Main menu

header

cotnari wide

24-08-1

de Cătălina Tăgârţă

- Medicul nutriţionist Mihaela Bilic vă spune care este dieta corectă după operaţia de cezariană

Majoritatea viitoarelor mămici sunt înspăimântate de durerile şi de momentul naşterii. Dacă sunteţi însărcinată şi doctorul v-a recomandat să îl aduceţi pe lume pe cel mic prin cezariană, e timpul să vă documentaţi serios. În acest caz, e bine să ştiţi că, potrivit medicului nutriţionist Mihaela Bilic (foto), în primele zile după operaţie trebuie să respectaţi anumite reguli de alimentaţie.

„Nu consumaţi cartofi, orez şi paste făinoase”
Imediat după operaţia de cezariană nu aveţi voie să consumaţi hrană foarte consistentă, deoarece tranzitul intestinal nu este refăcut în totalitate după anestezie. „Imediat după naştere, a doua şi a treia zi după operaţie, femeia care a trecut printr-o cezariană e bine să mănânce doar supe strecurate şi iaurturi. Din regim nu trebuie să lipsească un litru de lapte pe zi, deoarece acesta conţine mult calciu”, ne-a spus medicul nutriţionist Mihaela Bilic. În plus, lichidele vă vor ajuta să evitaţi constipaţia. În primele două-trei zile nu prea aveţi voie să consumaţi nici fructe, deoarece acestea e posibil să fermenteze în stomac şi să vă baloneze, ceea ce vă va provoca dureri. Însă, acest aspect ţine de fiecare în parte. „Lucrurile trebuie făcute după bunul-simţ al fiecăreia. Dacă mâncaţi fructe şi observaţi că vă simţiţi bine, nu e nicio problemă. Evitaţi-le totuşi pe cele la care ştiţi că aveţi intoleranţă. Oricum, medicii vă sfătuiesc, de obicei, după operaţie, să nu vă «îndopaţi» dintr-o dată, ci să reluaţi alimentaţia treptat, după primul scaun”, ne-a mai spus specialistul. În niciun caz însă să nu consumaţi cartofi, orez, paste făinoase sau pâine albă în primele săptămâni. Ar fi bine ca hrana să fie fiartă, preparată simplu.

În caz de deshidratare, beţi apă minerală
Fiţi foarte atentă când ajungeţi acasă de la spital. „Cu toţii ştim că cei din jur tind să vă sfătuiască să mâncaţi consistent, ca să aveţi lapte. Ei bine, orice mamă are lapte de la natură, indiferent de hrana consumată. Din exterior încercăm să supradimensionăm lucrurile, dar ele sunt făcute să funcţioneze excepţional de la natură”, a adăugat nutriţionistul. Dacă sunteţi deshidratată, trebuie să consumaţi apă minerală, pentru că aceasta conţine multe săruri. Puneţi puţină lămâie în ea, deoarece face bulele (gazul) să dispară instantaneu. La fel de bună e şi apa plată. Apoi, după câteva zile de la operaţie, meniul poate fi diversificat.

Mâncaţi salate şi peşte
Există câteva produse care nu trebuie să lipsească din alimentaţia mămicii. E vorba despre peşte (somon, ton sau sardine), care conţine acizi graşi Omega 3 pe care organismul uman nu-i produce şi de aceea trebuie consumat de cel puţin trei ori pe săptămână. Mai sunt recomandate salatele proaspete, legumele crude, dar şi cele gătite sub formă de ghiveci sau la grătar. Mâncaţi şi brânză cu smântână sau brânză de vaci, iar oul fiert nu trebuie să lipsească de la masă de cel puţin trei ori pe săptămână, pentru că el conţine proteine de înaltă calitate şi minerale uşor de absorbit. Acesta să fie fiert cât mai moale posibil. Pâinea albă trebuie înlocuită cu cea integrală, pentru că aceasta din urmă are mai multe fibre şi previne astfel constipaţia. „Dacă simţiţi nevoia de ceva dulce, puteţi mânca fructe, dar nu în exces. Aveţi voie puţină îngheţată şi chiar trei-patru tablete de ciocolată, de preferat neagră, deoarece are mai multe substanţe benefice, ce sunt luate din pudra de cacao şi care dau o stare de bine. Nici condimentele nu sunt interzise. Dacă mămica se simte bine când le mănâncă, n-au de ce să-i facă rău nici bebeluşului. În principiu, are voie să consume aproape tot ce vrea, dar cu moderaţie”, ne-a mai spus Mihaela Bilic.

Feriţi-vă de bere sau prăjeli

Sunt şi alimente interzise. Evitaţi mezelurile, grăsimile, tocăturile, brânzeturile concentrate precum caşcavalul şi prăjelile, pentru că toate acestea sunt toxice atât pentru dumneavoastră, cât şi pentru copil. De asemenea, nu aveţi voie dulciuri, sucuri cu zahăr, margarină şi produse procesate industrial (patiserie, făinoase sau produse de cofetărie). Trebuie să staţi departe şi de alcool. Nici măcar berea nu vă e permisă, contrar mitului că aceasta vă va ajuta să aveţi mai mult lapte. Limitaţi consumul de cafea la o ceşcuţă mică pe zi, iar despre tutun, nici nu mai vorbim. Aveţi voie să consumaţi ceai, dar să nu faceţi exces. Adică puteţi bea doar o ceaşcă pe zi - majoritatea medicilor recomandă ceai de chimion şi anason. Şi în perioada care urmează trebuie să beţi un litru de lapte pe zi, pentru că acesta conţine mult calciu. Altfel, riscaţi să vă treziţi că vă cade părul sau că vi se exfoliază unghiile. Dacă aveţi intoleranţă la lactoză puteţi consuma produse fermentate, cum ar fi sana, iaurtul sau chefirul. „Eu le recomand tuturor să experimenteze. Consumaţi, pe rând, câte un tip de fruct şi observaţi care sunt reacţiile organismului. Dacă şi a doua oară simţiţi un disconfort, renunţaţi. Fiţi atentă şi gândiţi-vă înainte să mestecaţi ceva!”, avertizează specialista.
Pont! Nu mâncaţi cât pentru doi ca să aveţi lapte! Raţia calorică în momentul alăptării trebuie să fie cu doar 10% mai mare decât înainte de a rămâne gravidă, adică aproximativ 200-300 de calorii în plus. E bine să ştiţi că perioada de alăptare e ideală pentru pierderea de grăsimi