Main menu

header

486 24 1de Dana Purgaru

Se spune că posibilitatea de a muri într-un accident aviatic este insignifiantă în comparație cu alte pericole la care suntem expuși zilnic. Conform statisticilor, 1 din 20.000 de oameni riscă să-și piardă viața într-un astfel de eveniment, ceea ce face ca avioanele să fie unul dintre cele mai sigure mijloace de transport. Totuși, în ultima vreme, aceste grafice au fost perturbate ca urmare a evenimentelor tragice și șocante în care au fost implicate aeronave comerciale.

Spania, 1977: 583 de victime

486 24 2„Tamponare” pe pistă

Pe primul loc în acest top „negru” se află dezastrul produs pe aeroportul din Tenerife, Spania, la 27 martie 1977, când două avioane - Pan Am 1736 și KLM 4805 - s-au ciocnit pe pistă. Acest incident a dus la moartea a 583 de persoane și s-a produs din cauza unui cumul fatal de evenimente. O bombă explodase pe Aeroportul Gran Canaria și exista încă o amenințare cu bombă, ceea ce a determinat autoritățile să direcționeze toate avioanele către Aeroportul Los Rodeos. Spaima creată printre controlorii de trafic, pricinuită de înghesuiala de aeronave și de ceața densă, a făcut ca să se ciocnească violent cele două avioane. 248 de pasageri ai cursei KLM și 335 dintre cei Pan Am au murit, doar 61 de persoane reușind să supraviețuiască. În urma investigațiilor, pilotul KLM a fost găsit vinovat, pentru că a grăbit decolarea.

Japonia, 1985: 520 de victime

Un „petic” improvizat

486 24 3Cel mai grav accident aviatic în care a fost implicat un singur avion s-a produs în Japonia, la 12 august 1985. Un Boeing 747SR, ce decolase de pe Aeroportul Internațional Tokyo și se îndrepta spre Osaka, a suferit probleme mecanice și s-a prăbușit, după numai 32 de minute, pe Muntele Takamagahara, la 100 km de Tokyo. 505 pasageri și 15 membri ai echipajului și-au pierdut viața, iar patru persoane au supraviețuit în mod miraculos. Acestea erau toate de sex feminin și stăteau în stânga avionului, în partea din spate. Aeronava fusese implicată cu șapte ani înainte într-un incident și fusese reparată. Însă s-a constatat ulterior că procedura nu fusese efectuată conform metodelor aprobate de Boeing. Practic, tehnicienii au „peticit” fuzelajul altfel decât era recomandat, și a fost doar o chestiune de timp până ce improvizația a cedat din cauza presiunii.

India, 1996: 349 de victime

S-au ciocnit în aer

486 24 4La 12 noiembrie 1996, două avioane - Boeing 747-100B al companiei aeriene din Arabia Saudită, ce pleca din New Delhi, și Ilyushin Il-76 din Kazahstan, ce intenționa să aterizeze pe aeroportul din acest oraș - s-au ciocnit în aer, deasupra satului Charkhi Dadri, din vestul orașului indian New Delhi. Acesta este cel mai tragic accident în aer din istorie, pentru că 349 de pasageri, din ambele avioane, și-au pierdut viața. În aeronava ce se îndrepta spre Arabia Saudită erau 312 persoane, iar în cealaltă, 37. Nu a existat niciun supraviețuitor. În urma investigației, cauza acestui eveniment nefericit a fost faptul că pilotul avionului din Kazahstan nu a înțeles bine comenzile în engleză primite de la turnul de control și a pilotat sub culoarul aerian indicat.

Franţa, 1974: 346 de victime

Defect fatal de fabricație

486 24 5Cel mai funest accident aviatic fără supraviețuitori din istorie s-a petrecut la 3 martie 1974, pe pământ francez. Aeronava McDonnell Douglas DC-10, aparținând companiei Turkish Airlines, ce venea din Istanbul și trebuia să aterizeze în Paris, s-a prăbușit în pădurea Bois d’Ermenonville, aflată în apropierea capitalei Franței. Toți cei 335 de pasageri și 11 membri ai echipajului au murit. Cauza tragediei a fost un defect de fabricație al ușii de la cală, care a produs decompresia avionului și apoi retezarea cablurilor necesare controlării aeronavei. Aceeași problemă tehnică fusese cauza prăbușirii unui avion similar, la 12 iunie 1972, în urma căreia 67 de oameni și-au pierdut viața pe aeroportul american din Detroit. După tragedia din Franța, sistemul de închidere a ușii a fost reproiectat și îmbunătățit.

