Main menu

header

cotnari wide

639 12 4de Cătălina Tăgârță şi Alexandru Brădescu

Stați toată ziua cu aerul condiționat setat la temperaturi cu mult mai scăzute decât gradele înregistrate afară, iar în timpul mersului cu mașina țineți geamul deschis la maximum? Aceste măsuri extreme pot avea efecte directe asupra coloanei vertebrale, susține doctor Iulia Belc (medalion), directorul medical al Bio Ortoclinic. Potrivit specialistului, pe timpul verii, acestea sunt cele mai frecvente cauze ale durerilor acute de spate. În plus, problema nu apare doar în cazul persoanelor cu istoric medical, ci și în rândul celor care nu au probleme cu spatele de obicei.

Atenție la postura corporală incorectă!

Copiii, tinerii sau adulții se expun repetat la curenții reci produși de geamurile deschise larg în mașină sau în casă ori de aparatele de aer condiționat, iar acest lucru le acutizează afecțiunile coloanei sau le provoacă adesea contracturi musculare la nivelul spatelui. Potrivit medicului Iulia Belc, atât persoanele sănătoase, cât și cele care se confruntă frecvent cu dureri de spate este bine să evite să petreacă prea mult timp în încăperi cu temperaturi scăzute sau unde sunt curenți puternici de aer. „Multe dintre afecțiunile coloanei vertebrale sunt amplificate de senzația de «rece», iar cum în lunile de vară în majoritatea locurilor în care mergem - magazine, centre comerciale, locuri de servit masa, mall-uri - temperatura este menținută artificial cu cel puțin 10 grade Celsius sub valorile exterioare, corpul se resimte din plin, chiar dacă în acele momente senzația pe care o simte este cât se poate de plăcută. Aerul rece este unul dintre factorii care vulnerabilizează coloana vertebrală, pe lângă traumatism, deshidratare, postura corporală incorectă, lipsa de substanțe minerale sau de activitate fizică”, a declarat Iulia Belc, medic primar în medicină fizică și recuperare.

„Discurile intervertebrale suferă un proces de deshidratare”

639 12 5Printre afecțiunile agravate de frig se numără suferințele vertebrale de cauză discală, musculară și spondilogenă, este de părere specialista. „Problemele de la nivelul coloanei au cauze diferite, în funcție de structura interesată: os, disc, cartilaj, mușchi. Discurile intervertebrale suferă un proces de deshidratare, cu pierderea elasticității și înălțimii și, ulterior, cu apariția de fisuri până la rupturi ale inelului. Modificările de uzură la nivelul structurii osoase schimbă conturul suprafeței articulare și apariția de producții osoase, numite osteofite. Sistemul musculo-ligamentar se poate dezechilibra prin scăderea tonusului muscular - pe de o parte - și prin apariția de contracturi musculare de reacție - pe de altă parte”, susține doctor Iulia Belc. Potrivit specialistului, coloana vertebrală devine instabilă, mișcarea antrenând după sine un efect de tip foarfece, cu dureri și risc de blocaj vertebral. Durerile de spate pot fi percepute direct în zona afectată, dar pot fi simțite și în altă parte a corpului, în teritoriul de proiecție nervoasă sau facială.

Terapiile miorelaxante, foarte utile

În cazul apariției durerilor provocate de expunerea la rece a coloanei, cele mai eficiente și noninvazive tratamente constau în terapii decontracturante, miorelaxante, urmate de decompresie, mobilizare și exerciții fizice sub supraveghere de specialitate. Mai mult, hidratarea suficientă, asociată cu odihnă (un factor important în regenerarea discurilor intervertebrale), poate susține recuperarea medicală în astfel de blocaje. Terapiile termice alternante, de tipul saunelor alternate cu duș rece, vor stimula procesele de termoreglare, cu rol de a adapta organismul la variațiile bruște de temperatură, mai susține specialista.

Simptomele sciaticii sunt simţite mai mult în timpul nopţii, în timpul strănutului sau al râsului. Acestea includ dureri de-a lungul spatelui până la coapse şi gambe, senzaţie de amorţeală şi de slăbiciune musculară sau sentimente de „ace“ la nivelul picioarelor

Cinci posturi de yoga care suprimă durerea nervului sciatic în 15 minute

639 12 1Sciatica este denumirea durerii ce radiază de-a lungul nervului sciatic, de la nivelul spatelui până spre picior, şi este experimentată de aproximativ 40% dintre adulţi. Profesorul de yoga acreditat de Yoga Alliance International SUA Dana Ţupa (medalion) consideră că o serie de cinci posturi de yoga, practicate pentru 15 minute, pot înlătura foarte uşor durerea nervului sciatic şi vă pot reda imediat vitalitatea şi mobilitatea de care aveți nevoie. Iată care sunt acestea.

Shalabhasana (locust pose)

Din poziția culcat pe abdomen, cu mâinile pe lângă corp, ridicați picioarele, braţele şi pieptul! Depărtați picioarele în exterior și în interior, repetând acțiunea. Apoi aduceți corpul cu grijă în poziţia iniţială.

Setu Bandhasana

639 12 3Așezați-vă la orizontală (culcat pe spate) şi îndoiți uşor genunchii. Glisați o cărămidă sub partea dorsală, înlăturați cărămida și reveniți la poziția inițială! Exersați de câteva ori această postură, până când simţiți că durerile de spate şi de picioare se estompează.

Dandasana (staff pose)

Așezați-vă cu picioarele întinse și palmele pe podea. Întindeți picioarele și spatele, inspirați adânc. Este o poziție de bază în yoga, care va întinde și va relaxa picioarele, va activa partea inferioară a spatelui și va îmbunătăți fluxul sangvin, cu efecte pozitive asupra nervului sciatic.

Supta Padangusthasana

639 12 2Culcați-vă pe spate și aduceți genunchiul stâng deasupra pieptului. Puneți o bandă în jurul tălpii, ridicați piciorul stâng până la nivelul maxim şi mențineți poziția timp de zece secunde. Repetați aceeași procedură cu piciorul drept.

Ardha Matsyendrasana

Stând în șezut, încrucișați genunchiul drept pe sub piciorul stâng și poziționați talpa în exteriorul șoldului stâng. Aşezați apoi talpa stângă în afara coapsei drepte, având genunchiul ridicat. Întoarceți corpul spre partea stângă şi așezați mâna stângă pe podea, lângă spate. Repetați aceeaşi postură pentru partea opusă, menținând același timp de practică.