Main menu

header

476 23 1de Cătălina Tăgârță

Toate persoanele care au rămas cu hemiplagie sau hemipareză în urma unui accident cerebral vascular (AVC) vor beneficia de indemnizaţie de handicap şi de însoţitor. Acest lucru e posibil datorită unui ordin recent semnat de comun acord între ministrul Muncii şi cel al Sănătăţii, la recomandarea reprezentanților Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

70.000 de pacienți se bucură de schimbarea legislației

Sechelele survenite în urma accidentelor vasculare cerebrale sunt: paraparezele, paraplegiile, tetraparezele, tetraplegiile, monoparezele, monoplegiile, hemiplegiile și hemiparezele. Vechea reglementare le omitea din categoria diagnosticelor invalidante pe cele două din urmă, cu toate că acestea determină limitări majore de deplasare și impun dependența de o altă persoană. Până acum, acești pacienți nu au beneficiat de certificat de încadrare în grad de handicap și de drepturile financiare aferente. Însă, în actul normativ semnat de Rovana Plumb (ministrul Muncii) și Nicolae Bănicioiu (ministrul Sănătății) sunt trecute și alte noi modificări la criteriile de încadrare în grad de handicap. Ordinul actual modifică două capitole (2 și 7) din vechea reglementare, încheiată în anul 2007. „Salut această decizie istorică pentru pacienții care au așteptat ani întregi. Cel mai important de spus este că, în sfârșit, România aplică și ea criteriile Organizației Mondiale a Sănătății. Ne adresăm unui număr de 70.000 de pacienți”, a declarat ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu.

Nu au fost uitați nici bolnavii de coxartroză, nici hemofilicii

Alte modificări care s-au mai impus sunt: includerea în lista de criterii a unor afecţiuni osteoarticulare invalidante (de exemplu, coxartrozele), indiferent de vârsta la care au debutat şi de etiologie (cauza: malformații congenitale sau dobândite pe parcursul vieții), dar care generează un impact major asupra autonomiei persoanei, cu răsfrângere asupra familiei şi societăţii. Apoi, este vorba despre aplicarea unitară a criteriilor la nivelul întregii țări, respectiv a comisiilor județene și de sector, pentru persoanele diagnosticate cu hemofilie, cu încadrarea în gradul de handicap accentuat și grav. Termenul de valabilitate al certificatului trebuie să fie permanent, iar acesta se va obține de la cea de-a doua prezentare la comisie - fapt neprecizat în ordinul anterior.

Modificările, menite să îmbunătățească viața celor cu dizabilități

Ordinul mai prevede și introducerea în listă a unor afecţiuni neurologice mai rare, care produc tulburări clinice semnificative (de exemplu, sindromul Prader-Willi, disfuncţie neuro-comportamentală, distoniile musculare - primare şi secundare, boli neurologice manifestate prin contracţii tonice involuntare susţinute). Toate aceste modificări au ca scop îmbunătățirea vieții persoanelor cu dizabilități, printr-o evaluare complexă atât din punct de vedere medical, cât și al autonomiei personale. „Modificările operate reprezintă un răspuns la semnalele venite din societate - de la cei afectați de diverse probleme de sănătate sau de la familiile acestora. Nimic nu este mai dramatic decât suferința oamenilor - suferință cauzată de sănătatea precară, de vârstă, de situația materială. Cred că autoritățile unui stat trebuie să fie în permanență alături de cei în suferință, indiferent de natura acesteia”, a declarat și ministrul Muncii, Rovana Plumb.

Dosarele pentru încadrare în grad se depun la DGASPC

Pentru a afla exact dacă afecțiunea de care suferiți poate fi încadrată sau nu într-un grad de handicap trebuie să vă adresați Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) din localitatea de care aparțineți. Cererea şi actele doveditoare pot fi depuse spre înregistrare de către persoana cu handicap, de familia sa, de reprezentantul legal, de asistentul personal, de asistentul personal profesionist sau de organizaţia neguvernamentală al cărei membru este persoana cu handicap.

La depunerea dosarului sau, în unele cazuri, ulterior, se stabilește data programării la evaluarea medico-psiho-vocaţională, realizată de specialiştii Serviciului Evaluare Complexă a Persoanei Adulte cu Handicap.

Pentru orice nelămuriri vă puteți adresa DGASPC de care aparțineți sau, în cazuri mai grave, Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice (număr de telefon: 021.313.62.67)

Ce trebuie să conţină dosarul

Actele necesare depunerii dosarului în vederea obținerii certificatului de încadrare în grad de handicap sunt următoarele: dosar cu şină, act de identitate (original şi copie). Apoi, în funcţie de statutul socio-profesional, mai aveți nevoie de următoarele documente: adeverinţă de salariat (în original) sau decizie de pensionare (pensie limită de vârstă sau pensie de invaliditate cu specificarea datei de revizuire) şi ultimul talon de pensie (copie xerox) sau adeverinţă de la Administraţia Finanţelor Publice, pentru cei care nu realizează venituri (în original).

Documentele medicale necesare sunt: scrisoare medicală-tip, completată de medicul de familie cu bolile aflate în evidenţă (pentru persoanele care depun dosarul pentru prima dată - în original); scrisoare, referat sau certificat medical de la medicul specialist, cu specificarea diagnosticului, a stadiului bolii şi a stării prezente şi, după caz, data debutului bolii (original) și alte acte medicale (bilete de ieşire din spital, analize medicale, copii fişe dispensarizare etc.), după caz sau la solicitarea specialiştilor serviciului evaluare complexă.