Arabia Saudită, 1980: 301 victime

Incendiu de la două aragazuri de voiaj

486 24 6La 19 august 1980, avionul Lockheed L-1011-200 TriStar, aparținând liniilor aeriene saudite, ce pleca de pe aeroportul din Riyadh, Arabia Saudită, cu direcția Jeddah, localitate din aceeași țară, a luat foc la doar șapte minute după decolare. Căpitanul a decis să întoarcă aeronava pe aeroport și să aterizeze de urgență, însă nu a putut frâna în siguranță, astfel că avionul a parcurs câțiva kiometri până să poată fi oprit. Până să se înceapă procedura de evacuare imediată, flăcările au cuprins întreaga aeronavă, și toți cei 287 de pasageri și 14 membri ai echipajului au murit. În timpul investigațiilor s-a constatat că incendiul s-a produs în cală, din cauza unor aragazuri portabile cu butan, bagaje ce erau permise pasagerilor de origine musulmană care trebuiau să urmeze anumite reguli de dietă.

Ucraina, 2014: 298 de victime

Doborât de o rachetă sol-aer?

486 24 8Cea mai recentă tragedie aviatică, ce a cutremurat mapamondul, s-a produs la 17 iulie, anul acesta, în estul Ucrainei. Zborul MH17 al aeronavei Boeing 777, aparținând companiei Malaysia Airlines, ce se deplasa pe ruta Amsterdam, Olanda - Kuala Lumpur, Indonezia, a fost întrerupt, se pare, de un proiectil care a cauzat o depresurizare masivă, explozivă. Avionul a căzut de la o altitudine de circa 10.000 de metri și s-a prăbușit la 40 km de granița cu Rusia, în zona de conflict unde au loc lupte între separatiștii proruși și armata ucraineană. Toți cei 283 de pasageri și cei 15 membri ai echipajului au murit, corpurile lor și resturile aeronavei fiind răspândite pe o suprafață de câțiva kilometri. Potrivit serviciilor secrete americane, în avion au fost trase rachete sol-aer de tip Buk, informații confirmate de datele uneia dintre cutiile negre recuperate de la fața locului, însă nu este deocamdată clar dacă rușii sau ucrainenii se află la originea acestui atac. În acest accident aviatic ce a fost catalogat de ONU drept „crimă de război” și-au pierdut viața 298 de persoane, dintre care 193 de olandezi, 43 de malaiezieni, 27 de australieni, 12 indonezieni, 10 englezi, patru belgieni, patru germani, trei filipinezi, un româno-canadian și un neozeelandez.

Iran, 1988: 290 de victime

Confundat cu un F14

486 24 9La data de 3 iulie 1988, aeronava Airbus A300B2-203 a companiei Iran Air, care circula pe direcția Teheran-Dubai, a fost doborât de o rachetă sol-aer, lansată de pe crucișătorul american USS Vincennes. Incidentul a avut loc în spațiul aerian iranian, deasupra apelor teritoriale ale acestei țări, în Golful Persic. Toate cele 290 de persoane, printre care se numărau 16 membri ai echipajului și 66 de copii, au murit. Potrivit oficialităților americane, militarii de la bordul crucișătorului au confundat aeronava comercială cu un avion de luptă F14. Evenimentul a creat un tumult deosebit la acea vreme, mai ales că Guvernul SUA nu și-a cerut scuze în mod oficial. Abia în 1996, la Curtea Internațională de Justiție, oficialitățile americane și-au exprimat compasiunea în fața tragediei și au acceptat să plătească 61,8 milioane de dolari ca despăgubiri familiilor victimelor.

Iran, 2003: 275 de victime

Vreme rea sau atac terorist?

486 24 11La 19 februarie 2003, avionul Ilyushin Il-76 s-a prăbușit în zona muntoasă din apropiere de Kerman, Iran, la 35 km de aeroport. În aeronavă se aflau membri ai organizației „Gardienii Revoluției Islamice”, care se îndreptau dinspre Zahedan spre Kerman. Toți cei 275 de ocupanți au decedat. Aeronava a dispărut de pe radare după ce a trecut printr-o zonă cu vreme rea, cu vânt puternic și ceață. Au existat însă și suspiciuni că ar fi fost un atac terorist săvârșit de organizația Brigăzile Abu-Bakr.

