Main menu

header

ATENTIE ! Acest site foloseste cookies.

Sunte de acord cu cele prezentate. Learn more

I understand

Conform Regulamentului European 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date, Taifasuri Media SRL, are obligația de a prelucra date cu caracter personal în conformitate cu principiile de prelucrare și în condiții de securitate tehnică și numai pentru scopurile specificate în Prelucrarea datelor.

615 28 1de Silviu Ghering

Dintre posturile tv de nișă, pe muzică, şi nu numai populară!, Etno TV este, conform audiențelor, fruncea! Primul post de televiziune care și-a asumat rolul de a păstra și de a populariza comorile etnografice și folclorice româneşti. Cine vrea muzică populară autentică, nemanelizată sau „comercializată” urmărește Etno TV. O să ziceți că-i banal, „Ce-o fi, dom’le, așa complicat să inviți niște cântăreți de muzică populară să zică ceva doine ale, alea și să-i dai pe post?”. Nu-i așa. Nu-i simplu deloc. Uitați-vă la ce emisiuni a „băgat” Etno TV pe lângă cântul popular și n-o să regretați. De la show-ul de dimineaţă „Matinali și populari” (un șuvoi de veselie, cântece, concursuri, surprize), trecând prin „Cu Văru’ înainte!” (mai este nevoie de vreo descriere?!) sau „Sănătate înainte de toate” (știați că peste 60% dintre români preferă să-și ia tratamentele de la cunoscuți, vecini, rude sau prin telefon, de la farmaciști sau asistente medicale? La Etno TV găsiţi toate informațiile medicale de care aveți nevoie, de la specialiști, pe înțelesul tuturor) și până la „Minutul românesc” (emisiune cu adevărat cultural-educativă, orientată pe evenimente importante ale zilelor din calendar, cu date inedite despre personalități, locuri, atracții, zile marcante istoric), Etno TV vă oferă un „balsam” de suflet mioritic. Cine stă în spatele rebrenduirii postului? Cine a gândit schimbările care să ducă Etno TV și spre publicul tânăr? TAIFASURI vi-l prezintă în interviul următor pe omul-Etno Cosmin Man (ce bine dă şi EtnoMan!), producătorul general al emisiunilor de la Etno TV. Sau „dirijorul” general de la Etno TV...

Creierul din spatele oricărui format de televiziune

615 28 2- Cosmine, ce e aia „producător tv”? Un fel de regizor? Ce face un producător tv?

- Producătorul este creierul din spatele oricărui format de televiziune, este cel care are misiunea imposibilă de a scoate pe piața de media un produs pe placul telespectatorilor, coordonează toată echipa de producție, de la prezentator la sunetist, de la cameramani la femeia de serviciu. Este omul care creează povestea fiecărei emisiuni, el dă direcția și are o misiune de sacrificiu în fiecare zi, este, dacă vrei, un kamikaze care își asumă tot ceea ce se livrează pe post. Tot el este și cel care așteaptă a doua zi dimineață cu sufletul la gură cifrele de audiență, acel mulțumesc al celor care au stat în fața televizoarelor, de care avem fiecare nevoie, iar când cifrele sunt bune, nu îţi pot descrie în cuvinte împlinirea pe care o simte când vede că au fost mii de ochi ațintiți pe formatul la care a muncit poate 22 de ore din 24 de ore. Nu e o treabă ușoară, dar este poate profesia care îți oferă cele mai mari satisfacții sufletești.

- Ce faci efectiv tu la „Matinali și populari”, de exemplu?

- Ce fac la fiecare format pe care îl gândim pentru Etno TV. M-ai întrebat de emisiunea de dimineață pentru că ai avut prilejul să cunoști echipa, dar te invit și la celelalte producții ale postului. Am norocul să lucrez cu oameni tonici, frumoși, profesioniști și care dau totul pentru a livra calitate. Este o misiune ușoară să coordonezi asemenea echipe și am încercat să creăm, să fim aici o familie, să venim toți la muncă destinși, cu zâmbetul pe buze și să nu simțim oboseala multelor ore petrecute la filmare.

„Ne dorim să aducem folclorul mai mult în atenția publicului tânăr”

615 28 3- Îți place muzica populară? De ce ETNO?

