564 3 1de Alexandra Rotărescu

După ce am cântărit fiecare dumicat, am calculat caloriile și am redus cantitatea de carbohidrați mâncată, oamenii de știință au emis o nouă teorie: dacă vrem să slăbim, nu contează atât de mult numărul de proteine, grăsimi și zaharuri consumat, cât bunăstarea florei noastre intestinale. Luați în calcul următoarea situație: în momentul de față, în timp ce citiți acest articol, există o bătălie pe viață și pe moarte la dumneavoastră în abdomen. Mai exact, în jur de 1.000 de feluri de bacterii își dispută supremația, încercând să-și stabilească dominația. Și de ce ne-ar interesa asemenea detalii anatomice? Deoarece câștigătorul - adică bacteriile benefice sau cele nocive - dictează atât felul în care are loc digestia noastră, răspunsul organismului nostru la alergeni și modul în care ne ferim de boli, însă, la fel de bine, ne ajută și să aflăm câte kilograme vom lua în greutate sau câte vom pierde în viitor. Pe scurt, totul se reduce la un singur lucru: dacă reușim să ne menținem sănătoase bacteriile din organism, atunci avem șanse să slăbim!

Kilograme în plus sau în minus?

Eram obișnuiți cu reputația proastă pe care o aveau bacteriile, însă există și bacterii bune, care nu numai că ne mențin sănătoși, dar și slabi. Spuneți sincer, cum ar fi dacă ați savura un baton de ciocolată fără să asimilați toate caloriile pe care le conține? Aflați că e posibil ca acest lucru să se întâmple, și asta datorită trilioanelor de microbi aflați în sistemul nostru digestiv. Până de curând, oamenii de știință presupuneau că bacteriile intestinale își vedeau liniștite de treaba lor, fără să aibă vreun cuvânt de spus în ceea ce privește silueta noastră. Ei bine, nu e chiar așa! În urma celor mai recente studii făcute, cercetătorii au ajuns la concluzia că aceste microorganisme ne pot influența metabolismul și, implicit, greutatea corporală. Astfel, cei care au, de pildă, din abundență o bacterie nou-descoperită - pe nume Christensenellaceae - au șanse mai mari de a pierde kilograme bune, chiar dacă mai cad pradă slăbiciunilor culinare. Conform rezultatelor studiului, persoanele slabe au cu 70% mai multe bacterii intestinale decât cele supraponderale, deci diversitatea este un element-cheie în lupta cu surplusul de greutate.

Arde grăsimea și n-o depozitează

564 3 2Nu se știe cu exactitate cum anume ne influențează aceste bacterii greutatea, oamenii de știință au numai certitudinea că microorganismele intestinale joacă un rol important în procesarea mâncării și determină numărul de calorii și de nutrienți absorbiți de organism. De asemenea, anumiți microbi intestinali ne pot ajusta sensibilitatea la insulină - hormonul care elimină zahărul din sânge -, astfel încât corpul uman să ardă grăsimea și să n-o depoziteze.

Flora intestinală poate, de asemenea, dicta cât de foame să ne fie, un microb care are un astfel de rol fiind Helicobacter Pylori, cel care poate cauza ulcerul sau chiar cancerul de stomac. Vestea bună e că antibioticele au redus la jumătate infecțiile cu această bacterie în ultimii ani, iar cei care suferă de ulcer pot respira acum ușurați, însă partea proastă e că, cel mai probabil, silueta lor va avea de suferit. După masă, Helicobacter Pylori potolește foamea, însă, în lipsa lui, există riscul ca persoana în cauză să mănânce mai mult.

Studii revoluționare

Legătura dintre bacteriile intestinale și greutatea pe care o avem s-a făcut în urma unei cercetări publicate în „Jurnalul britanic de nutriție”. La studiu a participat un număr semnificativ de femei obeze, iar cele care au luat un supliment cu probiotice au slăbit de două ori mai mult decât celelalte în timpul celor șase luni cât a durat experimentul. Mai mult de-atât, ele au reușit apoi să se mențină la greutatea nou-dobândită, fără să se mai îngrașe. Cum a fost posibil? Ei bine, probioticele au ajutat la controlarea apetitului, care s-a redus în momentul în care microorganismele benefice și-au mărit numărul.

Un alt studiu, publicat în „Esee bio”, a înaintat teoria conform căreia flora nesănătoasă din intestine ne produce pofta de mâncare: câteva miliarde bune de microbi ne fac să consumăm mâncare nesănătoasă, dar delicioasă. De fapt, ei trimit mesaje chimice creierului, care ne influențează apetitul și starea de spirit. De aici și neliniștea pe care o simțim câteodată și care ne trece abia când luăm câteva guri zdravene de ciocolată sau de friptură.

Mâncați mai multe fibre!

Dacă vă întrebați ce anume determină numărul total de astfel de microorganisme în corpul nostru, răspunsul e simplu: genetica în mare parte. Însă vestea bună e că, dacă nu ne-am născut cu o cantitate crescută de astfel de bacterii, aceasta poate fi mărită prin dietă. Stilul de viață și obiceiurile alimentare au un impact major asupra florei sistemului nostru digestiv. Ce trebuie făcut pentru a beneficia de un procent optim de bacterii benefice?

Mâncați mai multe fibre! Fibrele hrănesc pur și simplu acești microbi, crescându-le diversitatea și efectul benefic asupra organismului. Așadar, consumați cât mai multe legume, fructe și cereale integrale. La fel de bine, bananele, napii, usturoiul și prazul sunt mană cerească pentru sistemul nostru digestiv.

Alegeți gustările sănătoase! Un om obișnuit consumă peste 22 de lingurițe cu zahăr în fiecare zi în mâncarea pe care o digeră, iar zahărul înfometează flora noastră intestinală! În loc să dați iama în pachetul cu biscuiți la ora 15:00-16:00, când stomacul dă semne de foame, mai bine mâncați un pumn cu nuci sau un măr. Și verificați eticheta produselor, există mult zahăr în preparatele sărate precum sosul pentru paste sau pentru salată. De asemenea, alegeți orezul brun și spaghetele făcute din grâu dur.

Consumați probiotice

Consumați probiotice. Dacă prebioticele sunt ca un fertilizator pentru „grădina” noastră bacteriană, probioticele sunt semințele. Alegeți, astfel, alimente fermentate precum iaurtul, chefirul, varza murată și pastele miso (din bucătăria japoneză). Știați că iaurtul este cel mai eficient aliment folosit în curele de slăbire?

Faceți mișcare. Nu numai voi personal puteți beneficia de pe urma exercițiilor fizice, ci și bacteriile intestinale pot face acest lucru. Persoanele active au un nivel ridicat de Akkermansiaceae, un tip de bacterie care reduce rata obezității.

PONT. Iaurtul este cel mai eficient aliment folosit în curele de slăbire.

Persoanele slabe au cu 70% mai multe bacterii intestinale decât supraponderalii

Fast-food-ul omoară bacteriile benefice

E lucru bine știut că ingredienții superprocesați și porțiile uriașe de mâncare nu fac nimănui niciun bine, însă s-a descoperit recent că preparatele de tip fast-food chiar distrug flora intestinală responsabilă cu arderea caloriilor. De fapt, efectul negativ pe care îl au cartofii prăjiți și burgerii este atât de rapid, încât bacteriile benefice pot muri la numai câteva zile de când a fost începută dieta nesănătoasă.