Main menu

header

941 25 1de Simona Soare şi Adrian Barna

Tulburările de atenție și de concentrare sunt comune în timpul programului de lucru, în special atunci când ne referim la munca de la birou, solicitantă din punct de vedere psihic. Multitaskingul (executarea mai multor activități în același timp), volumul amplu de muncă, dieta haotică și managementul prost al timpului reprezintă doar câteva dintre cauzele problemelor de concentrare. Pe termen lung, acestea scad productivitatea și performanțele, afectând inclusiv încrederea în sine. Din fericire, potrivit specialiștilor, există nenumărate metode prin care ne putem îmbunătăți concentrarea.

Odihna joacă un rol important

Potrivit studiilor, somnul insuficient are un impact negativ asupra memoriei, conducând la probleme de concentrare. De cele mai multe ori, oboseala cronică este responsabilă de scăderea productivității. Lipsa somnului se întâlnește, în general, la persoanele care sunt implicate în activități stresante și lucrează mai mult de opt ore pe zi. Precum într-un cerc vicios, activitățile profesionale devin din ce în ce mai solicitante, atunci când nu sunteți odihniți. Pentru a evita aceste neplăceri, dormiți șapte-opt ore pe noapte. Totodată, încercați să mergeți la culcare la aceeași oră, în mod constant. Pentru a vă simți odihniți, stabiliți în prealabil de câte ore de somn aveți nevoie. Evitați mâncarea, consumul de alcool sau fumatul înainte de culcare, închideți televizorul și lăsați telefonul neatins. Astfel, veți începe o nouă zi fără dureri de cap și fără senzația că doriți să vă întoarceți cât mai repede în pat.

Eliminați toți factorii perturbatori

Zgomotele supărătoare, lumina prea puternică, variațiile mari de temperatură și scaunul inconfortabil de la birou sunt factori care vă întrerup activitățile și vă perturbă concentrarea. Este important să preluați controlul asupra tehnologiei. Puteți încerca prin a vă seta telefonul pe modul „avion”, în anumite momente ale zilei, și prin a vă dezactiva notificările și alertele care nu sunt importante. Faptul că sunteți conectați în permanență la tehnologie vă predispune la neglijarea priorităților și a lucrurilor pe care le aveți de realizat în acel moment. Asigurați-vă că eliminați toți acești factori și că mediul este favorabil activităților pe care le desfășurați.

Antrenați-vă atenția!

Și concentrarea poate fi antrenată. O puteți îmbunătăți prin diferite metode, cum ar fi prin intermediul jocurilor ce implică atenție: sudoku, de memorie, tip scrabble, rebusuri, șah. Totodată, desenatul timp de 15 minute poate fi de folos. Toate aceste metode dau rezultate atunci când sunt efectuate regulat, preferabil de câteva ori pe săptămână. Nu uitați că multitaskingul este un veritabil rival al concentrării. Atunci când trebuie să fiți atenți la mai multe sarcini, sunt șanse mari să aveți o productivitate scăzută și o atenție deficitară. În caz că obișnuiți să procedați astfel, încercați să vă concentrați întotdeauna asupra unei singure activități. Alocați timp pentru a analiza momentele din zi când sunteți mai productivi. Fiți atenți și la perioadele în care aveți mai puțină energie! După acest exercițiu, încercați să vă prioritizați sarcinile și să le stabiliți pe cele importante în perioada din zi în care sunteți mai productivi. Pe de altă parte, atunci când energia dumneavoastră este în scădere, rezolvați sarcinile mai puțin importante.

Practicați tehnici de relaxare

Dacă unii oameni pot lucra mai bine în liniște totală, alții se concentrează mai mult atunci când aud pe fundal o muzică relaxantă, calmantă. Muzica instrumentală este mai adecvată pentru mediul de lucru. Totuși, încercați să vă ascultați organismul, atunci când acesta vă cere o pauză. Acest lucru vă va ajuta să reveniți apoi, cu forțe proaspete, la sarcinile de lucru. Tehnicile de relaxare, cum ar fi diferite tipuri de meditație, sunt eficiente în gestionarea stresului și anxietății. Încercați mai multe tehnici și decideți ce vi se potrivește, apoi practicați metoda regulat. Câteva minute de stat în tăcere, ascultând muzică și fiind concentrați pe respirație, reprezintă un ajutor binevenit. După o ședință de meditație, vă veți întoarce la job mai relaxați, fără dureri de cap și mai puțin vulnerabili la presiunile de orice fel.

