Main menu

header

cotnari wide

644 18 1de Roxana Istudor şi Sorin Dumitrescu

Misterul, teama și enigmele înconjoară permanent siluetele așa-numitelor nave-fantomă. Poveștile lor, mai vechi sau mai recente, străbat timpurile și dau fiori.

Apariția cu schelete la bord

644 18 2În 1906, vasul „Valencia” s-a scufundat în apele Columbiei Britanice după ceea ce s-a presupus a fi un episod de vreme teribilă, ulterior devenind subiectul unor povești cu fantome care îngrozeau chiar și marinari plini de curaj. Au fost salvate atunci 37 de persoane de pe navă cu ajutorul unor bărci de salvare, dar una dintre acestea, plină cu oameni, pur și simplu a dispărut. De atunci, foarte mulți pescari au pretins că există în zonă un vas-fantomă pe care umblă schelete umane.

„Carroll A. Deering”, în miezul activității extraterestre

644 18 3În zona Capului Hatteras, din Carolina de Nord, nava „Carroll A. Deering”, eșuată, a așteptat câteva zile până să ajungă la ea un echipaj de salvare. Paza de coastă a descoperit vasul abandonat, iar de la bord lipseau jurnalul, echipamentele și două bărci de salvare. În rest, totul părea neatins. Investigațiile ulterioare au arătat că nu era singurul caz, alte vase dispăruseră cu totul în acea zonă în circumstanțe misterioase, rămase nedezlegate. Speculațiile includ toată gama de ipoteze, de la pirați la o revoltă a echipajului, ca și la activitate extraterestră.

Morții îngroziți de pe „Ourang Medan”

În 1947, două nave americane porneau într-o misiune de salvare în Strâmtoarea Malacca, din Arhipelagul Indonezian, după ce primiseră mesaje de ajutor de pe vasul „Ourang Medan”. Mesajul ar fi fost transmis de un membru al echipajului aflat în pericol de moarte. „Mor”, încheia marinarul. Salvatorii au găsit vaporul intact, dar tot echipajul, inclusiv câinele, era pe lumea cealaltă, cu expresii de groază greu de descris în cuvinte. Până să poată fi investigat în amănunt, vasul a luat foc în mod inexplicabil, apoi a explodat. De atunci, teoriile despre activități paranormale sau o invazie a extratereștrilor nu mai contenesc.

„Baychimo” a plutit inexplicabil... 38 de ani

644 18 4Construit la începutul anilor ’20, „Baychimo” era prins în ghețurile arctice în 1931, și nimeni nu mai spera să mai poată fi recuperat. Compania se resemnase și se pregătea să-l abandoneze cu totul, dar, în modul cel mai inexplicabil cu putință, a continuat să plutească încă... 38 de ani, fiind zărit în repetate rânduri în apele teritoriale ale statului Alaska. Din cauza condițiilor atmosferice a fost imposibil să fie salvat, iar în 1969 a dispărut cu totul. De atunci, mai multe expediții au fost organizate cu scopul de a recupera vasul-fantomă, dar niciuna nu a reușit întreprinderea.

„Octavius”, vasul dirijat de năluci

În 1775, un vas pescăresc anunța că nava „Octavius” plutește în derivă în largul coastelor Groenlandei, cu întregul echipaj mort de frig. Pentru ca totul să fie și mai straniu, cadavrul căpitanului era așezat la birou, în cabina sa, cu jurnalul de bord în față, în care făcea o consemnare din... 1762. Legenda s-a născut imediat; toată lumea a fost convinsă că nava se întorsese din Orient în Anglia după 13 ani în care fusese drijată de năluci.

1.000 de kilometri fără echipaj la bord

644 18 5Vasul de pescuit „Joyita” a dat fiori celor care l-au descoperit în 1955, în Pacificul de Sud, la cinci săptămâni după ce trimisese semnalele de ajutor. Misiunea aeriană de recuperare nu l-a depistat, și doar întâmplător un pescador l-a zărit la aproape 1.000 de kilometri de unde ar fi trebuit să se afle, fără vreun semn că ar exista echipajul și cu toată încărcătura lipsă. Pe punte s-au găsit o geantă medicală și câteva bandaje pline de sânge, iar stația radio era pe frecvența pentru ajutor, dar nu s-a aflat niciodată ce s-a întâmplat cu adevărat, și niciunul dintre membrii echipajului nu a mai fost văzut vreodată.

„Lady Lovibond”, năluca amorului trădat

644 18 6Legenda vasului „Lady Lovibond” este deopotrivă emoționantă și terifiantă. În 1748, de Ziua Îndrăgostiților, a pornit cu vântul în pânze să celebreze nunta căpitanului cu aleasa inimii sale. Dar prietenul căpitanului era îndrăgostit de aceeași femeie și, ca să se răzbune, a făcut vasul să intre în sinistrele nisipuri Goodwin, din Canalul Mânecii, unde a eșuat, iar gelosul a ucis tot echipajul. De atunci, neîncetat, la fiecare jumătate de secol există rapoarte despre faptul că acest vapor plutește în largul coastelor britanice. În 1948 chiar s-a pornit o expediție pe urmele acestuia, dar după ce a fost văzut nu a putut fi și... depistat. Deci legenda continuă...

„Mary Celeste”, atacată de monștri marini?

Una dintre celebrele nave-fantomă este „Mary Celeste”, descoperită plutind în Atlantic în 1872, în perfectă condiție, cu pânzele sus, cu toate cele 1.500 de butoiașe cu alcool de la bord intacte, cu efectele personale ale echipajului la locul lor, dar fără... oameni, jurnalul de bord și o barcă de salvare. Cum un atac al piraților nu a putut fi luat în considerare, teoria despre o intervenție paranormală a intrat în prim-planul speculațiilor, îmbogățită cu detalii ca intervenția extratereștrilor, a fantomelor sau chiar a unor monștri marini și secondată de speculații despre mâncare otrăvită sau revoltă.

„Olandezul zburător“ li se arată celor care cred în el

Grație seriei celebre „Pirații din Caraibe”, povestea vasului „Olandezul zburător” este din nou pe buzele tuturor cinefililor din lume. Nimic nou, povestea a inspirat o pleiadă de creații artistice de toate felurile, de la cărți la picturi. Ce s-a întâmplat? Căpitanul Van der Decken a încercat să treacă nava dincolo de Capul Bunei Speranțe, dar nu a izbutit, deși jurase să încerce până la Judecata de Apoi. Legendele spun că nava a fost blestemată să navigheze pentru eternitate, și până în prezent există în mod constant mărturii despre această nălucă ce pare să se fi arătat marinarilor de sute de ori.