Main menu

header

cotnari wide

653 18 1de Eveline Păuna

Cu toții putem fi în pericol atunci când stresul devine un mod de viață. Este vorba despre așa-numitul sindrom burnout, mai precis, epuizarea fizică, psihică și emoțională produsă de stresul prelungit, în general la locul de muncă. Din această stare se poate ieși prin conștientizare și prin schimbarea stilului de viață, arată Cerasela Rogen, coach transformațional, care propune pacientului descoperirea și înțelegerea resurselor interioare prin care percepe realitatea și comportamentele.

„Înseamnă că suntem scoși de pe linia de funcționare”

- Sindromul burnout înseamnă epuizare emoțională, fizică și psihică produsă de stresul prelungit. Ce este stresul autentic și cum poate fi recunoscut?

- Sunt foarte multe persoane care suferă de acest efect al stresului prelungit. Primul semn este atunci când spunem că suntem foarte ocupați, că nu ne vedem capul de treabă și nu mai avem timp să ne întâlnim cu prieteni vechi, nu mai avem timp să ne bucurăm de o plimbare în parc, nu mai avem timp să observăm oamenii din jurul nostru. Al doilea mod în care recunoaștem stresul este atunci când se ard foarte multe lucruri electrice, electronice: telefon, becuri, frigider, electromotorul de la mașină și alte asemenea. Când suntem stresați, creierul nostru descarcă, pe lângă hormonul de stres numit cortizol, și unde electrice de frecvență joasă, care sunt, la început, direcționate către obiecte electrice și electronice. După aceea începem să facem alergii, răcim ușor și apoi ne îmbolnăvim mai grav. Adică „burnout” - suntem scoși de pe linia de funcționare. Izolarea este același fenomen.

- Când poate fi o persoană susceptibilă de sindrom burnout?

- Sindromul burnout este și un dezechilibru între cerințe, resurse și gradul de satisfacție profesională. Adică, un om este afectat de burnout atunci când, profesional, cerințele și așteptările pe care le au oamenii de la el sunt mari, el depune un efort considerabil pentru a îndeplini toate sarcinile și apoi nu primește suficientă apreciere.

„Nefericirea și imaginația o iau razna”

- Indicatorii corecți pentru această situație sunt definiți de anumiți parametri sau fiecare persoană are un prag anume de la care se poate confrunta cu sindromul burnout?

- Nu există indicatori sau parametri. Depinde de fiecare. Doar rezultatul este același, adică nefericirea și imaginația o iau razna! Este foarte important de reținut faptul că noi trebuie să facem ceea ce ne spune vocea sufletului nostru, și nu ceea ce se așteaptă ceilalți de la noi, chiar dacă este vorba despre serviciu. Trebuie să știm că facem tot ce putem, dar numai ce putem și nu peste puterile noastre. E important chiar să fim fericiți și mulțumiți cu ceea ce putem, să ne considerăm minunați așa cum suntem.

- Cum își pot da seama ceilalți că un membru al familiei sau un coleg de serviciu este afectat de sindromul burnout?

- Persoana afectată de burnout începe să se izoleze, să nu observe lucruri în jur, să nu mai vrea să iasă cu prietenii, să fie mereu preocupată de ceva și mereu încrâncenată. Iar chipul unei astfel de persoane exprimă clar multă nefericire și oboseală.

„Este important să facem ceea ce ne place!”

653 18 2- Cum se poate evita capcana sindromului burnout?

- Dacă vrem să evităm capcana sindromului burnout este important primul pas: să ne facem timp pentru prieteni, pentru familie, pentru esența vieții - să facem lucruri care ne dau o stare de bine. În 16 ore ale unei zile, în peste 70% din timp e important să facem ceea ce ne place. Inclusiv jobul trebuie să fie un lucru plăcut, dorit, și nu ceva stresant. Sau, ca să putem ține stresul astfel încât să nu depășească un anumit nivel, putem să compensăm cu multe „prize” de unde ne alimentăm cu bucurie. Să facem lucruri care ne încarcă de energie vitală. Acesta este sensul de la care pornim atunci când căutăm un job, când vrem să muncim. Sensul vieții este acela de a face bani ca să facem excursii, ca să ne bucurăm de viață, ca să avem posibilități să ne îndeplinim visurile. Dar noi îl pierdem pe parcurs, îl uităm și credem că muncim doar ca să... muncim.

