Main menu

header

489 2 1de Andrei Dicu

Născut la 3 septembrie 1875, la Maffersdorf - Reichenberg (Boemia), Ferdinand Porsche a fost unul dintre cei mai remarcabili constructori de automobile. Austriacul de origine cehă a devenit cunoscut graţie modelului VW Kafer. Încă din adolescenţă a dovedit un excelent spirit antreprenorial, dezvoltându-şi prima afacere cu vânzări de biciclete la numai 17 ani. La 23 de ani s-a căsătorit cu Aloisia Johanna Kaes, o tânără slovacă, studentă la Medicină. În anul 1931, Ferdinand a înfiinţat „Dr. ing. h.c.F. Porsche GmbH”, cu sediul la Königstrasse, în centrul orașului Stuttgart. Inițial, compania oferea servicii de consultanță și proiectare și nu construia automobile sub numele propriu. Unul dintre primele contracte importante a fost semnat cu Guvernul german condus de Adolf Hitler şi prevedea proiectarea unei maşini populare, care va deveni celebra „Volkswagen”. De altfel, Porsche (ca şi alţi industriaşi şi intelectuali ai vremii) şi-a afirmat public sprijinul pentru Führer, căruia i-a propus o serie de inovaţii tehnice care au servit de minune Wermachtului, fapt care i-a adus cea mai înaltă decoraţie oferită de SS, legiunea de elită a armatei germane. După război, Porsche a lucrat cu Guvernul SUA, astfel că apropierea sa de Hitler a fost imediat uitată. Primul model al bolidului Porsche 64 a fost proiectat în 1939, folosindu-se componente de la Volkswagen Beetle, celebra „Broscuţă”. Acesta a fost începutul unei afaceri profitabile şi debutul modei automobilelor sport. Momentul în care Porsche a devenit lider mondial, depăşind firma Ferrari, s-a petrecut în perioada în care fiul lui Ferdinand, Ferry, a decis să-și construiască o mașină proprie, pentru că nu a găsit una existentă care să îi satisfacă exigențele. Primele modele din ce avea să devină „356” au fost construite într-un mic atelier în Gmünd (Austria) și aveau caroseria din aluminiu. Celelalte tipuri cunoscute sunt Porsche 911, 911 Carrera, 911 Targa, Boxster, Cayman, Cayenne şi Cayenne Diesel. Ferdinand Porsche a murit în 1951, la Stuttgart, în urma unui atac cerebral, şi a lăsat o avere de 685 de milioane de dolari.