Main menu

header

cotnari wide

691 14 1de Roxana Istudor şi Gabriela Comşa

Prezența obligatorie, de mai multe ori pe an, în cabinetul unui medic îmbrăcat în halat alb ar putea deveni amintire în următorii ani pentru foarte mulți suferinzi, dacă proiectul care implică un doctor robotic ce poate consulta de la distanță va deveni realitate în spitale și cabinete medicale, anunță phys.org.

Ca și cum medicul ar palpa el însuși

Deși poate suna oarecum științifico-fantastic, a fost testat recent prototipul unui robot-doctor cu ajutorul căruia să poată fi făcute cu succes și cu precizie consultații pentru pacienți aflați la mare distanță. „Robotul aflat la depărtare va avea senzori care vor transmite medicului datele pacientului ca și când ar palpa el însuși”, explică profesor Angelika Peer, cercetător în cadrul Universității de Vest din Marea Britanie, unul dintre coordonatorii proiectului. Cu ajutorul unei suprafețe cu design dedicat, special, montată pe un braț robotic, datele echivalente unei examinări fizice sunt trimise și vizualizate de medic, permițându-i acestuia să simtă de la distanță abdomenul pacientului.

Ultrasonografia detectează rănile, bolile, chiar tumorile

691 14 2Pe parcursul examinării, medicul aflat la distanță stă în fața a trei ecrane - unul care arată mâna doctorului pe pacientul aflat la depărtare, unul pentru teleconferință cu persoana suferindă (parte esențială a întregului examen) și un al treilea care etalează o abilitate specială a robotului, ultrasonografia, tehnică medicală care trimite pulsații de sunet în corpul pacientului, pentru a releva ariile de densitate diferită (o primă aplicație a acestui proces ar putea fi examinarea femeilor însărcinate). De asemenea, ultrasonografia va putea fi folosită pentru depistarea rănilor sau afecțiunilor acute ale unor organe majore, cum sunt inima, ficatul, rinichii sau splina, fiind capabilă să detecteze chiar și unele tipuri de cancer.

Bolnavi conectați cu cadrele medicale prin tehnologie

Doctorul robotic face parte dintr-o serie de proiecte, finanțate de Uniunea Europeană, care își propun să utilizeze tehnologia pentru diagnosticarea și tratarea pacienților aflați la distanță. „Trebuie să transformăm felul în care furnizăm serviciile de sănătate”, argumentează George Crooks, directorul unei companii de telecomunicații din Scoția. Această abordare este cu atât mai imperativă cu cât Europa are de făcut față provocărilor unei îmbătrâniri accentuate a populației și unei creșteri a incidenței unor afecțiuni care necesită tratament îndelungat, cum sunt diabetul sau bolile de inimă. Telemedicina, din care fac parte și aceste proiecte, îi poate încuraja pe pacienții aflați în localități izolate să facă pași în direcția accesului la diagnostic și tratament, stând conectați cu personalul medical prin intermediul tehnologiei.

Intervenție eficientă și scădere a mortalității

Studii anterioare au demonstrat deja că, de pildă, insuficiența cardiacă poate fi tratată cu succes de la distanță. Pacienților le-au fost montate echipamente care le-au supravegheat semnele vitale și care au trimis datele înapoi la unitățile medicale, având ca rezultat o scădere a mortalității. Aceleași efecte încurajatoare au fost semnalate și în cazuri de atac de cord, de diabet sau de afecțiuni pulmonare. „Poate dura două-trei ore pentru ca un pacient să ajungă să stea la o consultație de 15 minute pe parcursul căreia să i se spună doar că trebuie să continue să-și ia medicamentele. Ceea ce dorim să facem este să-i ajutăm pe bolnavi să-și monitorizeze starea și să ne transmită datele. Nu înseamnă că nu vor mai merge la medic, ci doar că vor merge de mai puține ori pe an”, detaliază Crooks.

Comenzi din Australia şi Canada

Doctorul robotic există deja într-un spital din Polonia, dar cercetătorii care l-au realizat au prezentat prototipul la o serie de conferințe în toată lumea. Ca urmare, există comenzi din Australia sau din Canada, state unde durează și câteva ore ca un pacient să ajungă la o unitate medicală pentru consultație. „Acest robot susține diagnosticul inițial. Tot elementul uman este cel mai important, dar tehnologia îi ajută pe medici să realizeze consultația rapid și de la distanță mare, dacă este cazul”, declară Angelika Peer.