportajele cu tematică subacvatică sunt cel mai dificil de realizat, deoarece necesită închirierea unor ambarcaţiuni, echipamente de scufundare şi aparatură specială pentru fotografierea sub apă. „Noi suntem o revistă bazată pe reportaj şi dorim fotografii care să fie cât mai apropiate de realitate, care să-i vorbească cititorului la nivel emoţional”, îşi continuă dezvăluirile Kobersteen.
În mod normal, ediţiile internaţionale ale National Geographic au în proporţie de 80% acelaşi conţinut editorial cu ediţia în limba engleză, al cărei format (layout) este pregătit cu cinci luni înainte de tipărire.

Secretul afacerii stă în abonamente
În SUA, publicaţia este distribuită în proporţie de 80% pe baza abonamentelor (5 milioane dintr-un tiraj de 6 milioane de exemplare), iar în restul lumii ponderile sunt egale între difuzarea la chioşcuri şi cea prin abonamente. Majoritatea veniturilor realizate de National Geographic provin din preţul de copertă, care pentru ediţia britanică este de 7 dolari. Societatea care editează revista are caracter nonprofit, astfel că majoritatea covârşitoare a câştigurilor sunt reinvestite în realizarea de noi reportaje şi în subvenţionarea expediţiilor, activităţilor de cercetare şi acordării burselor pentru tineri. În acest sens, Terrence B. Adamson, funcţionar în Departamentul de Justiţie al SUA în perioada administraţiei Carter, avocat şi vicepreşedinte executiv al National Geographic Society încă din anul 1998, precizează: „Este adevărat că avem de condus o afacere, dar National Geographic este o instituţie unică. Este mai mult decât satisfăcător să ştii că lucrezi pentru un bine mai mare decât banul”.

Acuzaţii de falsificare a adevărului în privinţa Moldovei
În mai 2003, National Geographic a fost lansată de grupul Sanoma Hearst România şi în ţara noastră. Primul număr al revistei a fost tipărit în 60.000 de exemplare, la preţul de copertă 85.000 de lei (8,5 lei, în ziua de azi). În anul 2008, ediţia românească a trezit controverse politice şi ştiinţifice aprige, o dată cu publicarea unor articole referitoare la trecutul istoric al Republicii Moldova, la problema Basarabiei şi la relaţiile dintre ţara noastră şi vecinii din est. De altfel, istoricii au acuzat publicaţia că falsifică adevărul în privinţa apartenenţei Basarabiei la România.
Înainte de varianta autohtonă a publicaţiei, revista a fost lansată în Europa de Est în ţări precum Cehia, Polonia şi Ungaria, unde s-a bucurat de un real succes. „Am creat o tradiţie în materie de abonamente”, se laudă Adamson, bazându-se pe faptul că, spre exemplu, în Cehia se înregistraseră 20.000 de abonamente înainte ca National Geographic să apară pe piaţă. Ulterior, s-au adăugat încă 35.000 de abonaţi...

• Printre reportajele care au impresionat lumea se află „Zidurile din Bimini“ - o serie de formaţiuni şi chiar şosele subacvatice descoperite în 1968, în zona Bahamas -, „Armaggedon“, „Apariţia unor OZN-uri în România“ şi „Secretele masonilor“, care a avut ca punct de plecare simbolismul bancnotei de 1 dolar

Postul tv omonim, vizionat de 250 de milioane de familii

În paralel cu revista îşi derulează activitatea şi postul tv cu acelaşi nume, care difuzează documentare despre natură, ştiinţă, cultură şi istorie. Programele sunt similare cu cele produse de Discovery Channel, iar National Geographic Channel şi-a început emisia în septembrie 1997. Postul este deţinut în procente de câte 50% de National Geographic Society şi de News Corporation, iar în anul 2000, putea fi deja urmărit în 115 ţări şi de 85 de milioane de familii. Din ianuarie 2001 emite în SUA, iar studiile arată că în august 2007 era difuzat în 166 de ţări, pentru o audienţă de 250 de milioane de familii, în 27 de limbi (engleză, olandeză, daneză, cehă, bulgară, arabă, franceză, germană, greacă, ebraică, hindi, română, maghiară, italiană, japoneză, coreeană, malay, mandarină, norvegiană, poloneză, portugheză, rusă, slovenă, spaniolă, suedeză, thai şi turcă), fiind prezent pe toate continentele.

„Este mai mult decât satisfăcător să ştii că lucrezi pentru un bine mai mare decât banul“ - Terrence B. Adamson