Main menu

header

cotnari wide

677 14 1de Roxana Istudor şi Eduard Popa

Nu toate motivele de schimbare radicală a alimentației țin de diete. Există și persoane cu o greutate normală care pur și simplu se gândesc să se hrănească mai bine pentru a reduce stresul organismului confruntat cu radicalii liberi. Acest rezultat se obține prin intermediul antioxidanților naturali.

Oxidarea afectează structura și funcționarea celulelor

Chiar și după ce apelează la diete, detoxificări, regimuri, toate acestea de mare folos organismului, multe persoane continuă să consume totuși îndulcitori sau băuturi carbogazoase în viața de fiecare zi, care nu fac decât să ridice nivelul agenților de oxidare ce se introduc în organism, cu efect direct asupra sănătății și funcționării celulare, notează „The Epoch Times”. „Radicalii liberi dăunează creșterii, dezvoltării și supraviețuirii celulelor din corpul uman”, sintetizează Manal Elfakhani, specialist în nutriție în cadrul Universității de stat din Georgia. La nivelul celular al organismului există un sistem complex, care transformă hrana în energie printr-un proces de reacție în lanț. În acest punct poate interveni o dereglare de electroni care pe scurt înseamnă apariția dăunătorilor radicali liberi. Deși nu toți radicalii sunt periculoși, această destabilizare celulară poate deveni cu adevărat primejdioasă dacă se depășesc anumite limite. Efectele sunt dintre cele mai serioase: oxidarea celulară în exces afectează nu doar funcționarea, ci și structura celulelor, generând ceea ce este cunoscut sub denumirea de stres oxidativ al organismului.

Apărarea prin fructe și legume

Cele mai simple metode de a introduce în organism antioxidanții necesari combaterii stresului oxidativ sunt la îndemână și din abundență. „Sursele de radicali liberi pot fi combătute printr-un plan pe termen lung și prin introducerea în alimentație a alimentelor sănătoase. Riscul stresului oxidativ este crescut atunci când sunt consumate anumite produse, cu o mențiune specială asupra felului în care sunt preparate”, explică Elfakhani. Mai exact, pericolul este cu atât mai mare cu cât se consumă mai multe alimente sărace în valori nutriționale și bogate în grăsimi nesănătoase, sare, zahăr. În plus, cu cât sunt mai încărcate mesele din punct de vedere cantitativ, cu atât crește primejdia de a fi activată oxidarea excesivă. Specialiștii arată faptul că evitarea stresului oxidativ este doar o chestiune de voință, întrucât sursele de antioxidanți sunt la îndemâna oricui. Simpla introducere în meniul zilnic a fructelor de pădure, de exemplu, înseamnă aport de vitamine, minerale și fitonutrienți care acționează ca antioxidanți redutabili.

Protecție reală în fața procesului degenerativ al vederii

Studii numeroase derulate în ultimii ani au confirmat faptul că aportul de antioxidanți - preponderent prin dietă - are un impact semnificativ asupra capacității organismului de a preveni mai multe afecțiuni dintre cele mai grave. Astfel, după un deceniu de observații, s-a constatat că în rândul persoanelor din cadrul proiectului care au sporit cantitatea de vitamina E introdusă în organism, mortalitatea în urma afecțiunilor cardiovasculare a scăzut cu 24%, arată harvard.edu. Alte cercetări au pus în lumină scăderea incidenței unor tipuri de cancer în urma administrării de cocteiluri de antioxidanți. În ceea ce privește rezultatele observațiilor legate de procesul de îmbătrânire, acestea sunt mai mult decât încurajatoare: o combinație de vitamine C, E, betacaroten și zinc a generat o protecție reală în fața procesului degenerativ al vederii celor care înaintează în vârstă.

Sursele, peste tot în jur

Cei mai importanți antioxidanți naturali sunt betacarotenul, vitaminele C și E, mineralele zinc și seleniu. Legumele și fructele din topul conținutului de antioxidanți sunt varza, ceapa, mazărea, vinetele, apoi fructe ca merele, prunele, strugurii, stafidele. Lor li se adaugă o gamă extinsă de alte surse naturale, cum sunt: fructele de goji, ciocolata neagră, fasolea, căpșunile, nucile pecan, cireșele, spanacul, cerealele integrale, porumbul, mango, afinele, portocalele, broccoli, ardeiul gras (varianta roșie) ș.a. Pentru a beneficia în cât mai mare măsură de calitățile antioxidante ale legumelor și fructelor, este recomandat ca acestea să fie consumate crude sau foarte puțin gătite la aburi, arată webmd.com. Luteina, licopenul și carotenii din varza de Bruxelles, morcovi, porumb sau roșii, vitamina E din nuci și cartofi dulci, flavonoidele din ceapă, andive, pere, vin, roșii sau citrice, toate acestea sunt un arsenal remarcabil în efortul organismului de a se feri de radicalii liberi. În această categorie intră și condimentele. Nu în ultimul rând, o ceșcuţă cu ceai aduce polifenoli benefici.

Stop carbohidraților și dulciurilor rafinate!

Pentru un succes deplin în lupta cu radicalii liberi, pe lângă apelul la soluții alimentare sănătoase este foarte important să fie eliminate sau evitate cât mai mult… celelalte, adică să fie dezvoltate obiceiuri bune în detrimentul celor nesănătoase. Scoaterea de pe lista meniului zilnic a carbohidraților și dulciurilor este unul dintre cei mai importanți pași, întrucât aceștia generează cei mai mulți radicali liberi. Limitarea la maximum a consumului de carne procesată, mezeluri și în general carne roșie va însemna, de asemenea, o reducere substanțială a oxidării organismului. Mai departe, sunt complet nerecomandate refolosirea grăsimilor și uleiului în care s-a gătit, precum și consumul prea mare de alcool.

„Oregano uscat conține de 30 de ori mai mulți antioxidanți decât murele, de 46 de ori mai mulți decât merele și de 56 de ori mai mulți decât căpșunile. Toate acestea îl fac unul dintre cei mai puternici protectori ai celulelor  creierului de pe planetă“ (dr. Daniel G. Amen, Universitatea California)

Precauţie în cazul suplimentelor

Studii extinse, derulate timp de mulți ani, i-au determinat pe cercetători și pe specialiști să recomande prudență în administrarea fără sfatul medicului a suplimentelor cu antioxidanți. Acestea sunt de regulă incomplete, nu asigură decât parțial protecția conferită în general de aceste substanțe benefice în cazul consumului zilnic prin dietă și, în plus, pot genera chiar și efecte neplăcute. În timp ce nu există suficiente dovezi ale contribuției suplimentelor la prevenție, pe de altă parte, sunt nenumărate dovezi ale faptului că antioxidanții din surse naturale, prezenți prin intermediul obiceiurilor alimentare sănătoase, contribuie în mare măsură la protecția celulară.