Main menu

header

„Aici, Radio Europa Liberă!“

532 30 1de Silviu Ghering

De câte milioane de ori s-a auzit acest anunț pe teritoriul Republicii Populare, și mai apoi Socialiste România? Câte mii de oameni au plătit scump curajul de a asculta acest strigăt al oprimaţilor? Ajuns mottoul speranței românilor că va veni vremea când vor putea asculta fără frică, liniștiți, cu fereastra larg deschisă, nu în pivniță, în plapumă sau în șifonier vocea lumii libere. Pentru că asta a fost RADIO EUROPA LIBERĂ: vocea lumii libere. Într-un moment în care laţul comunist se strângea tot mai tare, românii își găseau un aliat pe unde scurte: Radio Europa Liberă, care a luat fiinţă în anul 1950, ca urmare a deciziei Congresului Statelor Unite ale Americii, devenind astfel principala punte de legătură între locuitorii Europei Centrale şi de Est, prizonieri ai comunismului, şi lumea liberă din Occident.

Peter Paul Rubens Pictor şi diplomat de geniu

531 2 2Diplomat, umanist, colecţionar, Peter Paul Rubens s-a născut la 28 iunie 1577, în Siegen, un orăşel din Westfalia. Avea 10 ani când mama sa a rămas văduvă și s-a mutat la Anvers. Unde s-a simţit imediat ca acasă. Nu avea nimic dintr-un copil-minune. A învăţat meserie de la doi pictori mediocri din Anvers. În 1598, a fost primit în Breasla Sfântului Luca. Era frumos, avea 21 de ani, era îndrăzneţ şi avea o vitalitate uluitoare. Șansa vieții s-a numit Italia, unde a plecat în 1600. Sub influenţa lui Michelangelo, arta sa capătă amploare: există în pânzele sale o emoţie în înfăţişarea Patimilor, o măreţie în figurarea lui Hristos şi a sfinţilor care uimesc. Şi tot în Italia a devenit şi un curtean desăvârşit. În 1603 a primit prima din seria importantelor misiuni diplomatice care au reprezentat un capitol glorios al vieţii sale. A trebuit să ducă darurile pe care Ducele de Mantova le trimitea regelui Spaniei. Iar în 1629 avea să i se încredinţeze misiunea de a stabili pacea între Spania şi Anglia. Prima vizită la Madrid a fost ocazia de a descoperi nenumăratele capodopere păstrate în colecţiile regale spaniole. Întors la Roma, este copleşit de comenzi şi pictează cu furie. Nuduri, scene religioase şi mitologice. 1.469 de tablouri și 923 de desene a lăsat posterității după 40 de ani de creație. Femeile din picturile sale au devenit „celebre”. A pictat ca nimeni altul trupul femeii împlinite, planturoase chiar, plină, totodată, de grație și de feminitate. Obișnuia să spună că „Nu există femei grase, ci doar vopsea puțină”.

România frumoasă

531 2 1de Silviu Ghering

Dincolo de propaganda turistică,mai mult sau mai puțin eficientă, România este o minune! O taină... Iar împreună vom descoperi bucuria de a respira aerul tare și curat al bogățiilor și frumuseților uitate ale acestui pământ magic, ţara noastră.

Trei poziţii de yoga pentru începători

de Raluca Grințescu

Săptămâna trecută v-am prezentat primele trei exerciții pentru începători. Acum urmează alte trei poziții care vă va ajuta să vă acomodați în practica yoga.

INFIORATOR Cele mai SADICE femei din istorie!

531 25 1de Silviu Ghering

De-a lungul timpului, omenirea a fost îngrozită de cruzimea multor bărbați ajunși vremelnic în poziții sociale în care au putut să-și satisfacă instinctele sau bolile sadice. Cu atât mai înfiorătoare au fost cazurile în care crimele, transformate de multe ori în adevărate masacre, au fost înfăptuite de femei, a căror cruzime depășește orice imaginație. Vă prezentăm în continuare un top macabru al celor mai sadice 10 femei criminale.

Jacques-Yves Cousteau Urmaşul lui Noe

531 30 1de Silviu Ghering

E greu să scrii de Jacques-Yves Cousteau. Nu știi, oricât de minuțios te-ai documenta, dacă nu ți-a scăpat ceva dintr-o viață de excepție a unui om de excepție. E și mai greu să scrii de Jacques-Yves Cousteau într-o singură pagină. Nici simpla narare a datelor, a evenimentelor care i-au marcat existența... de fapt pe care le-a creat el și care au marcat existența celorlalți nu încape într-o pagină. Jacques-Yves Cousteau a fost primul care a tras un semnal de alarmă privind oceanul planetar, despre care spunea că „este pe moarte”, sufocat de deşeurile oamenilor, care nu înţeleg că acesta este un imens izvor de apă şi de resurse ce ţin în viaţă Pământul. Figura sa, îndrăgită şi astăzi în toată lumea, rămâne cel mai puternic simbol al devotamentului faţă de natură. Cu nețărmurită dragoste și abnegație, chiar încăpățânare, a descoperit şi a arătat lumii întregi frumuseţea şi resursele infinite ale ceea ce el a numit „continentul albastru” al mărilor, fluviilor şi oceanelor. Conaționalii săi l-au poreclit „Urmașul lui Noe”...

