Main menu

header

cotnari wide

13-01-1de Cătălina Tăgârţă

- Medicul Cristina Diana Rizea, despre experienţa de voluntar în regiunea Kashmir, din nordul Indiei

Când vine vorba despre doctori, părerile românilor sunt întotdeauna împărţite. Însă, ce poate fi mai frumos decât atunci când balanţa înclină spre partea bună a lucrurilor, şi când afli că încă mai există specialişti care ajută bolnavii necondiţionat?! Ei bine, tânăra Cristina Diana Rizea este unul dintre aceştia. De profesie medic dentist, rezident la specialitatea Protetică Dentară şi doctorand, aceasta a participat la un program de voluntariat incredibil, care a marcat-o ca om şi ca profesionist. Mai exact, a tratat oamenii nevoiaşi de pe meleagurile asiatice, însă despre toate acestea ne-a povestit chiar ea.

Echipa, formată din 42 de doctori din 12 ţări
- De cât timp faceţi voluntariat?
- Primul program de voluntariat a fost în urmă cu cinci ani, în cadrul proiectului „Overland for Smile”, organizat de Uniunea Naţională a Asociaţiilor Stomatologice (UNAS). Atunci am ajutat o echipă de medici din Italia să trateze pacienţii din câteva orfelinate şi din mediul rural din România. Apoi a urmat un program în Indonezia, sub forma unei şcoli de vară, ce a cuprins şi trei zile de voluntariat stomatologic.

- Dar cum aţi ajuns să ajutaţi oamenii nevoiaşi din India? Poate şi alţi români fac voluntariat, dar puţini reuşesc să ajungă atât de departe, să aibă astfel de experienţe...
- În timpul facultăţii am făcut parte din conducerea European Dental Students Association (EDSA), una dintre asociaţiile fondatoare ale proiectului AMCHI. Am iniţiat acest program în colaborare cu Manipal University din India - coordonatorul indian al proiectului fiind unul dintre colegii mei la programul din Indonezia - şi cu asociaţia Wisdomtooth, din SUA. Proiectul a avut prima ediţie în anul 2012, iar în 2013 am organizat a doua ediţie, şi sperăm să fie cât mai multe. Echipa de voluntari a fost reprezentată de 42 de medici dentişti din 12 ţări - din Europa, America şi Asia.

Pacienţii, recunoscători pentru orice tratament primit
- Ne povestiţi cum e totul acolo? Cum sunt serviciile medicale comparativ cu ale noastre: aparatura, stilul de viaţă al oamenilor şi aşa mai departe?
- Programul s-a desfăşurat în regiunea Kashmir, districtul Ladakh, în nordul Indiei, aproape de graniţa cu Pakistan şi China. Această zonă este cunoscută ca o regiune de conflict, însă este şi o zonă foarte greu accesibilă şi cu condiţii de viaţă vitrege. Districtul Ladakh are aşezări situate la altitudini cuprinse între 3.600 şi 5.600 de metri, izolate mai mult de şase luni pe an din cauza accesului greu în zonă, care se face prin cea mai înaltă trecătoare din lume - Khardung La, 5.602 metri. Populaţia din regiune este reprezentată majoritar de refugiaţii din Tibet, acesta fiind şi locul unde îşi are reşedinţa renumitul Dalai Lama. Serviciile medicale sunt oferite atât de medici - foarte puţini la număr, şi majoritatea sezonieri, căci pe perioada iernii nu rămân în regiune -, cât şi de călugării tibetani numiţi „Amchi”, de unde vine şi numele programului. De altfel, aceştia sunt şi responsabili cu educarea populaţiei în domeniul sănătăţii.

- Ce v-a impresionat cel mai tare la pacienţii indieni?
- Oamenii sunt foarte primitori, umili, recunoscători pentru orice tratament primit. Majoritatea sunt budişti, foarte religioşi, dar impresionant de deschişi la nou, curioşi şi toleranţi cu celelalte culturi şi religii.

„Astfel de activităţi îmi oferă cele mai mari satisfacţii”
- De ce peripeţii aţi avut parte în expediţie?
- Călătorind într-o zonă atât de aridă, izolată şi la mare altitudine, peripeţiile au fost inerente. Dintre cele memorabile pot enumera pana de cauciuc făcută de microbuzul nostru în vârful unui munte, la 4.800 de metri altitudine, şi drumul spre graniţa cu Pakistanul, când a trebuit să ne întoarcem la jumătatea acestuia, pe marginea unei prăpăstii. Traseul fusese blocat de grămezi de pietriş, pentru reamenajare (zâmbeşte).

- Cum v-a marcat această experienţă pe dumneavoastră, ca om, în primul rând, şi apoi ca profesionist?
- Ca profesionist am realizat că am norocul să am o meserie cu care pot ajuta oamenii în mod direct, şi astfel de activităţi îmi oferă cele mai mari satisfacţii... Ca om, am învăţat să apreciez tot ce am şi să nu mă plâng niciodată, pentru că, deşi poate unii oameni au mai mult, mulţi au foarte puţin.

„I-am învăţat să efectueze corect periajul dentar”
- Am înţeles că nu trataţi doar băştinaşii din India, ci îi şi educaţi, îi învăţaţi să folosească periuţa de dinţi, şi aşa mai departe... Ne puteţi împărtăşi şi nouă câteva sfaturi în acest sens? Sunt sigură că şi printre români mai sunt oameni care au multe de învăţat...
- Nivelul de trai al oamenilor din nordul Indiei este foarte scăzut, mulţi nu au văzut şi nu au folosit niciodată periuţe de dinţi, fiindcă nu au acces la ele. Educaţia oferită de noi a fost legată de alimentaţia sănătoasă şi de igiena dentară. Astfel, le-am recomandat limitarea consumului de zaharuri, creşterea consumului de lactate şi mese regulate. Legat de igiena orală, i-am învăţat pe localnicii de acolo principalele obiceiuri ce trebuie respectate: efectuarea periajului dentar cu pastă şi periuţă de dinţi atât dimineaţa, cât şi seara; le-am dat indicaţii cu privire la tehnicile corecte de periaj şi, în cazul în care nu există posibilitatea de a utiliza pastă şi periuţă, clătirea gurii cu apă după fiecare masă.

- Ce eveniment din India v-a marcat?
- În 2012, la prima ediţie a proiectului AMCHI, am fost invitaţi de Dalai Lama la palatul său, unde am fost felicitaţi pentru iniţiativa de a ajuta localnicii de acolo.

„E necesar ca asigurările de sănătate să includă şi servicii stomatologice“

- Din punctul dumneavoastră de vedere, ce ar trebui schimbat în lumea medicală din ţara noastră? Dar strict în domeniul stomatologic?
- Cred că este nevoie de condiţii de lucru mai bune pentru medici şi de o motivaţie financiară corespunzătoare pregătirii profesionale a acestora. În domeniul stomatologic, cea mai mare parte a activităţii se desfăşoară în mediul privat, dar pacienţii de multe ori nu îşi permit tratamentele stomatologice, de aceea e necesar ca asigurările de sănătate să includă şi servicii stomatologice. Pe noi ne interesează starea de sănătate buco-dentară, care-s principalele afecţiuni ale acestei zone a corpului...