- Îmi place, îmi place mai mult decât alte genuri muzicale, pentru că altfel nu aș fi rezistat aici. Etno TV a fost, poate, provocarea vieții mele profesionale. Gândește-te că la momentul când mi s-a propus lucram la Antena 1, la producții cu bugete mari, cu echipe de producție numeroase, „Plasa de stele”, cu Dan Negru, sau „Un show păcătos”, cu Capatos, sunt numai două exemple. „Transferul” la Etno TV îl vedeam la vremea aceea ca pe un pas înapoi, pentru că plecam de la o televiziune generalistă la una de nișă, de la emisiile de divertisment, unde aveai invitați din toate domeniile, la formate unde trebuie să aduci în față, în principal, invitați din zona de folclor. A fost o perioadă de adaptare, dar acum, uitându-mă în urmă, nu regret alegerea... Iar dacă nu ar fi fost vorba despre o echipă tânără și despre un management ca al lui Alex Niculescu, poate nu aș fi făcut pasul. M-a convins și m-am convins apoi singur că am un sprijin real în ceea ce îmi doresc pentru această televiziune, și fără ajutorul lui Alex Niculescu multe ar fi rămas la stadiul de proiecte. Etno a depășit astăzi stadiul unei televiziuni de nișă și a readus folclorul în atenția publicului, multe dintre televiziunile generaliste sau de știri preluându-ne modelul. Și asta nu poate decât să ne bucure.

- Te-am urmărit în spatele camerelor la „Matinali și populari”, parcă nu-ți găseai locul o secundă cât erați în direct...

- Se pare că urmărești emisia asta de atunci... (n.a. - râde, are un râs molipsitor, parcă de copil, deși barba generoasă îl maturizează chiar peste cei 37 de ani din cartea de identitate...) „Matinali și populari” e un alt „copil”, să pui ghilimele să n-am probleme cu soția (n.a. - râde iarăși), e un alt „bebe” de-al meu, ca și celelalte formate, un „copil” care, iată, parcă pe nesimțite a împlinit șase luni și de care sunt tare mândru pentru că a fost bine primit de public, are o echipă faină și tonică - gazdele Lavinia și Valentin (n.a. - Lavinia Mihaela Neagu Târzianu și Valentin Sanfira) sunt tineri, frumoși, talentați, au în spate profesioniști pe care și i-ar dori televiziuni mari. „Matinali și populari” există pentru că ne dorim să aducem folclorul mai mult în atenția publicului tânăr, pentru că putem face lucruri minunate fără a crea scandaluri artificiale doar de dragul ratingului, pentru că în spatele artiștilor de muzică populară se află oameni care merită promovați, au povești care merită să fie împărtășite.

„Etno TV este cotată pe primul loc în topul tuturor televiziunilor muzicale, nu numai cele de folclor”

615 28 4- Gata cu succesele, că o să zică cititorii că-ți fac statuie... La polul opus, care a fost cea mai dezastruoasă emisiune și de ce, ce s-a întâmplat?

- Ha, ha, ha (n.a. - evident, iar râde...) Cum crezi că o asemenea echipă de profesioniști ar putea crea o emisiune dezastruoasă?! ... Glumesc, ha, ha, ha... (n.a. - râde din nou, a fost realmente un interviu vesel, tonifiant pentru ambele „părți”) Nu știu dacă dezastruos este cuvântul potrivit, când ai o emisiune în direct și nu mai vine invitatul pentru care ai muncit toată noaptea să îi creezi momentul, dar poate fi catalogat și așa. Noi, cei din spatele camerelor, catalogăm dezastrul în primul rând din prisma cifrelor de audiență. Ai putea crede că la Etno TV, fiind o televiziune de nișă, nu punem accent pe cifre, dar până la urmă ăsta e instrumentul după care ne ghidăm, și de aceea Etno TV este televiziunea cotată pe primul loc în topul tuturor televiziunilor care dau muzică, nu numai cele de folclor. Pe segmentul televiziunilor muzicale e lider de ani buni, și de multe ori se întâmplă ca Etno TV să ajungă în topul televiziunilor generaliste, bătându-se cu formate cu bugete mari, cu pretenții mari.

- Dar cea mai reușită emisiune, cea care ți-a plăcut cel mai mult?

- Cea mai reușită emisiune nu este de fiecare dată și cea care strânge mulți oameni în fața televizoarelor. Îți dau un exemplu: este deja o tradiție ca programul de Revelion sau cel de Crăciun să atingă audiențe maxime și să ne așeze pe locuri fruntașe la rating. Pe 3, 4, 5, la general... Uriaş! Pentru mulți asta înseamnă o reușită, pentru că până la urmă ăsta trebuie să fie rezultatul. Există însă și emisii pe care te încăpățânezi să le faci, depui eforturi să convingi, petreci niște multe nopți la rând în montaj și reușești să le impui pe piață. Astea sunt emisiunile reușite. Cele muncite.