- Dacă cineva își dă seama că suferă de sindromul burnout, cum se poate vindeca?

- Primul lucru: este important să se oprească din ceea ce face, să-și ia o vacanță, apoi să lucreze cu cineva - cu un coach, cu o persoană specializată. Apoi să facă o listă cu lucrurile care îl umplu de bucurie, să-și aducă aminte că viața este mai importantă, să se bucure de prezența familiei, a prietenilor, să-și regăsească pasiunile și să se bucure că există ziua de mâine.

„Această formă de stres poate atinge pe toată lumea”

- Există anumite profesii predispuse la acest dezechilibru?

- Din punctul meu de vedere nu există profesii predispuse la acest dezechilibru, dar există persoane care sunt mental predispuse la exces. Acest exces apare atunci când vrem să arătăm și să demonstrăm lucruri, când ne afundăm peste putința noastră, pentru că nu avem încredere în noi și când lucrăm peste program, lucrăm și acasă, vrem să demonstrăm că suntem buni, ne e frică la gândul că ne ia locul cineva. Atunci ajungem la acest dezechilibru psihic și fizic. Bineînțeles că sistemul în care oamenii stau sub presiune sau simt că nu sunt destul de buni începe de la o vânzătoare în supermarket și ajunge până la cel mai important manager general. Acest dezechilibru, această formă de stres poate atinge pe toată lumea, pentru că stresul nu vine din afară către interior, ci invers.

- Ce măsuri ar putea să ia angajatorii pentru a preîntâmpina apariția sindromului burnout?

- Din păcate, nu sunt convinsă că angajatorii sunt atât de atenți la angajați. Noi ar trebui să avem grijă de starea noastră și măsurile pe care spunem că ar trebui să le ia angajatorul să le luăm noi înșine pentru viața noastră. Suntem singurii responsabili de fericirea proprie… fiecare pentru el însuși!

„Fiecare are de stabilit niște limite în care muncește”

- Care este atitudinea corectă pe care un om trebuie să o aibă față de serviciu?

- Cred, mai degrabă, că fiecare dintre noi are de stabilit niște limite și este important să nu uite esența! Muncim, dar trebuie să avem energie și pentru a ne putea bucura de copiii noștri, de familia noastră, de vacanță, de o haină frumoasă sau de o rază de soare. Dacă nu pierdem această convingere, mergem să ne vedem și cu prietenii, nu ne izolăm, nu muncim peste program și intrăm în ritmul normal la unei vieți împlinite.

- Românii aleg să lucreze pentru mai mulți angajatori. Munca în plus ascunde riscuri din perspectiva sindromului burnout?

- Nu contează pentru câte companii lucrezi dacă faci asta cu bucurie și într-un timp limitat, lăsând vreme pentru prieteni și pentru lucrurile care te bucură la fel de mult. Dacă reușești să faci toate acestea, înseamnă că ești un bun organizator.

Specialistul în coaching transformațional pune accent pe conștientizarea valorilor, credințelor, normelor de gândire (conștiente sau inconștiente) care influențează atât performanța, cât și starea de bine a pacientului

Pacientul îşi poate reveni

- Care este diferența între depresie și sindromul burnout?

- Atunci când suntem în depresie încă putem să ne revenim și singuri, putem să facem ceva pentru noi. De exemplu, să ne luăm timp pentru noi! Când am ajuns burnout, deja mintea noastră a luat-o pe altă cărare și avem nevoie de un ajutor specializat. Cu multă muncă, ne putem reveni.