Maria Virginia Andreescu Haret „Mama“ Aeroportului Băneasa

530 2 2de Silviu Ghering

La numai 9 ani rămânea orfană de mamă și, fiind cea mai mare dintre cei patru copii ai familiei, a trebuit să se ocupe de gospodărie și de cei trei frați mai mici. Era anul 1903 (s-a născut la București, la 21 iunie 1894), iar viața o obliga să se maturizeze înainte de vreme. Cu o minte brici și o ambiție imensă, a făcut liceul în particular, a învățat până la epuizare și a reușit să intre prima la Școala Superioară de Arhitectură din București. Avea 18 ani. Scăpată de grijile casei - frații crescuseră, tatăl se recăsătorise - a studiat Belle-Arte în paralel cu Arhitectura și a pictat un număr mare de acuarele care astăzi fac parte din Colecția de Stampe a Bibliotecii Academiei Române. Doar era nepoata marelui pictor Ion Andreescu! La 6 iulie 1919 i se înmâna diploma de arhitect cu calificativul maxim „foarte bine”. Din 1923 a lucrat în serviciul tehnic al Ministerului Educației Naționale, de unde s-a pensionat în 1947. În 1928 s-a căsătorit cu fiul marelui matematician, astronom și pedagog Spiru Haret. A fost prima femeie din lume care a ajuns la gradul de arhitect inspector general, statut recunoscut prima dată în cadrul celui de-al XVI-lea Congres de Istorie a Științei, organizat la București în 1981. În perioada interbelică a reprezentat România la congresele internaționale de arhitectură la Roma, Paris, Moscova și Bruxelles. Prezentă mereu în segmentul de elită al profesiunii, a fost foarte activă în perioada interbelică, autoarea multor clădiri de calitate, menționate în istoria arhitecturii. Întreaga sa operă a fost marcată de o îmbinare rară între tradițional și modern, un echilibru perfect între stilul autohton și cel internațional la modă. Și-a lăsat amprenta asupra Bucureştiului: liceele „Gheorghe Şincai” și „Dimitrie Cantemir”, Palatul societății „Tinerimea Română”, Facultatea de Medicină, Biserica „Sfânta Treime”, una dintre cele mai mari din Bucureşti, pavilionul administrativ şi dependinţele subterane ale Aeroportului Băneasa, o serie de blocuri de pe Calea Victoriei (printre primele la care s-a utilizat betonul armat). S-a stins din viață la 6 mai 1962, lăsând în urmă o operă măreaţă şi un renume mondial.

România frumoasă

530 2 1de Silviu Ghering

Dincolo de propaganda turistică, mai mult sau mai puțin eficientă, România este o minune! O taină... Iar împreună vom descoperi bucuria de a respira aerul tare și curat al bogățiilor și frumuseților uitate ale acestui pământ magic, ţara noastră.

Trei poziţii de yoga pentru începători

530 20 1de Raluca Grințescu

Yoga este o practică a minţii şi a trupului, care îmbină exerciţii de întindere cu respiraţia controlată şi relaxarea. Cele mai multe beneficii aduse de yoga sănătăţii se referă la diminuarea considerabilă a efectelor stresului, reducerea tensiunii arteriale şi îmbunătăţirea funcţionării inimii.

Comorile din Cadrilater

530 25 1de Dana Purgaru

În Cadrilater, pământul situat în Bulgaria, între Dunăre la nord-vest, râurile Beli Lom și Kamchiya la sud și Marea Neagră la est, românii se simt, pe bună dreptate, ca acasă. Nu numai datorită ospitalității binecunoscute a bulgarilor și a faptului că limba română este intens folosită, dar și pentru că aici se află zona dobândită de țara noastră în 1913, în urma celui de-Al Doilea Război Balcanic, până în 1940, când a reintrat în componența Bulgariei. Această regiune din sudul Dobrogei este cel mai des vizitată de românii care își petrec un weekend sau un concediu în locuri cum în România nu-s.

GAFE rămase în istoria CINEMATOGRAFIEI

530 30 1de Silviu Ghering

Aproape insesizabile, ele există însă. Milioanele de dolari investite în producțiile respective nu le-au venit de hac. Sunt filme premiate cu Oscar, cu un succes răsunător încă de la lansare, care n-au scăpat de ele. GAFELE de regie, GREȘELI aproape incredibile la un nivel atât de înalt, s-au strecurat la filmare, au rezistat la montaj și au rămas pe peliculă. Fie că apar în cadru personaje care nu aveau ce căuta acolo, fie că diferite obiecte se transformă ca prin minune sau că același decor capătă un alt aspect de la o secvență la alta, erori de acest gen s-au strecurat în unele dintre cele mai mari filme produse la Hollywood, care au câștigat numeroase premii internaționale. Vi le prezentăm în continuare pe cele din filme foarte cunoscute, ca „Titanic”, „Pirații din Caraibe”, „Omul Păianjen”, „Speed” sau „Harry Potter”. Câte însă or mai fi oare, nesesizate încă în miile de producții cinematografice care au inundat lumea?!