de Dana Purgaru

Contaminaţi casa cu bacterii periculoase dacă rămâneţi încălţaţi

Dacă alegeţi să intraţi încălţaţi în toată casa, păstrând încălţămintea de afară, riscaţi să vă contaminaţi mediul personal cu mai multe bacterii. Cercetătorii de la Universitatea din Arizona au constatat că există aproape 421.000 de bacterii diferite prezente pe suprafaţa tălpii a 96% dintre pantofi. Chiar dacă încălţările par curate, ele sunt pur şi simplu murdare. Printre aceste bacterii descoperite se numără Klebsiella pneumonia (care provoacă infecţii ale tractului urinar), Serratia ficaria (care provoacă infecţii respiratorii), precum şi o mulţime de bacterii E.coli. Cercetătorii au mai descoperit faptul că transferul de bacterii de pe pantofi pe podelele şi covoarele de acasă se face în raport de aproximativ 90%-99%, deci riscul de contaminare a spaţiului este iminent. (G.N.)

Ingredient periculos în pasta de dinţi şi în şampon

Triclosanul, o substanţă chimică frecvent întâlnită în pasta de dinţi şi în şampon, ar putea fi vinovatul principal de distrugerea unei bacterii importante pentru sănătate, susţine un nou studiu. Cercetătorii spun că acest compus chimic, folosit din ce în ce mai intens pentru capacităţile sale antimicrobiene, poate fi absorbit cu uşurinţă prin piele şi tractul gastrointestinal şi poate fi asociat cu dereglările hormonale, cu riscul apariţiei cancerului de sân, diabetului, bolilor de inimă, artritei şi malnutriţiei, dar și cu probleme neuronale, deoarece distruge bacterii benefice din sistemul digestiv. (D.P.)

Apa din piscine poate provoca astm

Un studiu recent arată că riscul de a dezvolta anumite boli, ca astmul sau cancerul la vezică, crește atunci când clorul, prezent în toate piscinele, se combină cu transpirația și cu urina. Cercetătorii americani au identificat molecule mutagene ce pot afecta ADN-ul în aceste condiţii. Pentru a profita de avantajele prezenței în piscină fără teama de boli, se recomandă schimbarea regulată a apei, duș înainte de intrarea în bazin și, bineînțeles, abținere de la urinarea în apă. (D.P.)

Ciclismul şi mersul pe jos versus poluare

Beneficiile pentru sănătate ale ciclismului și mersului pe jos sunt mai mari decât efectele nocive ale poluării aerului. Chiar și în orașele poluate, beneficiile sunt mai mari decât riscurile, conform unei cercetări realizate de Universitatea din Cambridge. Studiile au confirmat că exercițiile fizice regulate pot reduce riscul de diabet, boli de inimă și mai multe tipuri de cancer. Potrivit experților, punctul de basculare - atunci când riscurile încep să depășească beneficiile - vine după șapte ore de ciclism sau 16 ore de mers pe jos pe zi. (D.P.)

Persoanele cu vârste între 10 şi 24 de ani tind să îşi neglijeze starea fizică

În timp ce starea de sănătate a copiilor sub 5 ani s-a îmbunătățit considerabil în lume, cei între 10 și 24 de ani suferă de decenii de lipsă de îngrijire și de prevenție, mai ales în țările sărace, ceea ce le compromite viitorul, potrivit unui amplu studiu efectuat de cercetători din Australia. Adolescenții și tinerii între 10 și 24 de ani reprezintă un sfert din populația planetei, adică 1,8 miliarde de oameni. Nouă din zece persoane din această categorie de vârstă locuiesc într-o țară în curs de dezvoltare, iar relațiile sexuale neprotejate constituie factorul de risc care a luat cea mai mare amploare în ultimii 23 de ani. (D.P.)

Peste 80% dintre bărbaţi suferă de andropauză când ajung la 50 de ani

Circa 82% dintre bărbați suferă de andropauză când ajung la 50 de ani. Potrivit grupului de consiliere terapeutică „Coaching Club” din Spania, această stare debutează cu schimbări subtile atribuite în mod greșit condițiilor de stres, depresiei sau problemelor tipice vârstei. Andropauza este un proces de durată și treptat, care provoacă numeroase schimbări în organism (tulburări sexuale, iritabilitate, neliniște, pierderea propriei stime, stres, depresii). Pentru a combate aceste simptome, terapeuții spanioli propun terapie în grup. (D.P.)

Epidemie de căpuşe la Sibiu

Aproape toate spitalele din județul Sibiu au fost asaltate în ultimele zile de pacienți înțepați de căpușe, cei mai mulți fiind copii, potrivit Agerpres. Conform DSP Sibiu, în acest an, la spitalele din Sibiu au fost tratați 294 de sibieni cu înțepături de căpușe. Vestea bună este însă că în acest an nu s-a înregistrat niciun caz nou de boală Lyme, afecțiune cauzată de înțepătura de căpușă. În anul 2015, 1.713 sibieni au fost înregistrați cu înțepături de căpușe, față de 985, în anul 2014. Specialiștii recomandă curățarea mâinilor și a picioarelor, a hainelor și mai ales folosirea spray-urilor anticăpușe.