„Cum ar fi să-i înveți, într-o emisiune de folclor, «Constandine, Constandine» pe Ellen DeGeneres sau Jimmy Fallon?!”

615 28 5- Ce gen de emisiune ți-ar plăcea să faci?

- Microbul divertismentului din Antenă nu trece ușor. De altfel asta se simte, încă, și în producțiile noastre de la Etno TV. Televizorul trebuie să fie un mijloc de deconectare. Personal îmi doresc să oferim calitate cu fiecare proiect și mi-aș dori anul acesta să realizăm un format documentar cu marile voci ale muzicii populare și lăutărești de altădată, cu poveștile marilor voci din Bucureștiul interbelic, Zavaidoc sau Cristian Vasile, dar și al șezătorilor de la sat, cu rapsozi autentici, născuți și crescuți la sat, pentru sat. Crede-mă că în fiecare zi mă gândesc la tot felul de proiecte, iar dacă la prima vedere folclorul nu pare atât de ofertant pentru tv, eu sunt sigur că în niciun caz nu este așa.

- Pe cine, din România, „visezi” să aduci într-o emisiune? Dar de „afară”?

- Acum doi ani l-am adus în emisiune pe Klaus Iohannis. Și nici nu visam la asta, părea imposibil. De „afară” e cam greu să-i integrezi într-o emisie de folclor, dar cred că Ellen DeGeneres sau Jimmy Fallon ar face față, ba chiar ar fi o provocare să reușești să îi înveți „Constandine, Constandine”, nu?!

„M-aș vedea lucrând la un film despre viața Mariei Tănase”

615 28 6- Cum e o zi obișnuită de muncă a lui Cosmin Man, pe scurt, pe ore?

- În televiziune, o zi de muncă obișnuită înseamnă vreo 12-14 ore petrecute în ședințe de producție, cafele, platouri... de televiziune, nu de bucate, să ne înțelegem!... (n.a. - râdem), discuții cu organizatori de spectacole sau de festivaluri, cafele, mers în regie la emisiunile în direct, trecut pe la cabinele de montaj pentru a verifica sau a aproba promo-uri, cafele, ediții filmate, programări de filmări, întocmiri de grile, găsit soluții pentru deplasări neprevăzute pe teren, cafele, verificat oferte, trimis mail-uri, ținut legătura cu artiștii, cafele, să nu îți răspund ție la telefon pentru că vrei neapărat să-mi iei un interviu și nu mă văd făcând asta, pe cine interesează Cosmin Man?

- Sunt sigur că mulți cititori de TAIFASURI nu știu ce înseamnă un producător, câtă muncă este în spatele camerelor de luat vederi... Așa că „back in business”, cu programul ăsta când mai ai timp de familie? Cum s-a obișnuit Magda, soția ta, cu absența asta?

- Nu am. Timp pentru familie, nu soție... (n.a. - râde...) Din păcate, asta este singura plăcere pe care nu ți-o poate oferi munca în televiziune. Sarah, fetița mea, care are acum 8 ani, își dorește să se angajeze în televiziune ca să petreacă mai mult timp cu mine. E un tribut pe care îl plătești pentru că faci ceea ce îți place la serviciu. Soţia știa ce ia de la început, așa că s-a obișnuit.

- Dacă n-ai fi fost producător tv, ce-ai fi fost? Dacă nu ai lucra în televiziune, în ce domeniu te-ai „vedea”?

- În profesia asta am plecat de jos și am trecut prin multe etape până am ajuns aici. Munca din spatele camerelor nu se compară cu nimic ca și satisfacție profesională. M-aș vedea lucrând la un film despre viața Mariei Tănase, poate... (n.a. - n-a mai râs, și-a trecut mâna peste față parcă pentru a alunga un gând, gândul la un film despre viața Mariei Tănase, poate, care deja nu-i mai dădea pace...)

„Cu Văru’ înainte!“ este emisiunea cea mai urmărită la Etno TV. Ca să vă faceți o idee de audiențe, în urmă cu două duminici, în plin protest anti-PSD, la ora 17:30, Văru’ Săndel era urmărit de 487.669 de telespectatori, în timp ce la Kiss TV, de exemplu, „priveau“ doar 44.871

A fugit în Italia pentru... Celentano!

- Cine ţi-a dat microbul televiziunii?