America, 1979: 273 de victime

S-a desprins un motor

486 24 12O aeronavă DC-10 a American Airlines, ce decolase de pe Aeroportul Internațional O’Hare, din Chicago, și se îndrepta spre Los Angeles, cu 271 de persoane la bord, s-a prăbușit la 25 mai 1979, la scurt timp după ce s-a ridicat în aer. Toți cei 258 de pasageri și 13 membri ai echipajului au decedat, iar doi oameni aflați la sol și-au pierdut și ei viața în urma impactului. Acesta este cel mai grav accident aviatic petrecut în Statele Unite ale Americii. În urma investigației s-a descoperit că tragedia s-a produs din cauza unui motor care s-a desprins de o aripă și a pricinuit stricăciuni fatale, ce au făcut ca avionul să se răsucească și să se prăbușească.

Românul care şi-a pierdut viaţa în accidentul aviatic petrecut recent în Ucraina se numea Andrei Anghel, avea 24 de ani, era student în anul II la Universitatea de Medicină şi Farmacie Cluj şi avea dublă cetăţenie, română şi canadiană

Catastrofa de la Baloteşti, cea mai gravă din România

486 24 13Accidentul aviatic de la Balotești, în care au murit 60 de persoane, a avut loc la 31 martie 1995, după prăbușirea unui avion Airbus A310 „Muntenia” - cursa TAROM 371 -, care decolase în jurul orei 9:00 de pe Aeroportul București Otopeni cu destinația Bruxelles. La două minute după decolare, la 20 km nord de București, avionul a intrat în picaj. Toți pasagerii (trei americani, un francez, doi spanioli, un thailandez, zece români și 32 de belgieni, printre care un copil de 6 ani și un altul de 4 luni), precum și toți membrii echipajului și-au pierdut viața. Cauzele oficiale au fost: defecțiune la motoare și eroare de pilotaj. Raportul final al accidentului, în care și-au pierdut viața 49 de pasageri și 11 membri ai echipajului, s-a publicat abia după 14 ani.

America, 2001: 265 de victime

Eroare de pilotaj

Avionul Aibus A300 al American Airlines, care plecase de pe Aeroportul John F. Kennedy, din New York, cu destinația Republica Dominicană, s-a prăbușit după doar câteva minute de la decolare. Toți cei 260 de oameni de la bordul său și-au pierdut viața, iar alte cinci persoane de la sol au murit din cauza impactului. Pentru că s-a petrecut la doar două luni după atacul terorist de amploare de la 11 septembrie, din New York, acest incident a creat multe suspiciuni, crezându-se inițial că la baza sa a fost tot o mână criminală, însă investigațiile au dovedit că a fost provocat de erori de pilotaj.

Principalele cauze ale tragediilor aviatice sunt erorile de pilotaj, urmate de vremea nefavorabilă, problemele mecanice şi prăbuşirile deliberate, printre care se numără și activităţile teroriste

În fiecare an au loc mai mult de 30 de milioane de zboruri comerciale

486 24 10Primul înregistrator de zbor a fost creat de francezul François Hussenot, în 1939, iar culoarea „cutiilor negre“ a fost schimbată mai târziu în portocaliu, pentru a fi mai ușor de găsit la locul accidentelor

2014, un an „negru“

Nici nu am trecut bine de jumătatea lui 2014, și deja în acest an s-a dublat numărul de victime în urma accidentelor aviatice în care au fost implicate avioane comerciale, în comparație cu 2013. În doar șapte luni au decedat 991 de persoane, mai mult de jumătate față de 459 de morți din 2013, potrivit rapoartelor arhivelor Biroului pentru Accidente Aviatice din Geneva. Numai în luna iulie au avut loc trei astfel de incidente nefericite, în care și-au pierdut viața sute de oameni. Înainte de zborul MH17 al Malaysia Airlines, doborât în Ucraina la 17 iulie, eveniment în care au murit 298 de oameni, un avion al Air Algerie (zborul 5017) cu 116 pasageri la bord, care călătoreau din Burkina Faso în Algeria, a dispărut de pe radare deasupra Mali și s-a prăbușit. Deocamdată nu se cunoaște cauza. La numai o zi după tragedia din Ucraina, aeronava TransAsia GE 222 s-a prăbușit la aterizarea pe Aeroportul Magong, din Taiwan, din cauza unei furtuni. 48 de persoane și-au pierdut viața, iar 10 au supraviețuit. Malaysia Airlines a fost grav afectată în acest an, având deja la activ două avioane prăbușite, cel din Ucraina și cel petrecut cu 131 de zile înainte, la 8 martie, când zborul 370, care efectua o cursă de la Kuala Lumpur la Beijing, a dispărut de pe radare cu 239 de oameni la bord. Încă nu s-au găsit rămășițele acestuia, dar se presupune că ar fi căzut în mare. Conform statisticilor, în 2011 au fost 828 de victime în accidente aviatice, iar în 2012, cifra a scăzut la 800.