Urmați o alimentație echilibrată

O alimentație care nu aduce un nivel optim de nutrienți poate cauza, în timp, multiple dezechilibre și disfuncții în organism. Acestea sunt resimțite inclusiv la nivel energetic. Carențele nutriționale vă pot face să vă simțiți obosiți și vă pot afecta atenția. Specialiștii vă recomandă să urmați o dietă cât mai variată, bogată în fructe și legume, respectând cele trei mese principale și două gustări. Vă puteți crește aportul de minerale și vitamine, consumând constant legume sau semințe sub formă de pudră, ce se pot adăuga în smoothie-uri. Sportul contribuie la oxigenarea optimă a tuturor țesuturilor, precum și la creșterea producției de endorfine și serotonină. Toate acestea îmbunătățesc concentrarea. Cafeaua, ceaiul verde, cel negru, matcha și alte ceaiuri provenite din planta Camellia sinensis reprezintă surse naturale de cofeină, o substanță stimulentă, care induce starea de alertă, crescând puterea de concentrare.

Asigurați-vă un mediu de lucru plăcut

Mediul în care vă desfășurați activitatea influenţează performanţa intelectuală. Efectiv, cu cât lo- cul este mai confortabil, cu atât creşte dorinţa de a petrece mai mult timp la birou. Amenajați-vă spațiul de lucru în funcție de preferințe, pentru a vă induce o stare de bine. Decorarea biroului cu plante poate fi de ajutor. De exemplu, palmierii care absorb substanțele nocive din cameră și iedera obișnuită, ce ar putea slăbi efectele negative ale radiațiilor electromagnetice, reprezintă alegeri excelente. Nu uitați să reglați monitorul la o distanță și înălțime corespunzătoare față de ochi. Astfel, veți putea sta și lucra confortabil în fața acestuia. Folosiți lumină naturală, scaune ergonomice, lumânări parfumate, precum și un difuzor de aromoterapie cu uleiuri esențiale. Nu uitați să aerisiți camera unde vă desfășurați activitatea, de cel puțin trei ori pe zi. Iarna păstrați timpul de aerisire la maximum șase minute. Primăvara și toamna, pentru aerisire, sunt suficiente aproximativ 10-20 de minute. Pe timp de vară, însă, este indicat să lăsați ferestrele deschise cel puțin o jumătate de oră.

Folosiţi lumina naturală, scaune ergonomice, aşezaţi monitorul la înălţimea şi distanţa optime faţă de ochi, decoraţi-vă biroul cu cât mai multe plante pentru a vă putea concentra în cele mai bune condiţii în programul de muncă

Atunci când trebuie să fiți atenți la mai multe sarcini, sunt șanse mari să aveți o productivitate scăzută și o atenție deficitară

Schimbaţi sarcina sau activitatea care vă dă bătăi de cap

Uneori, problemele de concentrare pot fi corelate cu un anumit tip de activitate. În astfel de situații, dacă este posibil, schimbați sarcina care vă dă bătăi de cap, pentru un timp. Acest lucru v-ar putea ajuta să vă reîmprospătați atenția și să vă recăpătați în totalitate capacitatea de concentrare și productivitatea la locul de muncă. Încercați aceste măsuri și aflați ce funcționează mai bine pentru dumneavoastră. Pe de altă parte, dificultățile de concentrare pot fi cauzate de probleme medicale, cognitive, psihologice, ori pot fi legate de consumul de alcool sau de anumite medicamente. În toate aceste cazuri, nu ezitați să apelați la specialiști, dacă problemele persistă sau se agravează.