- În anul IV de facultate, studiam Dreptul, aveam 21 de ani, am fugit, pentru că ăsta e cuvântul, în Italia. Nu am avut drept țintă un job, ci ca să-l văd pe Adriano Celentano. Crescusem cu muzica lui, speram să ajungă și pe la noi, dar el nu a efectuat în toată cariera niciun turneu în afara Italiei decât prin anii ’80 pentru un concert la Moscova. Așa că m-am gândit că, dacă nu vine Celentano la noi, e musai să mă duc eu la el! Vedeam la tv că realiza în fiecare vineri seară un show care se numea „Rock Politick”, în care avea invitați ca Gerard Depardieu, Annie Lennox, Roberto Benigni și am știut că voi ajunge acolo. Mi-a plăcut atât de tare Italia, încât am rămas mai bine de un an. Stăteam în Genova și în fiecare vineri luam trenul până la Milano, ajungeam la studiourile televiziunii RAI și făceam tot posibilul să pătrund în public. Și acum mi se pare fabulos cum show-ul lui Celentano cuprindea dezbatere politică, muzică live cu o orchestră compusă din 50 de instrumentiști și momente incredibile de divertisment. Atunci m-a cuprins microbul televiziunii. Am vrut să transmit și eu emoțiile astea, să reușesc să aduc bucurie, să te poți adresa nu unui anumit segment de public, ci întregii familii. Și astfel, când m-am întors în țară m-am apucat de studii din nou la regie-film și am ajuns să lucrez la Antena 1 pe divertisment, cu profesioniști, și aici nu vreau să mă refer doar la cei pe care publicul îi știe ca Dan Negru, Mihaela Rădulescu, Mircea Radu, Divertis... ce vremuri!!..., ci cu cei din spatele acestora, cu realizatori remarcabili ca Dana Mladin, Claudiu Perusco, Răzvan Săvescu și atâția alții, cu care am petrecut zile și nopți de filmări mai mult decât cu propria familie.

„Aş investi în comedie şi în copii“

- Ce-ai face dacă ai câștiga la „6 din 49”?

- Pfff... dificil, pentru că nu joc. Asta chiar ar fi șocant, să nu joc, dar să câștig. Dar în România nu e imposibil! Da... aș investi în cinematografie, mi-e dor de filmele vechi românești, de „Nea Mărin”, de „Brigada Diverse”, de „Operațiunea Monstrul”, de „Toamna bobocilor”... Mai scriu și acum scenarii și am învățat cu timpul că, în acest domeniu, cel mai dificil e să faci comedie, pentru că dramele sunt în natura noastră, dar să faci publicul să râdă este al naibii de greu. Aș investi în copii, în pregătirea și în educarea lor, o școală de talente în orice domeniu, pentru că sunt mulți copii talentați care se pierd fiindcă familiile nu îi pot susține. Și cu restul de bani, dac-or mai rămâne, mi-aș lua cu fi-mea o cutie mare cu înghețată și ne-am uita la desene animate.

Flash în ochi

- Mâncarea favorită?

- Nu-s pretențios, orice cu carne, iar dacă sunt jumări e perfect. Uită-te la mine... (n.a. - râde...) La un metru și peste ceva am cam... prea multe kilograme! (n.a. - râdem!)

- Băutura favorită?

- Dacă te referi la alcool, m-ai pierdut, nu știu să fac diferența între mai multe tipuri de bere, de exemplu. Pentru mine, toate au acealași gust. Aaaaa, dacă stau să mă gândesc, am poftă câteodată să savurez un coniac bun, asta da...

- Mașina favorită?

- Patru roți și un volan. Întreabă-mă de camere video, de obiective, de drone sau de macarale. Mașina favorită este aia în care reușești să înghesui în portbagaj mult echipament pentru filmare și în care încap mulți prieteni. Un van de vacanță, de exemplu, ar fi tocmai bun...

- Echipa favorită?

- Steaua, chiar dacă odată cu înaintarea în vârstă nu mai sunt un împătimit al fenomenului.

- Care Steaua, că-i la modă întrebarea?

- Aia a lui Marius Lăcătuș, Adi Ilie, Ilie Dumitrescu...

- Bine, și acum?

- Acum țin cu handbalistele... De la CSM București, de la națională, că astea merită!

- Activitatea favorită?

- Timpul petrecut cu fiica mea, să facem orice trăsnaie, dar să fim împreună.

- Locul de concediu favorit?

- Nu am mai avut concediu de trei ani, dar, dacă e să am o țintă în viața asta, îmi doresc să ajung să vizitez Japonia.

- Hobby-uri?

- Filme, seriale, show-uri tv, cărți...

Add comment


Security code
Refresh